Engelske ejendomme
Fra : ----PS

Dato : 02-12-05 14:04

Jeg får en del henvendelser og opfordringer til at investere i engelske
ejendomme. Det skulle være "åh så sikkert"..som de jo alle sammen siger.
Firmaet hedder Scanplan og har jo nogle imponerede brochurer osv.
Nogen der har erfaringer gode som dårlige omkring dette?
Sørensen

Fra : RIP

Dato : 02-12-05 16:45

Tjah, selve konstruktionen i disse projekter minder meget om tankerne bag de
gamle anpartsprojekter (skibe, indkøbscentre m.m.). Du kan under alle
omstændigheder være 100% sikker på at der er en som scorer kassen, og det er
udbyderen af projektet !

Udbyderens honorar sammensætter sig af flere elementer:

- formidlingshonorar i forbindelse med salg af projektet
- et årligt administrationshonorar
- et årligt vedligeholdelseshonorar
- likvidationshonorar i forbindelse med salg af ejendommen

Når vi snakker engelske ejendomme, så er der nogle generelle ting, som man
skal være opmærksom på:

- sælges ejendommen til markedsværdien, eller er der reelt tale om et
såkaldt sale-and-lease-back projekt
- svarer lejen til normal markedsleje
- er der afsat penge nok til vedligeholdelse / forbedring
- er ejendommen anvendelig til alternative formål
- hvor stor er usikkerheden i projektet (lejerisiko, renterisiko)

99,9 % af den type projekter har i øvrigt den ulempe at man hæfter
solidarisk med alt hvad man ejer og har. Ta´ for eksempel hvis du og jeg har
andele i projektet og jeg kommer i økonomiske problemer, hvis jeg så ikke er
i stand til at betale mine bidrag til projektet, så kan kreditorerne
forlange at du betaler.

Jeg synes personligt at risikoen er for stor, og jeg kunne ikke drømme om at
investere mange penge i et projekt, hvor jeg ikke selv har en væsentlig
indflydelse på den daglige drift.

Hvorfor køber du ikke bare selv en ejendom i dit lokalområde, så får du hele
gevinsten selv, og kan selv bestemme driften i selskabet. Det er der meget
mere idé i (jeg gør det selv).

mvh René