Køb af habanero ?
Fra : The MANN

Dato : 03-12-05 18:11

Hejsa NG

Er den nogen som ved hvor jeg kan købe habanero chillier i omegen af
Aabenraa /Sønderborg

God Jul til alle

The MANN

PS bruger I kernerne eller er de ikke lovlige ifølge Geneve convectionen
eller kan man avle på dem ???

Fra : Lapzig

Dato : 03-12-05 18:28

"The MANN" <hamann29@hotmail.com> wrote in message
> Er den nogen som ved hvor jeg kan købe habanero chillier i omegen af
> Aabenraa /Sønderborg

Bilka her i byen plejer at have dem.

> God Jul til alle
Tak, i lige måde.

Fra : The MANN

Dato : 03-12-05 18:47

"Lapzig" <lapzig@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> "The MANN" <hamann29@hotmail.com> wrote in message
>
> Bilka her i byen plejer at have dem.

og hvilken by er det sååå ????

The MANN

Fra : Lapzig

Dato : 03-12-05 18:58

> og hvilken by er det sååå ????

Odense !!!!

Fra : The MANN

Dato : 03-12-05 19:03

> "The MANN" <hamann29@hotmail.com> wrote in message

> Odense !!!!

Yeps ligger lige udenfor Aabenraa og lidt nord for Sønderborg

Fra : Lapzig

Dato : 03-12-05 19:08

> Yeps ligger lige udenfor Aabenraa og lidt nord for Sønderborg

*suk*
Det var ment som en hjælpende oplysning om at Bilka/Føtex/A-Z omkring
"udenfor Aabenraa og lidt nord for Sønderborg" (hvis sådan en findes) måske
også fører habanero.

Med den attitude skal jeg undlade at forsøge at hjælpe dig en anden gang.

Fut: dk.admin.netikette

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 05-12-05 12:11

> *suk*
> Det var ment som en hjælpende oplysning om at Bilka/Føtex/A-Z omkring

A-Z sælger ikke andre fødevarer end dyremad og fastfood.

Den nærmeste Bilka for Aabenraa og Sønderborg er Kolding (Lige som den
sydligste Burger King i Danmark/ Jylland, ligger i Fredericia )

Ang. habanero og andre chilifrugter: Hvad med Føtex? Eller grønthandlere af
anden etnisk herkomst??

VH Pernille, Haderslev

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-05 14:52

Pernille Lauridsen wrote:
> [...]
> sydligste Burger King i Danmark/ Jylland, ligger i Fredericia )
>
> Ang. habanero og andre chilifrugter: Hvad med Føtex? Eller grønthandlere af

Føtex har dem, har i al fald set dem i Føtex Herning, Bilka Ishøj har
dem også, jeg gætter på at udvalget hos de forskellige føtex/bilke
bikser er det samme.

Fra : Kim Schulz

Dato : 03-12-05 18:58

On Sat, 3 Dec 2005 18:11:26 +0100
> [...]

> The MANN
>
> PS bruger I kernerne eller er de ikke lovlige ifølge Geneve
> convectionen eller kan man avle på dem ???

Føtex og bilka har dem ofte. Jeg har hvert får en række planter som
oprindeligt startede fra nogle frø fra nogle habaneros frugter jeg
købte i Føtex. I dag bruger jeg frø fra egne planter til det kommende
års planter.

Fra : The MANN

Dato : 03-12-05 19:27

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
On Sat, 3 Dec 2005 18:11:26 +0100
> [...]

oprindeligt startede fra nogle frø fra nogle habaneros frugter jeg
købte i Føtex. I dag bruger jeg frø fra egne planter til det kommende

Så må jeg lige holde øje med det lokale føjtex

Takker

Fra : ASKF

Dato : 05-12-05 06:49

Kim Schulz ytrede sig i <20051203185739.1a93dc4f@laptopia> med dette:

> [...]
>oprindeligt startede fra nogle frø fra nogle habaneros frugter jeg
>købte i Føtex. I dag bruger jeg frø fra egne planter til det kommende

Hvor tidligt sætter du dem til spiring og lader du dem ligge oven på
jorden, eller dækker du dem med nogle få millimeter jord?

Jeg har selv tænkt mig at få gang i at avle, men jeg har set forskellige
beskrivelser af hvordan frøene bringes til spiring og hvor tidligt på
året det skal gøres.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Kim Schulz

Dato : 05-12-05 07:29

On Mon, 05 Dec 2005 06:49:04 +0100
ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

> Hvor tidligt sætter du dem til spiring og lader du dem ligge oven på
> jorden, eller dækker du dem med nogle få millimeter jord?

Jeg er desværre en klovn til at glemme at sætte dem, så jeg kommer alt
for tæt på sommeren. Du kan fint sætte dem tidligt på året (feb-marts),
bare de står lyst og varmt (varmelamper ville være perfekt).
Jeg dækker dem lidt til når jeg lægger frøet - ikke ret meget, men en
mm eller to. Så sørger jeg for at de er rigeligt våde og overdækker så
fugten holdes ind. Jeg har fundet nogle potter hvor de almindelige 4l
fryseposer passer perfekt ned over og sætter man et par pinde (jeg
bruger grillspydspinde) i jorden så kan man lave et fint lille drivhus.
Jeg har normalt en 3-4 forskellige sorter og du skal være opmærksom på
at de ikke alle er lige lette at få til at bro og give frugt.
Habaneros og cayenne chili er generelt ret lette at have med af gøre og
de giver mange frugter.

> Jeg har selv tænkt mig at få gang i at avle, men jeg har set
> forskellige beskrivelser af hvordan frøene bringes til spiring og
> hvor tidligt på året det skal gøres.

Det er en god ide, men overvej på forhånd hvad du skal med al den chili
du får ud af det på en gang. De kan ikke holde sig friske på den tid
det tager at spise dem (i hvert fald ikke her selv om vi spiser meget
chili).
Personligt hænger jeg nogle af sorterne til tørring og så knuser jeg
det bagefter til flager som jeg så kan bruge i madlavningen i foråret.
det er mums!

Der er en svensker ved navn Jonas Borssén som har skrevet en del bøger
om emnet og som også har en hjemmeside. Måske du kan finde inspiration
og links fra hans side:
http://www.borssen.com/us/index2.asp?Meny=10

Fra : ASKF

Dato : 05-12-05 20:41

Kim Schulz ytrede sig i <20051205072835.1dbe5eeb@laptopia> med dette:

> [...]
>fryseposer passer perfekt ned over og sætter man et par pinde (jeg
>bruger grillspydspinde) i jorden så kan man lave et fint lille drivhus.

Jeg har tidligere benyttet et lignende system i et vaske/tørrerum, hvor
luften gerne er varm og fugtig, da solen står ind gennem vinduet indtil
juni.

> [...]
>at de ikke alle er lige lette at få til at bro og give frugt.
>Habaneros og cayenne chili er generelt ret lette at have med af gøre og

Habanero er netop en af de sorter jeg gerne vil dyrke, så det lyder
fint.

Da jeg boede i Herning (10 år siden), havde jeg en leverandør af søde
chilli, men jeg har desværre ikke kunnet finde lignende i Aalborg. De
var særdeles velegnede til at riste let i olie og servere som snack
(stod sig godt til pistacienødder). Jeg tror jeg skal på jagt i Herning
for at se om min chilli-pusher stadig eksisterer, så jeg kan forsøge mig
med at dyrke disse chilli selv.

> [...]
>Personligt hænger jeg nogle af sorterne til tørring og så knuser jeg
>det bagefter til flager som jeg så kan bruge i madlavningen i foråret.

Det vil ikke være noget problem at bruge al den chilli jeg kan dyrke, da
jeg har et par venner som også er meget begejstret for frugten. Faktisk
er jeg mere nervøs for ikke at kunne dyrke nok til at dække vores behov.

Jeg laver gerne selv en chilli-olie til marinering og stegning, samt en
chilli/tomat dressing til pitabrød og lign., begge dele kan holde sig
temmelig længe i køleskabet, blot jeg husker at skylle glassene med
atamon.

Tørret chilli var også blandt mine planer, når jeg fik en produktion i
gang.