Hvad dælen er "lædergræskar"?
Fra : Peter Westh

Dato : 04-12-05 20:32

Nu har jeg set det i opskrifter flere steder.

/P

Fra : Margrete Johansen

Dato : 04-12-05 21:50

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote in message
> Nu har jeg set det i opskrifter flere steder.
>
> /P

Kan det være Hokkaido? Det er ihvertfald sejt, når man skal bearbejde det i
rå tilstand.

Og så smager det rigtig godt (hvilket jeg ikke kan sige om læder, da jeg
ikke har spist det siden børnehavealderen), jeg bager græskarret i ovnen i
mundrette stykker, drysser reven appelsinskal over og hælder appelsinsaft
ved. Og så nogen skalotteløg/porrer og gulerødder i pæne stykker. Måske
hvidløg og lidt chili også. Det kommer an på humøret.

Margrete

Fra : Peter Westh

Dato : 05-12-05 18:15

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det være Hokkaido? Det er ihvertfald sejt, når man skal bearbejde det
> i rå tilstand.

Mon dog? Hvis de mente Hokkaido, ville de vel skrive Hokkaido.

/P

Fra : Padre

Dato : 05-12-05 21:07

> Mon dog? Hvis de mente Hokkaido, ville de vel skrive Hokkaido.

Det kan man ikke være sikker på; fx. står der i masser af butikker
"springløg" på forårsløgenes kasser.

--
Padre

Fra : Peter Westh

Dato : 05-12-05 21:26

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Det kan man ikke være sikker på; fx. står der i masser af butikker
> "springløg" på forårsløgenes kasser.

Jeg er stødt på "lædergræskar" tre steder:

http://www.meyersmad.dk/meyers.asp?HM=503&UM=3848&PageID=50486

http://www.arla.dk/APPL/HJ/HJ401/HJ401D02.NSF/O/89971B066017C598C1256F250040F62B
(opskrift af Mads Refslund og René Redzepi, redtaurant Noma)

Samt i det sidste nummer af bladet Gastro, hvor der indgår lædergræskar i en
opskrift fra en kok fra Kong Hans' kælder (tror jeg det var, har ikke bladet
ved hånden)

Der er i alle tre tilfælde tale om top-gastronomer, som nok vil vide at
kalde et Hokkaidogræskar for et Hokkaidogræskar, hvis det bare var det, de
mente.

MVH

Peter