Film om baggrunden for optøjerne i Frankri~
Fra : Carsten Agger

Dato : 04-12-05 10:23

The French Democracy er en tegnefilm om baggrunden for sidste måneds
optøjer i Frankrig. Underholdende og metodisk fortæller den om konstante
ID-check, udelukkelse fra arbejdsmarkedet, racistisk chikane og
politivold, om en gryde, man har ladet stå på blusset i årtier uden at
gøre noget ved det, og som til sidst er endt med at koge over.

Ophavsmanden forklarer kort på filmens hjemmeside:

This is a movie about the recent French riots in suburb. It is fully
subtitled in english(sorry for my english, i had some training to
do). I hope you will enjoy this movies and have a better understand
of what is happening in my country!

Filmen indeholder ingen dialog - historien fortælles gennem musik,
billeder og de engelske undertekster, og fortæller om en side af den
moderne verden, de fleste "hvide" og "pæne" borgere kender alt for lidt
til. Anbefales - filmen kan hentes helt gratis her:

http://www.machinima.com/films.php?id=1407

--
http://www.modspil.dk
- fordi tiden kræver et MODSPIL!

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 04-12-05 10:37

Disse sociale problemer er ikke nye, og
de har også været skildret på film for.

Jeg vil gerne anbefale "La Haine", ("Hadet") fra 1995:
http://www.imdb.com/title/tt0113247/

Det er en virkelig sort og dyster film om de parisiske. Jeg så den i
Paradis i Århus i sin tid, og den gjorde et stort indtryk på mig pga.
dens mangel på håb og mening for personerne. Politiets vold virker
komplet meningsløs, og også de unge rødders vold virker desperat og
formålsløs. Filmen var dengang aktualiseret af sammenstød ml. politi og
unge fra forstæderne et par år før.

Situationen lader ikke til at have forbedret siden dengang.

Mikkel

Fra : Jesper

Dato : 05-12-05 17:18

Carsten Agger <agger@modspilNOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> moderne verden, de fleste "hvide" og "pæne" borgere kender alt for lidt
> til. Anbefales - filmen kan hentes helt gratis her:

Med de muhamedaneske terrorister så siger det sig selv at det er
nødvendigt at checke folks ID.
Hvis muhamedanerne er utilfredse, så kan de bare rejse hjem til
Muhamedanien!
http://dvd.tradewho.com/

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 05-12-05 21:05

> Med de muhamedaneske terrorister så siger det sig selv at det er
> nødvendigt at checke folks ID.
> Hvis muhamedanerne er utilfredse, så kan de bare rejse hjem til
> Muhamedanien!

"If you don't like it, leave it!"
Det er 2 éns budskaber og de er akkurat lige latterlige.