hjælp til puchmaxi
Fra : lars andersen

Dato : 05-12-05 16:43

Hej

Jeg har en puch maxi fra 1973 med pedaler. Den har været stjålet og alle
dele på den var gjort ulovligt. Jeg har så fået fat på nogle nye brugte dele
og har kørt på den i et stykke tid. Top stykket har jeg ikke været så
tilfreds med så jeg købt et andet pænt istand brugt.

Nu har jeg monteret det nye topstykke samt tændrør og skulle lige teste om
alt var som det skulle være men problemet er nu at stemplet rammer tændrøret
sku jeg ment det lyder ihvertfal som metal mod metal.

Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe problemet? er det tændrøret som er for
stor, eller skal det bare skrues ud af ?

hvad er jeres kommentarer

hilsen
lars andersen

Fra : Contraventum Minquit

Dato : 05-12-05 21:26

Hej Lars

Umiddelbart lyder det som om du har fået et uoriginalt stempel, der er
lidt
for højt - eller er dit nye brugt topstykke planet lidt for meget, så der
er
for lidt plads til stemplet. En tredie mulighed er, at du ikke har nok
pakninger i cylinderen for oven og for neden. Det er i hvert fald der, du
kan sætte ind. Tjek pakningerne, specielt toppakningen, som oprindeligt
bestod af 4 -5 lag, hvoraf man kunne fjerne nogen for at opnå en
planingslignende effekt (højere kompression), men det var ikke skidegodt
at
gøre sammen med en rigtig planing...

Håber, det kan hjælpe dig!

CM
"lars andersen" <levithan(spam-nej-tak)@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:43945f30$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Preuthun

Dato : 05-12-05 22:43

Hejsa.

Jeg synes det lyder fornuftigt som CM skriver.
Men har du haft skruet tændrøret ud for at checke det? Evt. haft topstykket
afmonteret og kikket på om der er steder, hvor noget af metallet banker mod
hinanden?
Sommetider når man tror at der et problem, som det du beskriver, kan det
også være en kraftig tændingsbanken, der er årsagen.
Jeg fik engang gjort min gamle Zweirad Union motor så højkomprimeret, at jeg
virkelig troede at der gjorde sig det samme gældende for den. Men jeg fik
det gode råd af KubikH, der også skriver her i gruppen nu og da, at stille
tændingen lidt lavere. Jeg stillede platinerne til at åbne kun 0.5 mm før
top. (mod 1,5 mm før). Derefter ver der ikke mere metal mod metal bankelyde.
Ydermere fik den en smule bedre moment.
Jeg har også haft problemet med en VeloSolex. Der kunne jeg nøjes med at
skifte tændrøret til en original.

Mvh.
Jan Preuthun