PGP
Fra : Helge Duif

Dato : 07-12-05 15:06

Hej, er der nogen der ved om det ikke længere kan lade sig gøre at downloade
PGP som freeware...??

Jeg har forsøgt via linket www.pgpi.org men ender til sidst ved en
købeversion...

mvh. Helge

Fra : Frank Nørvig

Dato : 07-12-05 15:21

Helge Duif wrote:
> Hej, er der nogen der ved om det ikke længere kan lade sig gøre at downloade
> PGP som freeware...??

Kig på http://www.gnupg.org/
Det kan også bruges i mail-klienter til at signere og kryptere dine
mails, eksempelvis i Thunderbird med Enigmail plugin.

Mvh Frank
http://frank.noervig.dk

Fra : Helge Duif

Dato : 07-12-05 15:31

Hej, og tak for det hurtige svar..., nu ved jeg ikke så meget om kryptering,
men kan jeg så udveksle mail's med nogen, der benytter PGP, eller behøver
modtageren slet ikke at have kryptering...???.., bare han har nøglen...

mvh. Helge

Fra : Morten Dahl

Dato : 07-12-05 15:39

Helge Duif wrote:
> [...]
> men kan jeg så udveksle mail's med nogen, der benytter PGP, eller behøver
> modtageren slet ikke at have kryptering...???.., bare han har nøglen...

GnuPG og PGP er kompatible. Hvis du krypterer din mail, skal modtageren
have dekrypterings-software (f.eks. GnuPG eller PGP) installeret. Hvis
du kun signerer den kan modtageren laese den uden ekstra software - han
kan dog ikke verificere din signatur.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 07-12-05 19:55

Morten Dahl wrote:

> Hvis du krypterer din mail, skal modtageren
> have dekrypterings-software (f.eks. GnuPG eller PGP) installeret.

Ja, men for at kryptere en mail er du jo nødt til at have
modtagerens offentlige nøgle. Og hvis modtageren har publiceret
en offentlig nøgle, så er det rimmeligt at antage, at han også
har softwaren til at dekryptere.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Frank Nørvig

Dato : 07-12-05 15:42

Helge Duif wrote:
> [...]
> men kan jeg så udveksle mail's med nogen, der benytter PGP, eller behøver
> modtageren slet ikke at have kryptering...???.., bare han har nøglen...

I stedet for at komme med en længere udredning og PGP / kryptering, så
får du et link til en rigtig god forklaring og vejledning. Den skulle
gerne besvare dit spørgsmål og følger du den, har du GPG/PGP kørende i
din mail på ingen tid.

http://blog.andersen.nu/2005/10/13/krypter-din-e-mail/

Håber det besvarer dit spørgsmål

Mvh Frank
http://frank.noervig.dk

Fra : Martin Schultz

Dato : 07-12-05 17:59

Helge Duif <helgeGULBILduif@wanadoo.dk> skrev 2005-12-07:
> Hej, er der nogen der ved om det ikke længere kan lade sig gøre at downloade
> PGP som freeware...??
>
> Jeg har forsøgt via linket www.pgpi.org men ender til sidst ved en
> købeversion...

Download trai udgaven af købe versionen. Den er en fuld version de
første 30 dage og derefter får man valget imellem at købe den fulde
version eller fortsætte med PGP free.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Helge Duif

Dato : 07-12-05 19:06

Hej igen og tak for de hurtige og brugbare svar.

mvh. Helge