|
| Små luftbobler i lak Fra : Todor Todorov |
Dato : 07-12-05 17:52 |
|
Hej NG,
Jeg vil gerne omlakere mine gamle højtalere. Jeg har lavet et forsøg på
bagsiden, der hvor det ikke kan ses. Først renset, derefter at pudse med
fint sandpapir (korn 240) og til sidst lakere med lak. Desværre bliver der
få små luftbobler i lakken.
Jeg vil høre om der findes tricks som kan komme disse bobler til livs. Det
ultimative vil være at få et finish som et flygel, men jeg må nøjes med det
næst bedste *GG*
-- Tak
| |
Maria Frederiksen (07-12-2005)
| Kommentar Fra : Maria Frederiksen |
Dato : 07-12-05 19:55 |
|
> Jeg vil gerne omlakere mine gamle højtalere. Jeg har lavet et forsøg på
> bagsiden, der hvor det ikke kan ses. Først renset, derefter at pudse med
> fint sandpapir (korn 240) og til sidst lakere med lak. Desværre bliver der
> få små luftbobler i lakken.
Meget fin rulle og lak på terpentinbasis, ikke vand. Vandbaseret tørrer alt
for hurtigt. Dermed også sagt at kan du finde et rum på 10-15 grader uden
vind, så er det bedre end stuetemperatur.
Mvh Maria
| |
Frank E. N. Stein (07-12-2005)
| Kommentar Fra : Frank E. N. Stein |
Dato : 07-12-05 21:31 |
|
On Wed, 07 Dec 2005 17:51:35 +0100, Todor Todorov wrote:
> Desværre bliver der få små luftbobler i lakken.
Er du sikker på at det ikke er støv?
--
MVH
osv...
| |
Todor Todorov (08-12-2005)
| Kommentar Fra : Todor Todorov |
Dato : 08-12-05 00:04 |
|
Nej, ikke 100%, men det ligner ikke støv.
"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> wrote in message
news:pan.2005.12.07.20.31.03.578341@mail.is...
> On Wed, 07 Dec 2005 17:51:35 +0100, Todor Todorov wrote:
>
>> Desværre bliver der få små luftbobler i lakken.
>
> Er du sikker på at det ikke er støv?
> --
> MVH
> osv...
>
>
| |
Erik Olsen (08-12-2005)
| Kommentar Fra : Erik Olsen |
Dato : 08-12-05 19:57 |
|
Todor Todorov wrote:
> Nej, ikke 100%, men det ligner ikke støv.
>
> "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> wrote in message
> news:pan.2005.12.07.20.31.03.578341@mail.is...
>> On Wed, 07 Dec 2005 17:51:35 +0100, Todor Todorov wrote:
>>
>>> Desværre bliver der få små luftbobler i lakken.
>>
>> Er du sikker på at det ikke er støv?
>> --
>> MVH
>> osv...
Hvilken lak? Hvordan påføres den?
Jeg har været ude for at lak påført med pensel fik små bobler i
overfladen, så måske kan jeg hjælpe hvis dine materialer og værktøjer
ligner.
--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
OSS om jernbaner http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/oss/oss.htm
| |
Max (08-12-2005)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 08-12-05 21:03 |
|
Hej Erik
> Jeg har været ude for at lak påført med pensel fik små bobler i
> overfladen, så måske kan jeg hjælpe hvis dine materialer og værktøjer
Lak påført med rulle kan nu også danne luftbobler, problemet
er ofte for kort tørretid.
Mvh Max
| |
Pipeline (08-12-2005)
| Kommentar Fra : Pipeline |
Dato : 08-12-05 01:05 |
|
"Todor Todorov" <tt@cdm.dk> skrev i en meddelelse
news:4397131a$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej NG,
>
>
>
> Jeg vil gerne omlakere mine gamle højtalere. Jeg har lavet et forsøg på
> bagsiden, der hvor det ikke kan ses. Først renset, derefter at pudse med
> fint sandpapir (korn 240) og til sidst lakere med lak. Desværre bliver der
> få små luftbobler i lakken.
>
Jeg har lige malet en MDF-plade, hvor jeg brugte en mohair-rulle. Både
maling og lak var terpentinbaseret. Resultatet blev en fuldstændig blank og
glat overflade. Ikke helt som en pianolakering, men tæt på. Både maling og
lak fortyndede jeg inden brug, så den løb mere ud.
MVH
Pipeline
| |
steen bondo (08-12-2005)
| Kommentar Fra : steen bondo |
Dato : 08-12-05 21:34 |
|
Todor Todorov wrote:
Hej,
> Jeg vil gerne omlakere mine gamle højtalere. Jeg har lavet et forsøg på
> bagsiden, der hvor det ikke kan ses. Først renset, derefter at pudse med
> fint sandpapir (korn 240) og til sidst lakere med lak. Desværre bliver der
> få små luftbobler i lakken.
Fra mit bådebyggeri: http://kajakparadis.dk/html/varnish2.html +
varnish.html Et billede: http://kajakparadis.dk/gfx/maxi/cockpit08.jpg
Ved stigende temperaturer 'gasser' luft UD af træet, og nødvendigvis op
i den nye lak. (hvis der ikke allerede er gastæt gammel lak under)
Ved hurtigtørrende lak kan der ikke nå at sætte sig så meget støv i
overfladen. Lakken brugt ovenfor er en to komponent PU lak fra Epifanes.
regards
--
steen - kayakparadise.dk
I have a beam of light to catch.
---
| |
Claus Tersgov (09-12-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 09-12-05 12:53 |
|
"Todor Todorov" <tt@cdm.dk> skrev
> Jeg vil høre om der findes tricks som kan komme disse bobler til livs. Det
> ultimative vil være at få et finish som et flygel, men jeg må nøjes med
> det næst bedste *GG*
Det er luft...
Sørg for, at bunden er egnet til lakering, altså at den er ren og 100% jævn
og glat. Brug derefter en *ordentlig* lakrulle og naturligvis en ordentlig
lak. Sørg også for, at temperaturen er korrekt, dvs ikke under tyve grader,
og at du iøvrigt overholder producentens anvisninger.
Der er desværre ikke nogle "tricks". At male er et håndværk, og kræver, at
man gør det rigtigt, hvis man vil have et pænt resultat
Claus
| |
|
|