Farvning af ris
Fra : HC

Dato : 06-12-05 11:11

Hejsa,

Jeg vil gerne have røde og gule ris blandet i med alm. farvede hvide ris,
når jeg snart skal holde middagsselskab. Det ser så festligt ud.

Jeg har imidlertid prøvet det en gang tidligere uden det store resultat.

Nogle forslag? De skal naturligvis farves med madfarve efter at være blevet
kogt.. Men er der nogen der har forsøgt sig med fint resultat?

HC

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-12-05 11:14

On Tue, 6 Dec 2005 11:11:04 +0100
"HC" <admin@coolcomics.dk> wrote:

> [...]
>
> Nogle forslag? De skal naturligvis farves med madfarve efter at være
> blevet kogt.. Men er der nogen der har forsøgt sig med fint resultat?

Jeg har farvet ris med safran med godt resultat, men det skal koges med
så farven trækker ind i risene. Derved så afgiver de heller ikke så let
farven til de hvide ris.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 06-12-05 12:01

"HC" <admin@coolcomics.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogle forslag? De skal naturligvis farves med madfarve efter at være
> blevet kogt.. Men er der nogen der har forsøgt sig med fint resultat?

En stor teske Tandoori Curry Paste i kogevandet giver røde ris. Safran
(eller gurkemeje, hvis man vil spare) i kogevandet giver gule ris. Det
kan
ikke nytte noget at begynde at farve ris, når de er kogt.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Helle

Dato : 06-12-05 12:07

> [...]
>
> Nogle forslag? De skal naturligvis farves med madfarve efter at være
> blevet kogt.. Men er der nogen der har forsøgt sig med fint resultat?

Når du skal lave ris gule, skal du komme gurgemeje i vandet imens du koger
risene - jeg ved ikke hvordan du skal gøre hvis de skal være røde...måske
rød frugtfarve i vandet?

Fra : HC

Dato : 06-12-05 13:55

mange tak for rådene allesammen - dem vil jeg prøve! =D

HC

Fra : Kurt Lund

Dato : 08-12-05 19:38

"HC" <admin@coolcomics.dk> skrev:

> mange tak for rådene allesammen - dem vil jeg prøve! =D

Du kunne også prøve at farve ris gule ved at komme løgskaller i kogevandet,
men pas på mængden - det farver kraftigt.

--
Kurt Lund

Fra : lonekjaer@hotmail.co~

Dato : 09-12-05 13:04

Man kan farve ris røde med paprika edelsüss (det er den paprika der
giver mindst smag).