Q: Dykkercomputer / ur?
Fra : MOA

Dato : 06-12-05 11:38

Hej

Jeg står og skal til Egypten i januar på en to ugers ferie hvor jeg skal ud
og dykke minimum 10 gange. Jeg har derfor tænkt mig at købe en
dykkercomputer / ur, men jeg er lidt i tvivl om mit behov?

Jeg dykker generelt kun når jeg er på ferie, dvs. ca. 1-2 gange om året. Jeg
har altid dykket uden computer, men det irriterer mig lidt at jeg ikke
præcis ved min "stats" men i stedet må støtte mig til min buddy og hans
computer.

Spørgsmålet er så, hvad skal jeg købe?

Jeg har kigget på nogle modeller fra Suunto, bla. Stinger og Gekko (hælder
mest imod Stingeren grundet det pænere design, flere features og kun en
marginalt højere pris (ebay)). Men er det overkill? Alternativt har jeg set
på nogle Citizen dykkerure som man også kan bruge til dagligt brug, bla.
http://cgi.ebay.com/CITIZEN-TITANIUM-AQUAMOUNT-DIVERS-200M-WATCH-JP3050-55W_W0QQitemZ5061240277QQcategoryZ31387QQrdZ1QQcmdZViewItem
som jeg syntes er ret lækkert. Men igen, hvad vil I mene jeg har behov for
og hvad bruger I selv?

Andre alternativer modtages gerne!

Mvh Morten

Fra : Allan Norsk

Dato : 06-12-05 11:50

Hej Morten

Hvis du primært dykker på ferier, går jeg ud fra at vi taler koralrev mm. Et
dykkerur kombineret med en tabel vil i så fald være ret begrænsende for din
dykkertid, da du sikkert vil lave multilevel dyk.

Køb dig en computer (Gekko er helt fin til dine behov) og et pænt armbåndsur
der passer til smokingen.

Mvh. Allan

Fra : kahan01@student.sdu.~

Dato : 06-12-05 15:56

Hej Morten.

I en årrække have jeg en Suunto Mosquito, som min faste rejsemakker.
Det er en god pålidelig dykkercomputer, og samtidig brugte jeg den som
mit "rejsearmbåndsur". Den er meget let og ligner ikke et ur til en
million kroner, hvilket er ganske godt visse steder i verden .
Derudover har den stort set de samme funktioner som Stingeren. Ville
helt klart anbefale den som rejse-armbåndscomputer frem for Stingeren.

Vil man have en komplet pakke med dykkercomputer og stilfuldt ur i et,
så mener jeg at det bedste bud pt. er Mares Nemo computeren. Især
titanium udgaven er flot og rimelig let. Jeg har dykket en del dyk med
denne computer og synes den er fuldt på højde med Stinger/Mosquito,
og så synes jeg det er et fedt og banebrydende design.

Suunto Gekko er en glimrende håndledscomputer. Den er pålidelig med
et stort letlæseligt display, der helt sikkert vil dække dit behov.
Men man skal nok være rimelig dykker-nørd, hvis man vil vade rundt
med den om håndleddet til daglig
Så er det økonomien og fornuften der taler så har Allan ret: Køb en
Gekko og et armbåndsur til 100kr, som man kan tillade sig at glemme
på et hotelværelse

Mh

Karsten

Fra : Carina &Tonny

Dato : 06-12-05 16:31

"MOA" <no@thanks.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Bla bla............hvad skal jeg købe?
>
> Mvh Morten

Hej Morten

Du har fået to yderst brugbare og fornuftige svar fra Allan og Morten. Brug
dem kombineret med din sunde fornuft og få så købt den computer, inden 276
dygtige dykkere kommer med deres mening om design, anvendelses område og
ikke mindst, at "tråden" lige pludselig handler om sejladssikkerhed ifb. med
redningsøvelser i svømmehallen...............................

God dykning
Tonny Hansen

Fra : MOA

Dato : 06-12-05 18:28

">
> [...]
> sejladssikkerhed ifb. med redningsøvelser i
> svømmehallen...............................

Hejsa, jeg vil skam gerne have alle mulige råd, derfor spørger jeg jo

Men jo, det var to rigtige gode råd, tror det bliver Gekko'en og så kan jeg
altid finde et "normalt" ur.

Er alligevel lidt nørdet at gå rundt med et stinger som normalt ur og
Gekko'en ser faktisk bedre ud til rent dyk qua det større display osv. Min
eneste anke er måske at der mangler backlight, men jeg ved ikke hvor stort
et problem det er i det Røde Hav

Morten

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-12-05 18:36

Hej

> [...]
> eneste anke er måske at der mangler backlight, men jeg ved ikke hvor stort

Den har heller ikke PC interface og Gauge mode så hut jeg visker.. :)
Det er den prisbillige version af suunto vyper. Umiddelbart synes jeg
problemet med suuntos computere er at du ikke kan skifte batteri selv (det
kan du godt men du risikere at floode computeren) og de har ikke trådløst
interface til computeren.

Du kan overveje at se på Uwatec Aladin Prime:
http://us.uwatec.com/products/al_prime_wrist/al_prime_wrist.asp

Backlight, infrarødt interface, og du kan selv skifte batteri uden risiko
for at floode computeren.

mvh
Jonas

Fra : MOA

Dato : 06-12-05 18:43

> [...]
> kan du godt men du risikere at floode computeren) og de har ikke trådløst

Når jeg kun dykker 1-2 gange om året så har jeg nok ikke brug for PC
interface, men hvad er Gauge mode?

Og hvad betyder "floode" computeren? Så vidt jeg ved reklamerer Suunto med
at man selv kan skifte batteriet, men det kan måske få computeren til at gå
kold eller?

> [...]
> http://us.uwatec.com/products/al_prime_wrist/al_prime_wrist.asp
>
> Backlight, infrarødt interface, og du kan selv skifte batteri uden risiko

Ok, jeg kigger på den

Tak for input!

Morten

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-12-05 18:47

Hej

> Når jeg kun dykker 1-2 gange om året så har jeg nok ikke brug for PC
> interface, men hvad er Gauge mode?

Gauge er når du slår computeren fra og så er det principielt kun et ur og en
dybdemåler.

> Og hvad betyder "floode" computeren? Så vidt jeg ved reklamerer Suunto med
> at man selv kan skifte batteriet, men det kan måske få computeren til at

> kold eller?

Det betyder den bliver fyldt med vand. Ja du kan godt skifte batteriet, men
batterirummet er ikke adskildt fra computeren så hvis du ikke får sat
o-ringen i rigtigt så fylder du computeren med vand og så kan du købe en ny.
Det er sket før :)

> Tak for input!

np.

mvh
Jonas

Fra : C-3PO

Dato : 06-12-05 20:20

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message

> [...]
> batterirummet er ikke adskildt fra computeren så hvis du ikke får sat
> o-ringen i rigtigt så fylder du computeren med vand og så kan du købe en

Hmm

Min Vyper lever inu og den har været floodet på et 65meter dyk.

Så der må være et eller andet der er adskilt

Søren Ravn

Den har indtil videre sparet mig for at få 31082 spam-mails.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-12-05 21:07

"C-3PO" <c3poJeghaderspamm@image.dk> skrev i en meddelelse
> Min Vyper lever inu og den har været floodet på et 65meter dyk.

ok, det må være en anomali.

> Så der må være et eller andet der er adskilt

Det er der nok, men ikke batteriet fra computeren :)

mvh
Jonas

Fra : Thomas VJ

Dato : 08-12-05 04:28

"MOA" <no@thanks.dk> skrev i en meddelelse

> Når jeg kun dykker 1-2 gange om året så har jeg nok ikke brug for PC
> interface, men hvad er Gauge mode?

Når computeren er i gauge mode giver den dig kun informationer om dybde og
bundtid. Altså ingen beregninger i forhold til ikke-dekompressions grænser
eller dekomprimering. Suuntos computer går (ganske fornuftigt) i gauge mode,
hvis du forbryder dig mod de regler for sikker dykning, som computeren er
programmeret til.

--
Mvh, Thomas VJ
www.dykkerteori.dk/nitekduo - Dive Rite Nitek Duo

Fra : MOA

Dato : 08-12-05 17:04

> [...]
> eller dekomprimering. Suuntos computer går (ganske fornuftigt) i gauge
> mode, hvis du forbryder dig mod de regler for sikker dykning, som

Der mangler da vist et "ikke" et eller andet sted i den sætning?

Er gauge mode når den beregner ikke-dekompression eller ikke?

Morten

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-12-05 17:17

> Er gauge mode når den beregner ikke-dekompression eller ikke?

Gauge mode er når du slår computeren fra, gauge mode oversat til dansk
"måler modus". Hvorfor computeren ikke længere udregner dekompression!

Fra : Thomas VJ

Dato : 09-12-05 14:00

"MOA" <no@thanks.dk> skrev i en meddelelse

> Der mangler da vist et "ikke" et eller andet sted i den sætning?

Nej, det gør der vist ikke ...

> Er gauge mode når den beregner ikke-dekompression eller ikke?

Som jeg skrev så giver computeren dig kun informationer om dybde og bundtid
når den er i gauge mode. Gauge betyder "måler".
Udover at computeren går i gauge mode i 24 timer efter eksempelvist for
hurtig opstigning, kan du selv sætte den i gauge mode når du bruger den til
fridykning.

--
Mvh, Thomas VJ
www.dykkerteori.dk/da/

Fra : Torben

Dato : 09-12-05 14:48

"Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Udover at computeren går i gauge mode i 24 timer efter eksempelvist for
> hurtig opstigning, kan du selv sætte den i gauge mode når du bruger den

Min går da ikke i gaugemode efter en for hurtig opstigning ??

-Torben

Fra : Thomas VJ

Dato : 09-12-05 21:29

"Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse

<klip>
> [...]
<klip>
> Min går da ikke i gaugemode efter en for hurtig opstigning ??
>
> -Torben

Nu går jeg ud fra at vi stadig taler om Suunto computere?
- og så kommer det selvfølgelig an på hastigheden hvormed du opstiger. Hvis
du benytter elevator knappen på din BCD og suser til overfladen, gør den.
Ligeledes hvis du bryder et loft (obligatorisk sikkerhedsstop).

--
Mvh, Thomas VJ
www.dykkerteori.dk/da/

Fra : Torben

Dato : 12-12-05 11:17

> [...]
> Hvis du benytter elevator knappen på din BCD og suser til overfladen, gør
> den. Ligeledes hvis du bryder et loft (obligatorisk sikkerhedsstop).

Det er muligt, det har jeg naturligvist ikke prøvet... Men det er rart
at vide, takker.

Mvh. Torben

Fra : __vaDer

Dato : 06-12-05 19:32

Hej,

> Hej
>
> "MOA" <no@thanks.dk> skrev i en meddelelse
> problemet med suuntos computere er at du ikke kan skifte batteri selv (det

Forkert, man kan netop selv skifte batteri på Suunto.
Uwatec kan du ikke f.eks.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-12-05 19:44

"__vaDer" <vaderFJERNES@city.dk> skrev i en meddelelse
> Forkert, man kan netop selv skifte batteri på Suunto.

Ja med forbehold.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-12-05 21:31

"__vaDer" <vaderFJERNES@city.dk> skrev i en meddelelse
> Forkert, man kan netop selv skifte batteri på Suunto.

Det er lidt sjovt med suunto, på hjemmesiden står der at man selv kan skifte
batteri men hvis man læser manualen står der den skal til en sunnto godkendt
forhandler..

mvh
Jonas

> Uwatec kan du ikke f.eks.

Timeren eller hvad?.. du kan i Aladin prime og Tec.

mvh
Jonas

Fra : Christian

Dato : 06-12-05 22:49

> [...]
>
> mvh
> Jonas

> Timeren eller hvad?.. du kan i Aladin prime og Tec.

-Suuntos gamle computere, Eon, Favor, etc, kan du "officielt" ikke selv
skifte bat. på, da bat. rummet ikke er adskilt fra computeren. Men det er
dog ganske nemt at gøre selv og bat. kits fås endda hos www.scubastore.com

-Suuntos Stinger kan du som udgangspunkt ikke selv skifte bat. på.

-Suuntos nye computere: Cobra, Vyper, Gekko, Vytec, Vytec DS samt D3 og
Mosquito, kan du selv skifte bat. på. Bat. rummet er adskilt fra computeren.

-Uwatecs gamle "firkantede" og nye "firkantede" smart tec computere, samt
den velkendte D-timer, med våd-kontakter kan du ikke selv skifte bat. på.

-Uwatecs nye serie, Alladin Prime/Tec, kan du selv skifte batteri på. Bat.
rummet er adskilt fra computeren.

vh
Christian

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-12-05 23:14

Hej Christian,

"Christian" <no-junk-chr_2077@yahoo-no-junk.com> skrev i en meddelelse
> -Suuntos nye computere: Cobra, Vyper, Gekko, Vytec, Vytec DS samt D3 og
> Mosquito, kan du selv skifte bat. på. Bat. rummet er adskilt fra
computeren.

Kan du fortælle mig hvordan du ved det? Jeg har lige kigget manualen igennem
og der står intet om at det er adskilt, på den anden side står der heller
ikke at den ikke er det. Der står dog at man bør få batteriet skiftet hos
forhandleren. Og der er ingen steder hvor man reklamere for det, selv om
konkurrenten gør det.

Det her er sakset fra manualen (vyper):

"You must frequently check the transparent battery compartment cover and

the display for any sign of leaks. If you find moisture inside your dive
computer,

there is a leak. A leak must be corrected without delay, as moisture will

seriously damage the unit, even beyond repair."

"NOTE! It is advisable to contact an authorized Suunto dealer for battery

replacement. It is imperative that the change is made in a proper manner to

avoid any leakage of water into the battery compartment or computer."

Derudover så ved jeg at folk der bare har købt et batteri og ikke har
skiftet o-ringen har fået ødelagt computeren i forbindelse med batteriskift.

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 06-12-05 23:26

> Derudover så ved jeg at folk der bare har købt et batteri og ikke har
> skiftet o-ringen har fået ødelagt computeren i forbindelse med
> batteriskift.

I min manual til min EON står der detsamme men der står også på en af de
sidste sider hvordan man skifter batteriet og at det vigtigt at man kommer
O-ringen i først og derefter sætter låget på. Og jeg kender nogle der har
sat O-ringen på låget først med det resultat den blev utæt. Den
utætte´skulle bare have et nyt batteri efter batteri rummet var skyllet.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-12-05 23:34

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sat O-ringen på låget først med det resultat den blev utæt. Den
> utætte´skulle bare have et nyt batteri efter batteri rummet var skyllet.

Det er meget mærkeligt, det kan selvfølgelig være at hans batteri comparment
var utæt.. men jeg mener han fortalte at man kunne se printbanerne lige bag
batteriet.. men det var også en gammel vyper kan jo være der er foregået
noget udvikling på den.

Jeg må undersøge det nærmere.

mvh
Jonas

Fra : Christian

Dato : 07-12-05 10:28

> Hej Christian,

> computeren.
>
> Kan du fortælle mig hvordan du ved det?

Indsamlet viden i tidernes løb... ;)
Samt nedenstående...

> [...]
> forhandleren. Og der er ingen steder hvor man reklamere for det, selv om

Hvis du kigger på suunto.com under specs så er alle computere på vyper
platformen med "User-replaceable battery".
For at de skal kunne være det, mens garantien stadigvæk skal gælde når folk
selv skifter batteri, så bliver de nødt til at have et adskilt bat. rum for
at folk ikke kan floode resten af computeren. Så rent logisk må batteri
rummet være adskilt.
Deres gamle bl.a. Favor computere havde ikke et user-repl. bat., da rummet
tydeligt ikke er adskilt. I dem skal du skrue to skruer ud før du kan tage
låget af. I vyper etc. skal du bruge en mønt...

Hvis jeg husker rigtigt (fra en af de første Cobra'er) så er grunden til at
man kan se printbanerne højst sandsynligt at bat. rummets vægge eller bund
er af gennemsigtig plast...

> Det her er sakset fra manualen (vyper):
> "You must frequently check the transparent battery compartment cover and

Men DL så den den engelske evt. opdat. Vyper manual fra suunto.com og læs på
s.60.Der står: "The battery and the buzzer are located in the back of the
instrument in a separate compartment"...
Så det eneste man seriøst kan ødelægge ved et bat.skift er batteriet og
buzzeren...

vh
Christian

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 07-12-05 10:44

> [...]
at
> man kan se printbanerne højst sandsynligt at bat. rummets vægge eller bund

Jah nu var det godt nok en vyper..

> [...]

> instrument in a separate compartment"...
> Så det eneste man seriøst kan ødelægge ved et bat.skift er batteriet og

ok, jamen det afgør det jo så, jeg må lige finde ud af hvordan han så fik
floodet hans.

mvh
Jonas

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 06-12-05 16:44

Carina &Tonny skrev i Message-ID:
<4395ae95$0$46983$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

> Brug dem kombineret med din sunde fornuft og få så købt den computer,
> inden 276 dygtige dykkere kommer med deres mening om design,
> anvendelses område

Det var da et underligt råd?

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : MOA

Dato : 13-12-05 11:22

> [...]
> som jeg syntes er ret lækkert. Men igen, hvad vil I mene jeg har behov for

For lige et give et update, jeg har nu bestilt en Suunto Vyper computer fra
sportextreme for den nette sum af 2100 kr. Syntes Vyper'en virker noget mere
lækker end Gekko'en og med en prisforskel på kun 500 kr. var det et ok køb.
Nu håber jeg bare den når frem inden januar

Morten