Arbejde gratis som arbejdsløs
Fra : Claus Agerskov

Dato : 02-12-05 12:54

Er det lovligt at arbejde gratis som arbejdsløs?

Som pensionist?

Som kontanthjælpsmodtager?

Eksempelvis stå gratis og sælge i en brugttøjsbutik, hvis man er eller har
været tøjekspedient, så man stadig har kontakt til sit fag?

Fotografere og lægger fotografierne på en hjemmeside til friafbenyttelse,
hvis man er eller har været professionel fotograf?

Programmere gratis software, hvis man er eller har professionel programmør?

Læg mærke til at alle disse tiltag er konkurrenceforvridende.

Jeg vil også gerne have en henvisning til lov, bekendtgørelse eller lignende
uanset udfaldet.

De herligste hilsner

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-12-05 12:54

Claus Agerskov wrote :
> Er det lovligt at arbejde gratis som arbejdsløs?

Ja - men du risikerer at blive trukket i dagpenge hvis du får sådan
nogen.

> Læg mærke til at alle disse tiltag er konkurrenceforvridende.
> Jeg vil også gerne have en henvisning til lov, bekendtgørelse eller lignende
> uanset udfaldet.

Det er godt nok ikke en lov, men det står meget kort beskrevet her:
http://www.hk.dk/hkwww/SERVICE.NSF/vALLBYDOCID/OSPN-4AUB36?OpenDocument

"Hvis arbejdet ikke kan udbydes som almindeligt lønarbejde, kan det
udføres uden fradrag. Hvis det kan udføres som lønarbejde, kan man kun
arbejde uden fradrag i op til 4 timer pr. uge."

Fra : Claus Agerskov

Dato : 02-12-05 13:31

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> udføres uden fradrag. Hvis det kan udføres som lønarbejde, kan man kun
> arbejde uden fradrag i op til 4 timer pr. uge."

Så hvis man udvikler et program, som man også kunnet have fået penge for at
udvikle, så må man højst udvikle fire timer om ugen.

Mange tak for oplysningen.

De herligste hilsenr

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-12-05 13:55

Claus Agerskov brought next idea :

> Så hvis man udvikler et program, som man også kunnet have fået penge for at
> udvikle, så må man højst udvikle fire timer om ugen.

Jeg tror det ikke - for din egen private udvikling kan næppe udbydes
som normalt lønarbejde. Men det vil nok være en meget god ide at snakke
med akassen og foreligge dem den konkrete situation.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 02-12-05 16:02

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> normalt lønarbejde. Men det vil nok være en meget god ide at snakke med
> akassen og foreligge dem den konkrete situation.

Det kan da i hvert fald blive temmelig svært for a-kassen at dokumentere.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-12-05 16:04

Michael Zedeler has brought this to us :

> Det kan da i hvert fald blive temmelig svært for a-kassen at dokumentere.

Så er det bare ærgeligt at det ofte er dem der får det sidste ord hvis
de kommer med en afgørelse - er jo også ret svært at dokumentere de
ikke har ret.

Fra : Joebbe

Dato : 03-12-05 19:49

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så er det bare ærgeligt at det ofte er dem der får det sidste ord hvis
> de kommer med en afgørelse - er jo også ret svært at dokumentere de

Arbejddirektoratet har udarbejdet en pjece der nøjagtigt beskriver
spørgsmålet.
Den hedder "Hvad må jeg, når jeg modtager dagpenge og efterløn mv.?"
Og kan ses på nedenstående link.

Ellers vil det altid være en god ide at spørge din a-kasse, INDEN du
begynder.

http://www.adir.dk/extern/pjecer/p18dk/screen.pdf

mvh. Joebbe

Fra : Claus Agerskov

Dato : 07-12-05 12:25

Joebbe wrote:

> [...]
> spørgsmålet.
> Den hedder "Hvad må jeg, når jeg modtager dagpenge og efterløn mv.?"

Tusind tak skal du have.

De herligste hilsner

Fra : Michael

Dato : 02-12-05 17:51

"Claus Agerskov" <ca@chbs.dk> skrev i en meddelelse

> Så hvis man udvikler et program, som man også kunnet have fået penge for
> at
> udvikle, så må man højst udvikle fire timer om ugen.

Eller skriver en bog. Det gør man ikke officielt mens man er arbejdsløs,
for så kommer de efter dig. Men efter du er kommet i arbejde igen kan du
trylle dit program op af gemmerne og så er der ikke nogen der kikker på det.
Bare der lige er gået lidt tid.

Jeg fik et tilbud om at arbejde gratis i et firma der var ved at starte op,
og startede det op ville jeg få jobbet betalt.

Min A-kasse sagde at jeg gerne måtte arbejde gratis i firmaet, de skulle
bare vide hvormange timer det var og så ville de trække timerne i mine
dagpenge. Samtidig gjorde de mig opmærksom på at jeg skulle være
arbejdssøgende og efter følgende indkaldte de mig flere gange for at vise
ansøgninger. Normalt sker det kun en gang (efter et halvt år). Jo de troede
at jeg fuskede.
--
Hilsen

Michael

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-12-05 21:12

Michael skrev den 02-12-2005 17:50:

> [...]
> ansøgninger. Normalt sker det kun en gang (efter et halvt år). Jo de troede

Du var på supplerende dagpenge

--
mvh Carsten Riis
For mange kilo? Vil du være en rigtig taber? Gratis! slankerummet.dk

Fra : Allan Riise

Dato : 02-12-05 16:02

Claus Agerskov wrote:
> [...]
>
> Læg mærke til at alle disse tiltag er konkurrenceforvridende.
>
> Jeg vil også gerne have en henvisning til lov, bekendtgørelse eller

Man skal jo som kontanthjælpsmodtager og som modtager af dagpenge stå til
rådighed for arbejdsmarkedet, og være klar til, med timevarsel at indgå i en
arbejdssituation.
Kan du det, så ser jeg ingen probelmer i det, udover at du vil sætte den
evt. forretning i et dilemma, når du pludselig bliver revet væk fra det
vederlagsfrie arbejde!

--
Allan Riise
Life is like a box of Chocolates

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-12-05 16:05

on 02-12-2005, Allan Riise supposed :
> med timevarsel at indgå i en arbejdssituation

Er det ikke med dags varsel ?

Fra : Allan Riise

Dato : 02-12-05 16:12

Henrik Stidsen wrote:
> on 02-12-2005, Allan Riise supposed :
>
> Er det ikke med dags varsel ?

Nej, de kan gøre det med timers varsel ( ihvertfald på kontanthjælp ), skal
lige finde det i §'erne

Fra : Nette

Dato : 02-12-05 23:02

"Allan Riise" skrev

> Nej, de kan gøre det med timers varsel ( ihvertfald på kontanthjælp ),
skal
> lige finde det i §'erne

Det lyder fuldstændig horribelt!
Dvs man i bund og grund ikke må have en hverdag, fordi man hele tiden skal
stå til rådighed?

Og,- hvis man ingen telefon har og ikke lige er hjemme, når telegrammet om
det nye arbejde dumper ind fra AF, bliver man så trukket?

Der må sg... da gå en grænse??

Nette

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-12-05 00:08

In article <4390c48e$0$15788$14726298@news.sunsite.dk>, Nette wrote:

> [...]
>
> Det lyder fuldstændig horribelt!
> Dvs man i bund og grund ikke må have en hverdag, fordi man hele tiden skal

Jo, du kan bare melde fra den offentlige forsørgelse. Så har du ikke længere
nogen "arbejdsgiver" der kan bestemme over dig.

> Og,- hvis man ingen telefon har og ikke lige er hjemme, når telegrammet om
> det nye arbejde dumper ind fra AF, bliver man så trukket?
>
> Der må sg... da gå en grænse??

Jeg mener også man har til næste dag inden man kan forventes at starte.

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-12-05 14:51

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det lyder fuldstændig horribelt!

Ja, ikke? Arbejde stinker.

> Dvs man i bund og grund ikke må have en hverdag, fordi man hele tiden
> skal stå til rådighed?

Ja, sådan er det desværre for os lønmodtagere. Horribelt!

> Der må sg... da gå en grænse??

Også for, for dumt man må ytre sig på usenet?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : Søren G

Dato : 06-12-05 12:02

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote in message
> Det lyder fuldstændig horribelt!
> Dvs man i bund og grund ikke må have en hverdag, fordi man hele tiden skal
> stå til rådighed?

I bund og grund består ens arbejde af at vente på at blive ringet op. Ens
arbejdsgiver (kommunen/AF) kan selvfølgelig forvente at kunne få fat på dig
på det telefonnummer du har givet dem. Så du er på "arbejde" i kommunens
åbningstid, og kan så gå ned og handle, vaske tøj ol. efter endt arbejdstid.

> Der må sg... da gå en grænse??

Det er der også i praktis. Mener det er næste dag. Men i teorien er det med
times varsel.

--
Søren

Fra : JYH

Dato : 07-12-05 12:10

Søren G wrote:

> [...]
> fat på dig på det telefonnummer du har givet dem. Så du er på
> "arbejde" i kommunens åbningstid, og kan så gå ned og handle, vaske

Men i praksis forlanger hverken kommune eller A-kasse/AF,
at man skal være hjemme fra 8-16. Man kan sagtens være feks
i sommerhus - bare de ved hvor man er og man kan kontaktes - helst telefonisk.

Fra : Søren G

Dato : 07-12-05 13:10

"JYH" <jyh@no.spam> wrote in message
> [...]
> at man skal være hjemme fra 8-16. Man kan sagtens være feks
> i sommerhus - bare de ved hvor man er og man kan kontaktes - helst

Heldigvis.

Det var også kun som reaktion på Nette's udmelding om at det lød horribelt
at man "man i bund og grund ikke må have en hverdag, fordi man hele tiden
skal
stå til rådighed". Ens hverdag foregår før 8 og efter 16. Det er da kun
fair.

--
Søren

Fra : JYH

Dato : 07-12-05 13:58

Søren G wrote:
> [...]
> man hele tiden skal
> stå til rådighed". Ens hverdag foregår før 8 og efter 16. Det er da

Enig, det er heldigvis ikke som i gamle dage hvor, arbejdsløse skulle
stemple hver dag hos A-kassen.