Pligt til at overvåge postmaster e-mail ad~
Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 05-12-05 18:32

Hej NG..

Jeg har fået at vide at man her i landet har pligt til at overvåge sit
domænes postmaster@domæne e-mail adresse, samt at misligeholdelse af dette
kan medføre lukning af domænet!

Jeg troede at denne pligt kun gjaldt den information der fremgår af DK
Whois, og som DK Hostmaster kræver..

Nogen der har link til regler/lovgivning på området?

Mvh
Nikolaj

Fra : Peter

Dato : 05-12-05 19:06

"Nikolaj B. Kjeldsen" <ask.me@plz.invalid> skrev i en meddelelse
> Hej NG..
>

> Jeg har fået at vide at man her i landet har pligt til at overvåge sit

Hvem har meddelt dette ?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 06-12-05 20:36

> Hvem har meddelt dette ?

En bekendt der insisterede på at have ret!

/Nikolaj

Fra : Peter

Dato : 06-12-05 20:57

> En bekendt der insisterede på at have ret!

Så er jeg mere rolig.

Det er uden hold i virkeligheden.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-12-05 19:47

Nikolaj B. Kjeldsen <ask.me@plz.invalid> wrote:

> Jeg har fået at vide at man her i landet har pligt til at
> overvåge sit domænes postmaster@domæne e-mail adresse, samt at
> misligeholdelse af dette kan medføre lukning af domænet!

Der er ingen pligt (slet ikke juridisk), men det betragtes som "god
skik" på internettet at dit domæne kan modtage emails på postmaster
adressen
http://www.dnsstuff.com/pages/rfc1123.htm
Ideen er at du skal kunne skrive til postmaster@organisation.invalid og
spørge efter email adressen på en bestemt person i den pågældende
organisation o.lign.

> Jeg troede at denne pligt kun gjaldt den information der fremgår
> af DK Whois, og som DK Hostmaster kræver..

Det fremgår ikke af betingelserne for at registrere et .dk domæne
http://www.dk-hostmaster.dk/fileadmin/filer/pdf/generelle_vilkaar/Generelle_vilkaar_under_DK_ver-01.pdf

Hvis det skal have nogle konsekvenser ikke at have et postmaster
adresse, må det være i aftalen mellem dig og din ISP (f.eks. dit
webhotel). Jeg vil dog tro, at du skal lede meget længe efter en sådan
betingelse...

--
Jesper Lund

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 06-12-05 20:39

> http://www.dnsstuff.com/pages/rfc1123.htm
> Ideen er at du skal kunne skrive til postmaster@organisation.invalid og
> spørge efter email adressen på en bestemt person i den pågældende
> organisation o.lign.

RFC1123 er jeg med på - men qua uendelige mængder mails fra mail serverre
der har modtaget en mail med mit afsenderdomæne, og en ugyldig adresse på
deres, betragtede jeg tiden som løbet lidt fra denne "gode skik" !

Ellers tak for svarerne alle sammen!

Mvh
Nikolaj

Fra : Søren G

Dato : 06-12-05 10:10

"Nikolaj B. Kjeldsen" <ask.me@plz.invalid> wrote in message
> Jeg har fået at vide at man her i landet har pligt til at overvåge sit
> domænes postmaster@domæne e-mail adresse, samt at misligeholdelse af dette
> kan medføre lukning af domænet!

Det er vist en and af de store du har hørt der. Man har ikke engang
pligt til at tømme sin fysiske postkasse.

> Nogen der har link til regler/lovgivning på området?

Næppe.

--
Søren