Voldgift aftale?
Fra : Ukendt

Dato : 08-12-05 11:16

Vi er et lille firma der har en standard kontrakt vi normalt bruger ved
udenlandske distributører. Vores standard kontrakt siger "dansk lov, dansk
ret": All and any dispute arising in connection with or incidental to this
Agreement shall be settled in accordance with the rules of Danish law with
the Maritime & Commercial Court of Copenhagen as venue.

En potential distributør har udtrykt ønske om at ændre teksten til en
voldgift, fordi han mener det er billigere end at gå til domstolene. Er det
korrekt? Det er vel smartest at skrive meget specifikt hvilken voldgift der
anvendes.. Hvad bør jeg skrive?

(Hvis jeg tager ændringerne af kontrakten til en jurist, vil jeg gerne være
så forberedt som muligt.)

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 08-12-05 11:42

Kenneth > wrote:

> [...]
> korrekt? Det er vel smartest at skrive meget specifikt hvilken voldgift der

Det er bestemt mit indtryk, at voldgift isoleret set er dyrere. Til
gengæld styrer I selv tidsberamming og evt. udspredelse af resultatet
til offentligheden.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-05 12:24

Kevin Edelvang wrote:

> Det er bestemt mit indtryk, at voldgift isoleret set er dyrere. Til
> gengæld styrer I selv tidsberamming og evt. udspredelse af resultatet
> til offentligheden.

Og voldgift kan afholdes udenfor offentlighedens skue, hvilket kan have
værdi hvis fx. firmaet har et offentligt image at beskytte.

Ved de offentlige domstole betaler man som udgangspunkt 2,4% i
retsafgift, af den samlede værdi af stævningens påstande.
Ved anke til Højesteret forhøjes afgiften med 50%

Fra 1. januar 2005 blev retsafgiften sænket for civile retsager, med en
topgrænse på DKR. 75.000,-. Ved ad hoc voldgift er der administrative
udgifter til bl.a. dommer honorare, sekretærere, udgifter til lokaler.
Ved institutielle voldgift er der gebyrer & rejse udgifter. Man sparer
dog salærer til appelsager, da voldgifter ikke kan appeleres.

I mindre sager vil udgifterne til afholdelse af voldgift som regel være
uforholdsmæssigt store

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-05 14:22

Mange tak for de gode svar!!

2,4% / max 75.000 lyder meget fornuftigt. Som jeg forstår civile retsager,
må en distributionsaftale mellem et dansk ApS og udenlandsk firma ryge ind
under det. Der er ikke tale om nogen kompliceret aftale der indgåes, så vi
kan måske også aftale Århus Byret? (eller evt. Vestre Landsret). Er der
nogen økonomisk gevinst ved det? Eller hurtigere sagsbehandling?