lækker sirupskage
Fra : JytteJ

Dato : 04-12-05 13:16

Er der nogle som har en spændende opskrift på Sirupskage ? (har personligt
hjembragt canadisk maple syrup).

JytteJ

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-12-05 13:26

Jytte J skrev:

> Er der nogle som har en spændende opskrift på Sirupskage ?
> (har personligt hjembragt canadisk maple syrup).

Er det ikke næsten synd at bruge ahornsirup til at bage med? Jeg har
ganske vist aldrig prøvet at bage med ahornsirup, men jeg lavede engang
flødekarameller med ahornsirup i stedet for alm. sirup, og man kunne
slet ikke smage forskel - men det blev nogle dyre karameller.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : JytteJ

Dato : 04-12-05 17:10

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> flødekarameller med ahornsirup i stedet for alm. sirup, og man kunne
> slet ikke smage forskel - men det blev nogle dyre karameller.

Øh, hvad kan man eller bruge det til ? Har aldrig haft sirup i min
husholdning før. Men så vidt jeg husker kostede den ikke en formue, er
købt
i Wall Mart i en mindre canadisk by.

JytteJ

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 04-12-05 17:14

JytteJ wrote:

> Øh, hvad kan man eller bruge det til ?

Pandekager ! hvad eller

MVh
Kasper Malmberg

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-12-05 17:25

Jytte J skrev:

> Øh, hvad kan man eller bruge det til ?

Som Kasper og Kim skriver: på pandekager.

> Har aldrig haft sirup i min husholdning før. Men så vidt jeg
> husker kostede den ikke en formue, er købt i Wall Mart i en
> mindre canadisk by.

Herhjemme er der en væsentlig forskel på prisen af sirup og ahornsirup,
men måske forskellen er mindre i Canada. Hvis der ikke er tale om en
formue, kunne du selvfølgelig passende bage en kage og fortælle os om
ahornsmagen osse er i den færdige kage, men flødekarameller behøver du
ikke at bruge krudt på.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Margrete Johansen

Dato : 04-12-05 19:44

> Øh, hvad kan man eller bruge det til ? Har aldrig haft sirup i min
> husholdning før.

Tyk græsk yoghurt med ahornsirup.
I stedet for sukker på dine jordbær, når den tid kommer igen.
Sød din thai (sælges næsten som julethe) og giv den noget varm mælk også.
I stedet for sukker i kaffen.
Til søde salatdressinger - sammen med god balsamico og gule sennepskorn, for
eksempel.

I det hele taget er smagen så raffineret at du kan bruge den alle de steder
hvor du ellers ville bruge sukker som drys eller pynt. Hvis du kan smage
forskel i en kage, så fortæl fortæl....

Margrete

Fra : Peter Westh

Dato : 04-12-05 20:24

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Øh, hvad kan man eller bruge det til ? Har aldrig haft sirup i min
> husholdning før. Men så vidt jeg husker kostede den ikke en formue, er
> købt
> i Wall Mart i en mindre canadisk by.

Hvis det ikke kostede en formue vil jeg næsten tro, at det ikke er ægte
ahornsirup, men almindelig sirup med ahornaroma. Den ægte vare er ikke
billig, heller ikke i Canada, og hylderne bugner med efterligninger.

Det skal nu ikke afholde dig fra at bruge den til pandekager /æbleskiver.
Eller hæld den over god vanillieis og drys med hakkede valnødder eller
pecannødder - uhm!

MVH

Peter

PS: Du kan også se på http://www.ontariomaplesyrup.com/book3.html

Fra : JytteJ

Dato : 04-12-05 20:59

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det ikke kostede en formue vil jeg næsten tro, at det ikke er ægte
> ahornsirup, men almindelig sirup med ahornaroma. Den ægte vare er ikke
> billig, heller ikke i Canada, og hylderne bugner med efterligninger.

Nå da. Der står på flasken 100% pure, og bagpå flasken er der et segl d'
érable som skulle betyde A sign of quality. Jeg hader at købe
efterligninger.

Men ellers tusind tak for gode forslag. Den der med pandekager havde jeg
ikke tænkt på.

VH.
JytteJ

Fra : Peter Westh

Dato : 04-12-05 21:19

> [...]
> Nå da. Der står på flasken 100% pure, og bagpå flasken er der et segl d'
> érable som skulle betyde A sign of quality. Jeg hader at købe

Den er givetvis ægte.

/P

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 22:00

> Øh, hvad kan man eller bruge det til ?

Et stykke brød/ en god kiks med en god blåskimmelost, så komemr du en lidt
sirup og lidt hakket hasselnød over

Louise

Fra : JytteJ

Dato : 04-12-05 22:12

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Et stykke brød/ en god kiks med en god blåskimmelost, så komemr du en
lidt
> sirup og lidt hakket hasselnød over
>
> Louise

uuummmn , jeg skulle have købt 4 flasker.

Jyttej

Fra : Kim Schulz

Dato : 04-12-05 17:13

On Sun, 4 Dec 2005 17:10:20 +0100
"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> wrote:

> Øh, hvad kan man eller bruge det til ? Har aldrig haft sirup i min
> husholdning før. Men så vidt jeg husker kostede den ikke en formue, er
> købt
> i Wall Mart i en mindre canadisk by.

På pandekager....mums.

Fra : Ove

Dato : 04-12-05 22:57

JytteJ wrote:

> Er der nogle som har en spændende opskrift på Sirupskage ? (har personligt
> hjembragt canadisk maple syrup).
>
> JytteJ

Her er en opskrift på sirupskage som jeg bager hver jul, men om den bliver
bedre af ahornsirup ved jeg ikke.

2,5 dl. mørk sirup
250 g. sukker
100 g. smør
4 dl. kernemælk
750 g. mel
2 tsk. natron
2 tsk. stødt kanel
2 tsk. stødt ingefær
1 tsk. stødt nellike

Sirup, sukker og smør smeltes i en gryde og afkøles.
Mel, natron og krydderier blandes grundigt med melet.
Kernemælk og sirupsmassen røres i.
Kommes i en bradepande på ca. 3 l.
Bages 1 1/4 time ved 150 C.
Kan eventuelt glaseres.
Skal helst først spises efter et par dage.
Efter hvad jeg har hørt skulde den kunne holde sig i månedsvis, jeg har dog
aldrig prøvet.

Ove