Nær dræbt af UV-jagtdragt
Fra : Torben Bjørgheim Abi~

Dato : 08-12-05 00:46

Ganske vist fortalte dk.divers førstedame mig, at Picasso Dark Thermic skal
rulles på . . . jeg forsøgte, men fik ærmerne til at sidde skævt. Kampen for
at få overdelen af igen havde nær slået mig ihjel, for jeg havnede midt nede
i neoprenen og kunne hverken komme frem eller tilbage i et yderst iltfattigt
varmehelvede.

Heldigvis kunne en tililende surfer redde mig ud af suppedasen, men hvordan
katten gør jeg til daglig. SKAL jeg have en kammerat i nærheden, og findes
der en påklædningsmanual til opencelle jagtdragter?

Handskerne var næsten endnu værre . . . da jeg endelig havde udstyret på røg
jeg i vandet bare for at blive kølet ned, hvorpå fødder og ben efter en
times svømmetur blev temmelig ømme. Er det fordi tøjet strammer og stopper
blodomløbet, eller har jeg gjort mere forkert?

Ved indkøb vendte vi vrangen ud på hele dynen, og jeg kom nemt i -
ovenikøbet med undertøj indenunder. Så klunset SKULLE passe!

vh/Torben

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 08-12-05 01:30

"Torben Bjørgheim Abilgaard" <toa@bt.dk> wrote in message

> findes
> der en påklædningsmanual til opencelle jagtdragter?

Der er en udførlig, illustreret forklaring er:
http://www.hfk.dk/omfridykning/tipsogtricks/vaaddragter.htm
Den skulle gerne forhindre yderligere nærdøds-oplevelser (kun en halv
joke...)

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 08-12-05 03:13

C. H. Engelbrecht wrote:
> [...]
> http://www.hfk.dk/omfridykning/tipsogtricks/vaaddragter.htm
> Den skulle gerne forhindre yderligere nærdøds-oplevelser (kun en halv

Tak, du er en engel

"En nyudvikling teknik består i at 'beklæde' dragten med et tyndt lag glat
og 'smørende' metal, dette eliminerer fuldstændig problemet med neoprenen
der ikke kan glide og forbedrer ydermere isoleringsevnen," står der. Hvad er
det for et metal? Jeg havde overvejet at anskaffe mig sådan en oliesprøjte
som slankefanatikere anbefaler til køkkenbrug . . . og nu sender du mig på
svejsekursus!?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Mikael

Dato : 08-12-05 16:54

"3140 Bjørgheim" <pialykke@SLETget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er det for et metal? Jeg havde overvejet at anskaffe mig sådan en
> oliesprøjte som slankefanatikere anbefaler til køkkenbrug . . . og nu

Hej.
Metal belægningen er ofte titanium ( i en eller anden form) og det er noget
du køber dragten med. Det er IKKE noget man kan købe og selv svejse på.

Men din open-cell dragt kan altså sagtens komme på uden helt så store
problemer som du beskriver.
Lav 1½ liter ret kraftig sæbevand i en colaflaske hjemmefra. Brug meget
gerne pH neutral shampoo, f.eks. sådan noget til babyer. Lunken/varmt vand i
først, derefter en god sjat (måske ½ dl.) shampoo.

Når du så skal i dragten, hælder du sæbevand ind i den og skvulper det
rundt, så al rå-neoprenen er "fedtet ind". Derefter kan du evt. hælde resten
ud i dit hår, så det osse glider nemt.
Du vil opdage at det nu går væsentligt nemmere med at få dragten på.

Såvidt jeg husker, er Dark thermic med nylon på ydersiden? I så fald er
dragten væsentlig mindre skrøbelig end en smoothskin, der er ganske glat -
og ubeskyttet - på ydersiden. Bukserne tager du på som normalt. Overdelen
skal du lige folde, således at den nederste ½-del bliver vendt med vrangen
ud. Så stikker du armene i ærmerne, derefter trækker du den over hovedet.
Tilsidst folder du den vrangvendte del ned over bukserne og vupti!

Bemærk at hvis der er tale om en smoothskin, skal en anden metode måske
benyttes, da den er ekstremt skrøbelig. jeg kender folk der har stukket
hånden gennem ærmet ved albuen i sådan en... rigtig surt på en ny dragt.

Alt efter hvor koldt vandet er, og hvor masochistisk du er, kan du nu vælge
at skylle sæbevandet ud af dragten, når du er kommet i vandet. Dette gøres
ved at du hiver ud i ærmerne, ved anklerne og i overdelens nederste kant og
på den måde pumper frisk (koldt) vand ind i dragten. Det får sæben ud og
dragten kommer måske også til at sidde lidt mere stabilt på huden.
Personligt har jeg gjort det én gang; den første! Siden har jeg bare ladet
sæben være i dragten og har aldrig været generet af det.

MVH Mikael.

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 08-12-05 21:40

"Mikael" <dsl128833@vip.cybercity.dk> wrote in message

Hvad

Jeg kan egentlig kun tilføje at modellen Dark Thermic har pågældende
metal-belægning, Picasso kalder deres udgave af denne belægning for Thermic.
Man burde ikke behøve sæbevand, men min erfaring er at det hjælper at skylle
indersiden igennem, hvorefter den glider på uden problemer. Belægningen
bliver desværre gerne slidt af efter en sæson eller to, men så plejer jeg
også at købe en ny dragt.