Summarum: Undertryk moms ved eksport
Fra : Allan Soerensen

Dato : 07-12-05 11:47

Findes der ikke en måde at undertrykke moms på en vare (eller hele
fakturaen) når der er tale om salg til eksport?

Jeg har hidtil haft en konto der hed "Salg til EU-lande" som jeg har
anvendt. Ulempen ved den metode er at varerbeholdningen ikke passer, lige
som man ikke får et sandt billede af hvilke varer der sælger i "Oversigt".
Den eneste mulige løsning jeg kan finde er at oprette den samme varer 2
gange, som henholdsvis "Dingenot m. moms" og "Dingenot u. moms", hvilket
virker tåbeligt og stadig ødelægger min lagerstyring.

Det virker for øvrigt "bøvet" at Summarum beregner dansk moms når man har
angivet er gyldigt moms-nummer og fortalt at ordren skal med på
listeangivelsen.

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-05 19:41

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det virker for øvrigt "bøvet" at Summarum beregner dansk moms når man har
> angivet er gyldigt moms-nummer og fortalt at ordren skal med på

Hej
(udgangspunkt : standardkontoplan og enterprise-version)

Jeg kan ikke rigtigt se sammenhængen mellem varebeholdningen og hvilken
konto du konterer din salgsvare på:

Sælger du til en dansker, så bruger du enten kto 1000 eller 1100 hvor der
lægges 25% moms til
Sælger du til eu, så bruger du kto 1700 hvor der ikke lægges moms på
Sælger du uden for eu. bruger du kto 1800 hvor der heller lægges moms på.

Uanset hvilken kto du konterer på trækkes der antal varer på varelageret.

Under oversigt (jeg formoder du mener "overblik") altså søjlediagrammet, kan
du sætte de konti du vil filtrere på.
Mener du oversigt (under varer - formoder jeg du mener "detaljer") vil du se
at din solgte vare trækkes fra.

Slutteligt: Momsen bestemmes ikke af hvilke felter du udfylder hvor, men
helt og aldeles af din kontoplan.

mvh
Karsten

Fra : Allan Soerensen

Dato : 08-12-05 10:11

"Karsten Madsen" <km i dk> skrev i en meddelelse

> (udgangspunkt : standardkontoplan og enterprise-version)

God ide, det gør jeg også.

> [...]
> Sælger du til eu, så bruger du kto 1700 hvor der ikke lægges moms på
> Sælger du uden for eu. bruger du kto 1800 hvor der heller lægges moms på.

Det er sådan jeg har gjort hidtil.
Når jeg sælger en vase på konto 1000, bliver det registreret som salg af 1
stk. "Keramik", hvilket jo er fint.
Når jeg sælger den samme vase til en kunde i Tyskland og anvender konto 1100
bliver salget ikke registrert som "Keramik", men som salg af 1 stk. "Salg
til EU". Det samme gælder den glas-flaske jeg solgte til samme kunde.

> Uanset hvilken kto du konterer på trækkes der antal varer på varelageret.

Sikker på at der bliver trykket 1 stk. keramik fra varelageret når jeg ikke
konterer den som 1 stk. "Keramik" men som 1 stk. "Salg til EU"?

> Under oversigt (jeg formoder du mener "overblik") altså søjlediagrammet,
> kan du sætte de konti du vil filtrere på.

Fanen er blevet omdøbt fra "Overblik" til "Oversigt" i version 2.7.2
(*driller* og du kalder dig Certificeret SummaSummarum forhandler)
Her går det rigtig galt, når jeg gerne vil se hvor meget keramik jeg har
solgt. Noget af mit keramik er på konto "Salg til EU", endda summeret med
mit salg af glas og alle andre varergrupper.
Det er faktisk umuligt at få en overSIGT over hvor meget keramik jeg har
solgt.

> Slutteligt: Momsen bestemmes ikke af hvilke felter du udfylder hvor, men
> helt og aldeles af din kontoplan.

Ja, og det er problemet.
Det burde være sådan at man kunne undertrykke moms-koden når man laver en
faktura. Som det er nu er keramik-vase naturligvis oprettet med konto
"Keramik", som beregner moms. Det giver problemer når den samme keramik-vase
skal sælges uden moms.

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-05 12:15

> [...]
> 1100 bliver salget ikke registrert som "Keramik", men som salg af 1 stk.
> "Salg til EU". Det samme gælder den glas-flaske jeg solgte til samme

Hvis du anvender standardkto-planen, så er det ikke kto 1100, men kto 1700,
som er salg til EU.

> Sikker på at der bliver trykket 1 stk. keramik fra varelageret når jeg
> ikke konterer den som 1 stk. "Keramik" men som 1 stk. "Salg til EU"?

Næ, det er jeg ikke sikker på. Men jeg er sikker på at der bliver trukket et
stk fra.

> Fanen er blevet omdøbt fra "Overblik" til "Oversigt" i version 2.7.2
> (*driller* og du kalder dig Certificeret SummaSummarum forhandler)

Det er ikke noget jeg kalder mig, det er noget jeg er.
Åh... så forstår jeg - du bruger gamle versioner I 2.7.3 er den døbt
tilbage til "Overblik"

> [...]
> mit salg af glas og alle andre varergrupper.
> Det er faktisk umuligt at få en overSIGT over hvor meget keramik jeg har

Nej det er ikke umuligt, men hvis du sælger varer til EU på kto 1100, så kan
jeg godt se at du render ind i problemer.

> [...]
> faktura. Som det er nu er keramik-vase naturligvis oprettet med konto
> "Keramik", som beregner moms. Det giver problemer når den samme

Det er det da også. Det er kontoen som bestemmer momsen. Hvis du bruger en
konto uden momskode, så beregnes moms ikke.

mvh
Karsten

Fra : Allan Soerensen

Dato : 08-12-05 12:29

"Karsten Madsen" <km i dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du anvender standardkto-planen, så er det ikke kto 1100, men kto
> 1700, som er salg til EU.

Det var en tastefejl fra min side. Det var naturligvis konto 1700

> Det er ikke noget jeg kalder mig, det er noget jeg er.
> Åh... så forstår jeg - du bruger gamle versioner I 2.7.3 er den døbt
> tilbage til "Overblik"

Jeg sidder også med version 2.7.3 og den funktion har heddet overSIGT siden
version 2.7.2, så du bør nok pudse dine briller, hvis du vil blive ved med
at kunne kalde dig Certificeret SummaSummarum forhandler

> [...]

> Det er det da også. Det er kontoen som bestemmer momsen. Hvis du bruger en
> konto uden momskode, så beregnes moms ikke.

Ja, men man kan så efterfølgende ikke bruge funktionen overSIGT til at se
hvor meget man omsætter for på en enkelt varergruppe. Lagerstyringen er også
tvivlsom.

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-05 15:11

> [...]
> siden version 2.7.2, så du bør nok pudse dine briller, hvis du vil blive
> ved med at kunne kalde dig Certificeret SummaSummarum forhandler

Nope! Fra oven og ned : "Kassekladde, Kontoplan, OVERBLIK, Kartotek, Bilag,
Varer, Sager.
Billede ligger på http://www.alsit.dk/ngrp/image2.jpg
Cert.forh. er ikke noget du kan tage fra mig. Jeg har en kontrakt hvorpå der
står betingelserne for at være cert.forh.

> Ja, men man kan så efterfølgende ikke bruge funktionen overSIGT til at se
> hvor meget man omsætter for på en enkelt varergruppe. Lagerstyringen er
> også tvivlsom.

Hvordan er lagerstyringen tvivlsom - i de 2½ år jeg har brugt SS, synes jeg
ikke jeg er rendt ind i lagerstyringsproblemer.

mvh
Karsten

Fra : Allan Soerensen

Dato : 08-12-05 15:47

> Nope! Fra oven og ned : "Kassekladde, Kontoplan, OVERBLIK, Kartotek,
> Bilag, Varer, Sager.
> Billede ligger på http://www.alsit.dk/ngrp/image2.jpg

Jeg giver mig ikke http://www.www.shop.microtec.dk/summarum.jpg
Nå, Steen har vist glemt at rette teksten i både "Knappanel" og "Faneblade".

Er det en "Certificeret SummaSummarum forhandler", der skal indmelder en så
graverende bug *gg*

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-05 16:19

> Jeg giver mig ikke http://www.www.shop.microtec.dk/summarum.jpg
> Nå, Steen har vist glemt at rette teksten i både "Knappanel" og
> "Faneblade".

Cool

> Er det en "Certificeret SummaSummarum forhandler", der skal indmelder en
> så graverende bug *gg*

Næppe

Men jeg ved at Stone's Software sniglæser engang imellem

/karsten

Fra : jens v

Dato : 13-12-05 15:26

> Cool

> Næppe
>
> Men jeg ved at Stone's Software sniglæser engang imellem
>
> /karsten
Ikke for at "kloge" i det, men har du oprettet dine debitorer rigtig? Hvis
du har er der ingen problem med moms og ikke moms.

mvh jens v

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-12-05 17:08

"jens v" <invalid@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke for at "kloge" i det, men har du oprettet dine debitorer rigtig?

Det vil jeg da mene at jeg har.

> Hvis du har er der ingen problem med moms og ikke moms.

Ikke?
Fortæl, fortæl. Jeg kan ikke finde nogen steder på debitor-kortet hvor jeg
kan angive om han skal afkræves moms eller ej

Fra : jens v

Dato : 14-12-05 07:30

> [...]
> Fortæl, fortæl. Jeg kan ikke finde nogen steder på debitor-kortet hvor jeg
> kan angive om han skal afkræves moms eller ej
Når du opretter en debitor tilknytter du en valuta. Når du opretter en vare
kan du have flere forskellige valutaer, konti, priser og beskrivelser. Når
du så laver en faktura vil summarum automatisk, hvis du har holdt tungen
lige i munden, og tilknyttet de rigtige konti, sætte moms eller ikke moms
på.

mvh jens v

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-12-05 09:13

> Når du opretter en debitor tilknytter du en valuta.

Du kan da ikke tilknytte en valuta til den enkelte debitor
Valuta vælges manuelt når der oprettes en faktura, men det har ingen
indvirkning på moms-beregningen, hvilket det naturligvis heller ikke skal.
At der afregnes i EUR er ikke ens betydende med at der ikke skal opkræves
moms. Der skal f.eks. opkærves moms hos en privat kunde, der bor i EU.

> [...]
> automatisk, hvis du har holdt tungen lige i munden, og tilknyttet de
> rigtige konti, sætte moms eller ikke moms på.

Jeg er nok lidt tung at danse med, men jeg kan simpelthen ikke få øje på
hvordan det skulle påvirke om debitoren skal afkræves moms eller ej.
Kan du ikke prøve at skærer det ud i pap for mig, evt. fortælle helt
nøjagtigt hvor det er jeg skal foretage mit valg mellem moms/ingen moms?

Fra : jens v

Dato : 14-12-05 12:35

Hej

Du opretter de forskellige debitorgrupper du har behov for. Eg. Danmark -
Tyskland - Lolland - Fyn - Tyskland privat(Der kan så kræves moms her) Når
du så har oprettet de grupper du skal bruge tilknytter du de rigtige valuta.
Du opretter så dine debitorer i de rigtige debitorgrupper( med den rigtige
valuta).

Dine varer opretter du så med alle de forskellige valutaer du har behov for,
og tilknytter de rigtige konti, (moms og ikke moms osv.) og når du så laver
en faktura finder Summarum selv ud af hvilken valuta og moms der skal
bruges. Jeg har f.eks. to typer Danske kunder, Der bruger jeg valuta DKR til
den end og DKK til den anden.

mvh jens

Fra : Nico de Jong

Dato : 14-12-05 16:58

"jens v" <invalid@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har f.eks. to typer Danske kunder, Der bruger jeg valuta DKR til
> den end og DKK til den anden.

Så laver du vel også 2 momsafregninger, i en DKR og en i DKK ?
Nico

Fra : jens v

Dato : 15-12-05 12:09

"Nico de Jong" <nico@farumdata.dk> skrev i en meddelelse
> "jens v" <invalid@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
> Så laver du vel også 2 momsafregninger, i en DKR og en i DKK ?
> Nico

Det bestemmer du selv, alt efter hvilke konti du tilknytter.

mvh jens v