Glatføreuheld på arbejdsplads.
Fra : L.Støvring

Dato : 04-12-05 21:22

Mon nogen i gruppen har relvante / interessante informationer / links, som
kan hjælpe med at belyse:

En person bliver af sin arbejdsgiver anmodet om at hente reservedele til
brug i virksomheden, ude i byen. Firmaets bil er imidlertidig optaget, og
medarbejderen benytter derfor sin egen EU-knallert til formålet.

På vejen ind og ud af firmaets område, skal han krydse en stor asfalteret
lagerplads / gård ( firmaet område ). I gården skrider knallerten pgra. glat
føre og mangelfuld / ingen glatførebekæmpelse. Medarbejderen vælter, og
skrider sammen med knallerten rundt på pladsen, hvorved han bliver svært
legemesbeskadiget.

Hvilken, om nogen, forsikring vil i dette tilfælde dække; medarbejderens
tabte arbejdsfortjeneste - evt. mén - skader på medarbejderens knallert og
evt. øvrige ejendele? Noget jeg har glemt?

Der er ikke kaskoforsikring på knallerten, og medarbejderen har kun selv
fritidsulykkesforsikring.

Mvh. Lisbeth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-05 21:36

In article <43935002$0$8793$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, L.Støvring wrote:
> [...]
> evt. øvrige ejendele? Noget jeg har glemt?
>
> Der er ikke kaskoforsikring på knallerten, og medarbejderen har kun selv

Da det er sket i arbejdstiden, så er det arbejdsgiverens lovpligtige
ulykkesforsikring der skal dække omkostningerne. Det er en arbejdsskade,
og skal anmeldes som en sådan.

Fra : MAndersen

Dato : 04-12-05 21:51

> Da det er sket i arbejdstiden, så er det arbejdsgiverens lovpligtige
> ulykkesforsikring der skal dække omkostningerne. Det er en arbejdsskade,
> og skal anmeldes som en sådan.

Arbejdsskadeforsikringen omfatter ikke tabt arbejdsfortjeneste samt svie og
smerte.
Han får erstatning fra arbejdsskadeforsikringen, hvis han får varige men.
Hvis han kan og vil gøre arbejdsgiver ansvarlig for manglende saltning,
hvilket nok ikke er muligt på en lagerplads, vil han få erstatning for de
erstatningsudbetalinger der ikke er omfatter af ASFL.

Skader på knallerten må han selv betale.

MAndersen

Fra : L.Støvring

Dato : 04-12-05 22:10

> [...]

> erstatningsudbetalinger der ikke er omfatter af ASFL.
>
> Skader på knallerten må han selv betale.

Korrekt, fsv. angår AFSL og erstatningsansvarsloven!

Der hvor jeg kommer i tvivl er om arbejdsgiver, på samme måde som private,
kan pålægges et ansvar for manglende/utilstrækkelig glatførebekæmpelse, på
samme måde som f.eks grundejere kan?

Mht. manglende saltning på lagerplads hører det måske med at vejen over
lagerpladsen er eneste adgangsvej, til virksomhedens produktionslokaler.

Vh. Lisbeth

Fra : MAndersen

Dato : 05-12-05 07:40

"L.Støvring" <lbs@SPAMpcv.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>
> Mht. manglende saltning på lagerplads hører det måske med at vejen over
> lagerpladsen er eneste adgangsvej, til virksomhedens produktionslokaler.

Jeg har da før set, at en virksomhed må af med erstatning til en chauffør,
der hentede varer på en virksomhed.
Chaufføren faldt pga. manglende saltning. Sagen kom ikke i retten, men
erstatning blev udbetalt af virksomhedens forsikringsselskab.

MAndersen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-12-05 20:44

"MAndersen" wrote

> Chaufføren faldt pga. manglende saltning. Sagen kom ikke i retten, men
> erstatning blev udbetalt af virksomhedens forsikringsselskab.

Jeg fik ødelagt et par hverdagsbukser sidste vinter pga manglende saltning
på parkeringspladsen ved firmaet
Jeg fik dem erstattet uden problemer

- Peter

Fra : Anders Majland

Dato : 05-12-05 09:14

> Skader på knallerten må han selv betale.

Den er jeg ikke sikker på - jeg kan ikke huske kilden men jeg læste engang
en notits om arbedsgivers ansvar for at holde medarbejdere skadesløse hvis
de i egen bil under kørsel for arbejdsgiveren blev involveret i et uheld.