Hvordan fjernes disse "ikoner"/billeder fr~
Fra : Søren Nielsen

Dato : 04-12-05 16:13

Hej

Jeg har fået et eller andet lort ind på min computer. Pludselig er der
dukket disse "ikoner" eller billeder op på mit skrivebord og jeg kan ikke på
nogen måde forhindre at de kommer igen:
http://sbndk.users.whitehat.dk/spyware.JPG
Jeg har forsøgt mig med EasyCleaner, Ad-Aware, SpyBot, HiJackThis og AVG
Antivirus, men de dukker op igen lige så snart jeg genstarter computeren. De
er i højre side af skærmen og forsvinder umiddelbart når jeg klikker på
CLOSE, men jeg vil have dem til at forsvinde permanent. Jeg har overvejet at
formattere og installere helt forfra, men der må findes en løsning på det.
Desuden er der et andet problem også. En gang imellem når jeg søger på
Google og klikker på et link, så kommer jeg et helt forkert sted hen -
oftest til en eller anden suspekt søgeside. Det kan jeg heller ikke lige
umiddelbart få rettet.

Søren

Fra : John

Dato : 04-12-05 16:25

"Søren Nielsen" skrev i en meddelelse

> Jeg har forsøgt mig med EasyCleaner, Ad-Aware, SpyBot, HiJackThis og AVG
> Antivirus, men de dukker op igen lige så snart jeg genstarter computeren.

Husk:

"Windows ME and XP utilize a restore utility that backs up selected files
automatically to the C:\_Restore folder. This means that an infected file
could be stored there as a backup file, and VirusScan will be unable to
delete these files.

You must disable the System Restore Utility to remove the infected files
from the C:\_Restore folder."

Mvh John

Fra : Søren Nielsen

Dato : 04-12-05 17:00

John wrote:

> You must disable the System Restore Utility to remove the infected
> files from the C:\_Restore folder."
>
> Mvh John

Er det det, der i den danske version hedder Systemgendannelse? For så har
jeg nemlig diasblet det.

Søren

Fra : John

Dato : 04-12-05 17:26

"Søren Nielsen" skrev i en meddelelse

> Er det det, der i den danske version hedder Systemgendannelse?

Jeps

> For så har jeg nemlig diasblet det.

OK. Et godt, gratis hjælpe-værktøj:
http://www.snapfiles.com/get/bhodaemon.html

En gratis scanner:
http://www.emsisoft.com/en/software/free/

Den helt store kost. Trin-for-trin tips til 'jule-rengøring':
http://forum.grisoft.cz/freeforum/read.php?4,27725

God jagt! Mvh John

Fra : Søren Nielsen

Dato : 04-12-05 20:39

John wrote:

> [...]
>
> En gratis scanner:
> http://www.emsisoft.com/en/software/free/
>
> Den helt store kost. Trin-for-trin tips til 'jule-rengøring':

Tak, men det kunne desværre ikke klare det. Så jeg måtte installere helt
forfra.

Søren

Fra : John

Dato : 04-12-05 21:02

"Søren Nielsen" skrev i en meddelelse

> Tak

Velbekomme!

> men det kunne desværre ikke klare det

Surt, men nogle gange kan systemet være så ødelagt, at reparation er meget
tidskrævende, eller nærmest umulig

> Så jeg måtte installere helt forfra.

Ja, det kan ofte være den hurtigste løsning, og så er der jo også 'ren r*v
at trutte i' :))

Tak for tilbagemelding! Mvh John

Fra : Alex Holst

Dato : 04-12-05 16:46

Søren Nielsen wrote:
> [...]
> Antivirus, men de dukker op igen lige så snart jeg genstarter computeren.

Besynderligt. Jeg havde også helt klart fået indtrykket, at den slags
scannere kan fjerne alt slags malware uden videre.

> Jeg har overvejet at
> formattere og installere helt forfra, men der må findes en løsning på det.

Jo da. Løsningen består i, at finde ud af præcist hvordan det pågældende
stykke malware fungerer og derefter fjerne alle dets komponenter, inkl.
de der måtte skjule sig fuldstændigt for operativsystemet.

Det er lettere at tage en backup af data, formattere systemet og i
fremtiden udvise bedre brugeropførsel. Forsiden af vores OSS giver nogle
gode råd om PC sikkerhed der kan læses på mindre end 2 minutter:

   http://sikkerhed-faq.dk/

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Søren Nielsen

Dato : 04-12-05 17:04

Alex Holst wrote:

> Besynderligt. Jeg havde også helt klart fået indtrykket, at den slags
> scannere kan fjerne alt slags malware uden videre.

Det var også mit indtryk og Ad-Aware har før fint kunnet klare det for mig.
Men nu finder den blot nogle tracking cookies og jeg tror næppe det er dér,
problemet ligger. Jeg har også kigget i msconfig uden at finde noget
mistænkeligt der.

> [...]
> fremtiden udvise bedre brugeropførsel. Forsiden af vores OSS giver
> nogle gode råd om PC sikkerhed der kan læses på mindre end 2 minutter:

Tak for linket, det kan være jeg bliver lidt klogere. Det ender nok med at
jeg formatterer og geninstallerer - alt andet lige vil det nok være det
nemmeste og hurtigste. Men jeg forstår stadig ikke hvordan det er kommet
ind, jeg mener ellers jeg har gjort hvad jeg kunne for at sikre mig.

Søren

Fra : Alex Holst

Dato : 04-12-05 17:20

Søren Nielsen wrote:

> Det var også mit indtryk og Ad-Aware har før fint kunnet klare det for mig.

Erhm. Det var sarkasme.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Søren Nielsen

Dato : 04-12-05 17:27

Alex Holst wrote:

> Erhm. Det var sarkasme.

Hehe, så må man da sige, at den røg lige hen over hovedet på mig ;)

Søren

Fra : Niels Callesøe

Dato : 05-12-05 20:42

Alex Holst wrote in

> Erhm. Det var sarkasme.

Skal du snart til at have (endnu et) personligt punkt i OSS'en, eller
kan du godt fornemme at din sarkasme kun kan spores af os der allerede
ved hvad du mener?

--
Niels Callesøe - dk pfy @work
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

SPF makes baby Jesus retarded.

Fra : Morten Snedker

Dato : 06-12-05 10:55

On Sun, 4 Dec 2005 16:12:49 +0100, "Søren Nielsen"
<kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>Hej

Hej.

En ting som ikke har været nævnt i tråden, og heller ikke på siden med
"julerengøring" (med mindre jeg har overset det), er at PC'en under
"rengøring" bør være startet op i fejlsikret tilstand, for at undgå
indlæsning af diverse "snask".

mvh /Snedker
---

Fra : John

Dato : 06-12-05 14:53

"Morten Snedker" skrev i en meddelelse

> En ting som ikke har været nævnt i tråden, er at PC'en under
> "rengøring" bør være startet op i fejlsikret tilstand, for at undgå
> indlæsning af diverse "snask".

Jo, er netop nævnt her:

"....Click the System Restore tab.
Check "Turn off System Restore" or "Turn off System Restore on all drives."
Click Apply.
When turning off System Restore, the existing restore points will be
deleted. ...."

Link: http://forum.grisoft.cz/freeforum/read.php?4,27725

John

Fra : John

Dato : 06-12-05 14:59

"John" skrev i en meddelelse

> Jo, er netop nævnt her:

Næh..og ups...du har ganske ret.... :( Burde have være nævnt!

Mvh John

Fra : Ole

Dato : 11-12-05 21:47

Det er ikke nødvendigt at geninstallere hele Windows.
Du har gjort det nu, men det kunne jo være andre fik problemet også - det
havde jeg i hvert fald.

Det er denne fil der gør det:
c:\windows\system32\idemlog.exe

Jeg fik den fjernet ved at lukke programmet ned under processer i windows
jobliste.
Det bliver startet op hver gang Windows starter, men det kan fjernes ved at
starte programmet msconfig (start-kør og skriv msconfig).
Vælg herunder fanebladet start og fjern fluebenet ud for idemlog.exe
Tryk OK og vælg nej til genstart.

NU SKAL DU PASSE LIDT PÅ VED DET NÆSTE........

Kør programmet regedit (start-kør og skriv regedit)
Find stien:
hkey_current_user\software\microsoft\windows\CurrentVersion\run
under denne skal du igen finde et sted hvor der står idemlog.exe
marker den og tryk delete.

Luk regedit ned.
Nu skal du slette filen i biblioteket c:\windows\system32\

Når du har gjort dette kan du genstarte maskinen og så starter den ikke.

Jeg har nu gjort dette og har ikke oplevet nogen problemer siden.

Det er bare lidt ærgeligt du har nået at formatere, men vi håber det evt.
kan hjælpe andre med samme problem.

Ole

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43930772$0$200$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...