Humminbird 981 "Side imaging wide screen s~
Fra : Allan Norsk

Dato : 05-12-05 21:04

Hej Gruppe

Faldt over denne på Humminbirds hjemmeside.

http://www.humminbird.com/products.asp?ID=511

Det ser jo imponerende godt ud - var lige ved at skrive den på ønskesedlen -
og dog måske lidt for godt.

Nærlæser man lidt kan man se at rækkevidden er ca. 30 m til bunden (80 m i
breden). Der skal jo lidt effekt til for at få et ordentligt ekko fra det
yderste af viften. Måske kommer den på et tidspunkt med en kraftigere
transducer, selvom denne er på hele 750W RMS.

Den største forhindring for at få et godt billede må være at båden jo ruller
og hugger i bølgerne på overfladen - et problem som jo er reduceret ved en
traditionel sidescan sonar hvor transducerne er placeret i en fisk der
bliver slæbt på en given dybde.

Er der nogen af jer der har set ovenstående eller lignende modeller i drift?
Kan de anvendes på havet eller egner de sig mere til en å/sø med beskedne
bølger?
Virker de overhovedet?

Mvh. Allan

Fra : Allan Norsk

Dato : 05-12-05 21:10

Fandt lige lidt mere info

http://www.humminbird.com/generic.asp?ID=514

Billederne er jo pæne. På nogle af dem kan man se lidt wobling (eller hvad
det nu hedder).

Mvh. Allan

Fra : Soren

Dato : 06-12-05 10:24

Hej Allan

Her er der en diskution omkring 981.
http://www.treasurenet.com/f/index.php?topic=13640.0

Jeg tror den vil pynte på Triton - hvordan ser budgettet ud for næste år?

/Søren Voldbjerg

Fra : Allan Jensen

Dato : 06-12-05 11:38

Jeg tror bestemt at det bedre kan svare sig, at fylde nogen bajere på de som
har sikre positioner. Det er vist ikke ret mange som har tid til at lede
efter nye vrag, hvis de også skal nå at dykke der. De små hobbysonarer
kræver ideelle forhold og rækkevidden er så lille, at positionerne alligevel
skal være nogenlunde præcise, for at man kan finde dem. Køb et godt
farveekkolod i stedet.

mvh. Allan Jensen

Fra : Allan Norsk

Dato : 06-12-05 11:45

Ok, hvad drikker du - Carlsberg/Belgisk/Mikro...

Fra : Allan Jensen

Dato : 06-12-05 12:30

.....med risiko for at blive misforstået, så drikker jeg alt

Skriv dine ønsker mht. vrag i en email (f.eks. et område og en maxdybde,
hvis det ikke er et specifikt vrag), så vil jeg prøve at imødekomme dem.

mvh. Allan J.

Fra : Henrik Manley

Dato : 06-12-05 12:46

> ....med risiko for at blive misforstået, så drikker jeg alt

Jeg troede da du var holdt op med at drikke polske vrag øl....

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Allan Jensen

Dato : 06-12-05 13:20

....ja, men det er kun fordi du ikke har flere

mvh. Allan

Fra : Carina &Tonny

Dato : 06-12-05 16:40

Var du ikke holdt op med at drikke sprut.............du gik jo over til kun,
at drikke bajer og brændevin, ik .....altså før dykket ))

Tonny Hansen

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 07-12-05 00:43

> [...]
alligevel
> skal være nogenlunde præcise, for at man kan finde dem. Køb et godt

Enig!
Med den begrænsede rækkevidde kommer vi vist ikke så langt i Kattegat o.l.
Så hvad er dit bedste bud på et godt farve ekkolod til en kutter? (min. dual
freq.)
Vi står netop og skal indkøbe nyt (ekstra) til Lappedykkeren III

MVH
Jan Kisak Rasmussen
aalborgdyk.dk

Fra : rba74@get2net.dk

Dato : 06-12-05 16:11

ville det ikke være lettet at i skriver positioner på jeres
hjemmesider, nu når i har gjort et pænt arbejde med dem eller er det
den gamle holdning om at det skal holdes ind til livet???

mvh

René

Fra : Alan

Dato : 08-12-05 17:45

Vi Sportsdykkerklubben Delfinen overvejer stærkt at købe scanneren.
Der står i manualerne at den kun rækker til 30 m. dybde, men jeg har
talt med en fra Randers der har scanneren og han har fundet vrag på
helt ned til 50 m. Han er meget tilfreds med enheden siger at den fuldt
ud lever op til beskrivelserne.
Jeg har set billeder af et par vrag han har scannet i Norge, og hvis
det er niveauet så er vi meget interesseret i scanneren.

Mvh Alan Olsen

Fra : skawdiver

Dato : 09-12-05 09:28

Nogen der ved hvad den koster, og hvor den købes ?

Hans Christian Andersen
www.skawdiver.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 07-02-06 22:50

Hej Alan og i andre

Det er mig fra Randers som du talte med.

Jeg vil lige beklage at jeg først kommer med nu,
men for at i kan se lidt om hvad Humminbirden kan
har jeg forsøgt at lægge et par billeder ud på min
noget amatøraktie hjemme side.

www.trolderupgaard.dk

tryk på linket båden

Ja det er et pisse godt apparat.
Det er rigtigt at man kun kan bruge det til dybder til
30m med den fulde spredning på viften.
Når man så lave side rangen mindre kommer der fine
billeder i hvert tilfælde ned til 55m.

Til dansk farvand mener jeg at det er et rigtigt godt valg
når nu man ikke har plads i båden til en rigtig sidscan
med slæbefisk og det hele.

Som ekkolod tror jeg ikke der kan fås noget der kan det samme
til de penge.

Mvh Holm

Fra : Allan Hansen

Dato : 08-02-06 08:08

"Michael Holm" <mho@mhventure.dk> skrev i en meddelelse
> Ja det er et pisse godt apparat.
> Det er rigtigt at man kun kan bruge det til dybder til
> 30m med den fulde spredning på viften.
> Når man så lave side rangen mindre kommer der fine
> billeder i hvert tilfælde ned til 55m.

Kan den virkelig lave stabile billeder mens båden har en hastighed mellem
4-6 knob ? Alle de billeder jeg har set i god opløsning er foretaget med en
hastighed under 1 knob.

Allan Hansen

Fra : Michael Holm

Dato : 08-02-06 10:48

> [...]
> 4-6 knob ? Alle de billeder jeg har set i god opløsning er foretaget med en

Man skal bare sætte skærm opdaterings hastigheden til den hastighed man
sejler.
Det er klart at hvis mansejler meget langsomt med en høj hastighed på
skærmen,
Så bliver vragene meget lange da billedet løber ud af skærmen før man
når til
enden af vraget.

De billeder jeg har er nogle kendte vrag og det er ikke bare noget man
lige
laver.
Det der er godt er at man kan sejle rundt om en klippe ø og slå fra sand
bunde
og op af siden af klippen finder man noget kan man blive mere
systematisk.

Til brug i dansk farvand er det næste for let da der er flad bund
jeg har flere gang smidt ankeret lang fra vragt da jeg ikke havde
fået siderange stillet ind eller slået over på ekkolod.

Det er perfekt til afsøgning med sidescan slået til og ekkoloddet er
super til
at finde vraget med, man kan have sidscan på den ene halvdel og ekkolod
på den anden.
Det begynder bre at blive noget bøvl når man gerne vil have kort,
ekkolod og sidescan
slået til på samme tid.

Mvh Holm

Fra : Allan Norsk

Dato : 14-02-06 21:11

> [...]

> med slæbefisk og det hele.
>
> Som ekkolod tror jeg ikke der kan fås noget der kan det samme

Hej Michael

Fedt at du kommer med lidt feedback. Pæne billeder i øvrigt.
Er de taget med fladt vand og med hvilken hastighed sejlede du?

Har du prøvet at sejle i åbent vand med ½m bølger - hvordan bliver
billederne under disse forhold?

Mvh. Allan

=================================

Vedbæk sportsdykkerklub

www.vskdyk.dk

Svømmehalstid mandag, onsdag og fredag

Infomøde om CMAS* uddannelse den 21. februar

Fra : Alan

Dato : 09-12-05 09:48

Kan købes her.

http://www.hansamarine.com/product_info.php?products_id=435&osCsid=94bd83b2a738fa7beaf1da9bb3a89c4c

Hvis linket ikke virker så brug http://www.hansamarine.com og søg
efter 987

Prisen er angivet til ca. 1900 Euro så jeg vil formode at den sendes
fra et EU land.

Mvh Alan