Erfaringer med Chekup tørhandsker???
Fra : elbak

Dato : 07-12-05 15:43

Har nogen erfaringer med Chekup tørhandsker? Kan man montere andre
handsker på ringene? Er de bedre end Si-tech´s system? Ville det evt.
være en ide at lave nogen koblinger selv i alu? og i så fald, er der så
nogen der ligger inde med idèer/tegninger?
På forhånd tak.

Den grønne.

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 07-12-05 20:22

elbak skrev i Message-ID:
<4396f6bf$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

> Har nogen erfaringer med Chekup tørhandsker?

Ja. Sælger dem også.

> Kan man montere andre handsker på ringene?

Ja. Man kan få et "værktøj" til at gøre dette lettere.

> Er de bedre end Si-tech´s system?

Aner det ikke.

> Ville det evt. være en ide at lave nogen koblinger selv i alu?

Det tvivler jeg på det kan svare sig, men hvis man synes sådan noget
ligefremt er sjovt, såeh...

Det kan også være at aluminiummet også leder varmen bedre (skidt).

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : ahp

Dato : 07-12-05 21:08

On Wed, 07 Dec 2005 14:43:09 GMT, "elbak" <elbak.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>være en ide at lave nogen koblinger selv i alu? og i så fald, er der så
>nogen der ligger inde med idèer/tegninger?

Jeg har brugt Checkup-Systems i 3-4 år nu og de har fungeret
upåklageligt. Kan godt li' at de er nemme at tage af og på.

De fungerer fint sammen med de fleste handsketyper på markedet. De
billige såvel som dem man køber i dykkerbutikker

I den senere tid er Chekup begyndt at levere systemet med
gummi-handsker. Dem skal man huske at give talkum efter brug, ellers
går de (efter nogle få dage) nærmest i opløsning , men ellers er de
ok.

Du kan også prøve at kigge hos Viking. De har også et velfungerende
system.

Jeg kender et par stykker der har haft problemer med at få Si-Tech
systemet til at holde tæt. O-ringene har været for løse. Men måske
har de bare været uheldige?

For længe siden var der en tysker der lavede et ring-system i
aluminium. Det fungerede også ganske fint. Kan ikke lige finde hans
adresse, men hvis du googler lidt, så dukker det sikkert op.

/ahp
http://ovdk.se

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-05 21:46

elbak wrote:
> [...]
> være en ide at lave nogen koblinger selv i alu? og i så fald, er der
> så nogen der ligger inde med idèer/tegninger?

jeg kender ikke Chekup systemet, MEN så vidt jeg kan se er det meget lig
Si-tech, hvilket jeg selv har brugt med begranset hel, det er impelt hen for
usikkert, man skal være påpaselig med ikke at få et hård , et sand korn
eller fiber fra inder hansken til at sætte fast i O-ringen, for det
resultere i en våd og kold hånd, så før duk skal du bruge meget mere tid på
at "pusle" med dem end med feks våd hansker.
Efter et års tid, skiftede jeg til Viking, ikke de nye bajonet koblinger med
O-ringe, men de gode gamle.

Der er ingen O-ringe i dem, de er ufatlige simple, både i opbygning og i
brug, jeg tjekker dem aldrig efter, der kan både side sård, sand og fiber på
ringe og hansker, de er bare altid tætte, jeg har aldrig prøvet at have en
utæt viking hansker, jeg skal heller ikke have hjælp med dem, jeg hiver dem
bare på, de første gange var jeg lidt nervøs ved det, så den sidste hanske
man tager på er svær at få til at sidde "pænt" men det er ikke noget
problem, nu hiver jeg dem bare på og dykker, de er altid tætte.

og det tager ca 2 min at afmontere eller montere dem, så det er ingen
problem at skifte fra sommer til vinter, hvis man ikke vil have ringene
sidne på hele såre

jeg kan kun anbefale Viking hansker, selv om de er lidt dyre (ca 1000, for 2
plastik ringe, 2 gumi ringe og et par gummi hansker

mvh Morten

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 07-12-05 21:56

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> resultere i en våd og kold hånd, så før duk skal du bruge meget mere tid

> at "pusle" med dem end med feks våd hansker.

Jeg har så købt mortens Si-tech handsker og har ikke rigtig haft nogle
problemer, men man skal være lidt omhygge med ikke at få inderhandsken i
klemme. Det kan godt resultere i en våd arm.

mvh
Jonas

Fra : hyden@oncable.dk

Dato : 07-12-05 23:08

> [...]
> resultere i en våd og kold hånd, så før duk skal du bruge meget mere tid på
> at "pusle" med dem end med feks våd hansker.

Jeg har dykket med Checkup i 2-3 år. De har aldrig (7-9-13) været
utætte, er nemme at tage på og er meget komfortable. Så jeg kan kun
anbefale dem. Hvorfor skifte ringene på noget der virker 100%.
Jeg ved så ikke om man kan udskifte selve handskerne, hvis der slides
hul?
Johnny.

Fra : elbak

Dato : 08-12-05 06:21

"hyden@oncable.dk" skrev d. 07-12-05 23:08 dette indlæg :

> [...]
> anbefale dem. Hvorfor skifte ringene på noget der virker 100%.
> Jeg ved så ikke om man kan udskifte selve handskerne, hvis der slides

Tak for de gode råd. Jeg syntes også umiddelbart selv, at Checkup´s
system virker lidt mere gedigent, ud fra de billeder jeg har kunnet
finde rundt omkring. Det ser ud til Si-tech´s bare sidder med en enkelt
tynd plastic inderring, hvor Checkup´s sidder med en eller flere
O-ringe. Desuden fylder Si-tech jo lidt mere i omkreds.
Så kan jeg jo altid overveje, at lave nogle tilsvarende i alu, hvis de
skulle gå i stykker.

http://www.kandu.dk/

Fra : Tom F.

Dato : 08-12-05 09:07

Er der nogen der har erfaringer med at montere tørhansker på en tørdragt med
neopren manchetter?

Jeg vil tro at man kan montere en latex manchet ovenover neopren manchetten,
men vil det fungere i praksis? er der nogen som benytter dette system?

Mvh. Tom F.

Fra : elbak

Dato : 08-12-05 12:25

Hej Tom. Checkup handskerne kan også monteres på neopren mancheter. Du
kan se dem på Amager dykkercenter´s hjemmeside.

http://www.kandu.dk/

Fra : Tom F.

Dato : 08-12-05 13:39

Jeg er ikke så glad for at klippe min neopren manchet af, jeg er ude efter
en løsning hvor jeg kan bibeholde min neoprenmanchet, sammen med
tørhandsken.

Fra : elbak

Dato : 08-12-05 14:02

"Tom F." skrev d. 08-12-05 13:39 dette indlæg :
> Jeg er ikke så glad for at klippe min neopren manchet af, jeg er ude
efter
> en løsning hvor jeg kan bibeholde min neoprenmanchet, sammen med
> tørhandsken.

Det kan jeg da godt forstå. Jeg havde ikke lige fået fat i, at det var
mancheten på dragten, der skulle klippes i...

http://www.kandu.dk/

Fra : Poul Olesen

Dato : 08-12-05 14:20

En af mine dykkerkamerater har med besvær sat Si-Tech ringe på neopren
manchetter. Det krævede en del aquasure til at få det tæt der hvor
ringen inden i dragten og ringen uden på er og hvor neoprenmanchetten er
i mellem. Vandet løber gennem neoprenet hvis ikke man gør noget for at
tætne det på ydersiden.

Jeg kunne godt tænke mig en bedre løsning hvis nogen kender en. Jeg har
desuden det problem at jeg har latex allergi, så jeg kan ikke bruge en
løsning som den Chekup systemet bruger på neopren manchetter. Den dragt
jeg pt. bruger har ingen manchetter. Min nye dragt har neoprenmanchetter.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : elbak

Dato : 08-12-05 16:57

"Poul Olesen" skrev d. 08-12-05 14:20 dette indlæg :
> [...]

dragt
> jeg pt. bruger har ingen manchetter. Min nye dragt har

Hej Poul. Hvis du er ligeglad, om din dragt del af systemet er permanent
monteret, så ville jeg tage den inderring, kyle den over højre skulder
og så lime "røret" direkte på mancheten. Jeg ved ikke om man kan bruge
den samme lim, som man bruger til latex manchetter. Ellers er jeg ret
sikker på, at man kan finde noget, der kan bruges.

Du skal nok lige være opmærksom på, at hvis ringene er af PVC, er det
ikke sikkert, du kan lime dem på. Men så tror jeg, jeg kan dreje nogle
til dig i en anden plasttype.

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 08-12-05 19:57

Poul Olesen skrev i Message-ID: <dn9bvo$hn0$1@news.net.uni-c.dk>:
> [...]
> bruge en løsning som den Chekup systemet bruger på neopren manchetter.
> Den dragt jeg pt. bruger har ingen manchetter. Min nye dragt har

Dine hænder vil ikke komme i kontakt med latexen, hvis du ikke bruger
intern manchet i Check-Up Systems: Her vil manchetten bukkes uden om
dragten og kommer ikke i forbindelse med din hud.