Forskel på Kebab og Sharwarma
Fra : Ukendt

Dato : 03-12-05 00:12

Kan nogen forklare mig forskellen på subj. ?
Hvor stammer hvad fra ?

Mvh. Allan

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 03-12-05 02:08

On Sat, 3 Dec 2005 00:11:43 +0100, "Allan Møller" <allanatallanmdotdk>
wrote:

>Kan nogen forklare mig forskellen på subj. ?
>Hvor stammer hvad fra ?

Det er det praktisk taget det samme - grillet kød - og begge begreber
stammer fra Tyrkiet.

Kebap betyder dog "grillet eller stegt", mens shawarma er en
angloficeret form af det arabiske "shwarma", der igen stammer fra det
tyrkiske ord "chevirme", som betyder "at dreje"

De hentyder naturligvis til måden det er blevet stegt på, i en lodret
roterende grill.

Det græske gyros er i øvrigt det samme, det betyder også "at dreje"

Opskrifterne kan så variere fra region til region

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 03-12-05 00:58

"Allan Møller" <allanatallanmdotdk> wrote in message
> Kan nogen forklare mig forskellen på subj. ?
> Hvor stammer hvad fra ?
>

> Mvh. Allan

Shawarma:
http://en.wikipedia.org/wiki/Shawarma

Kebab:
http://en.wikipedia.org/wiki/Kebab

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 03-12-05 14:32

"Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> wrote in message

> "Allan Møller" <allanatallanmdotdk> wrote in message

I Afghanistan i 1974 smagte jeg første gang kebab, som dengang overalt
på jorden var fårekød der havde ligget i youghurtlage så det
ikeksmagte af uld), og grillet på trækul
Lagen indeholdt chili og salt og koriander og jeg gentog det mange
gange i DK som festmad men ovnstegt og det var helt så godt som
originalen

Shawarma (eller tænker jeg på falaffel - hvad er forskellen her??) er
ofte vegetarisk og *meget variabel* - og det er kebab vist også
blevet, nærmest fællesbetegnelser for etnisk mad med pitabrød

Briter samlede ordet op i Indien.

Fra : Kim Schulz

Dato : 03-12-05 14:48

On Sat, 3 Dec 2005 14:32:13 +0100
"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

> Shawarma (eller tænker jeg på falaffel - hvad er forskellen her??) er
> ofte vegetarisk og *meget variabel* - og det er kebab vist også
> blevet, nærmest fællesbetegnelser for etnisk mad med pitabrød

Tjaa falaffel har intet med shawarma at gøre men er vegetar foder
lavet på kikærtemos. shawarma er som en anden også har nævnt en
betegnelse for hvordan man steger en type kød. Kødet det drejer sig om
kan være mange ting, lam, kylling, okse, rotte osv. men fælles for dem
alle er at de steges på roternede spyd.