Forret til nytår
Fra : Betona

Dato : 02-12-05 08:45

Hej med jer.

Det er blevet min opgave at sørge for en RIGTIG LÆKKER forret til
nytårsaften, og jeg mangler lidt inspiration til noget nyt.
Til hovedret og dessert skal vi have oksemørbrad og rent blær på grillen
(grillbagt is)
Nogle forslag? - Det må meget gerne smage så englene synger!

Bettina.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-12-05 10:25

Betona wrote:

> [...]
> (grillbagt is)
> Nogle forslag? - Det må meget gerne smage så englene synger!

Hummerbisque?
Dampede blåmuslinger?

Jeg synes, der hører sig skaldyr til nytårsaften. Jeg satsede selv på
hummerbisquen sidste år, og den var i hvert fald et stort hit.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Betona

Dato : 02-12-05 17:50

Tak for nogle gode forslag, men Kevin - hummerbisquen - den lyder ret
interessant - har du en opskrift?

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-12-05 18:11

Betona wrote:

> Tak for nogle gode forslag, men Kevin - hummerbisquen - den lyder ret
> interessant - har du en opskrift?

Tja, vi kan vel prøve at finde på en (jeg laver som regel altid mad på
slump).

Du finder dig en god, levende hummer og smider den med hovedet først ned
i en kogende lage af vand, salt, lidt hvidvinseddike og nogle kvarte løg
og en håndfuld hele peberkorn og nogle laurbærblade. Den skal koge til
den er "færdig", alt efter størrelse, mon ikke en tyve minutters tid kan
gå an? (Kræet dør med det samme og lider ikke). Når den er kogt, hælder
du lagen gennem en si op i en si eller anden gryde og piller hummeren.
Kødet skærer du i små stykker og lægger til side, mens skallerne og
skroget ristes i suppegryden i lidt olie. Tilsæt 1-2 dl cognac og sluk
for em-hætten. Flambér skallerne til ilden er død og tilsæt så nogle
kvarte løg, et par porrer, et par store gulerødder, alle urter skåret
groft. Dæk med lige dele hvidvin og lage fra hummerkogningen og kog
skidtet godt igennem. Suppen sigtes og hældes tilbage i gryden. Bring
til kogepunktet og sluk for varmen. Tilsæt 4 æggeblommer og op til en
halv liter piskefløde under piskning. Smag til med salt, peber og
cayennepeber og tilsæt hummerkød. Her kan også en stak jomfruhummere
(hele) tilsættes. De pynter så fint også. Varm evt. suppen igennem igen,
men må ikke koge. Servér i en stor, dyb tallerken, gerne med "bjerg" af
jomfruhummere midt i og lidt dild ud over.

Opskriften kan sikkert også realiseres med en kogt, frossen hummer, men
så må man skulle bruge noget fiskefond i stedet for kogelage... Husk at
fiskefond koges kort, da den ellers bliver bitter.

Opskriften skulle snildt række til en 4-6 personer som forret. Beregn
2-3 jomfruhummere pr. snude, det ser pænest ud, hvis der er mange.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Betona

Dato : 02-12-05 18:23

Tak for det.
Jeg glæder mig til at prøve den af

Bettina.

Fra : Max

Dato : 02-12-05 10:53

Hej

> Nogle forslag? - Det må meget gerne smage så englene synger!

Traditionen tro får vi altid røget laks indbagt i butterdej sammen
med spinat. Og dertil en lækker sovs som kun konen kender
opskriften på.

Mvh Max

Fra : Kert Rats

Dato : 02-12-05 14:28

"Betona" <bettinabjergiversenno@spammail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (grillbagt is)
> Nogle forslag? - Det må meget gerne smage så englene synger!

Prøv kogt torskerogn (købt naturel fra fiskehandleren) anrettet på et stykke
ristet franskbrød af god kvalitet. Ovenpå en god klat krydret fiskesennep,
lidt dild og pyntet med lakserogn. Under rognen kan man snildt putte et
stykke sprødt grønsalat, f.eks. iceberg.
Man kan tilføje et halv hårdkogt æg for at variere forretten. Måske et par
pillede jomfruhummerhaler.
Hertil en frisk frugtagtig hvidvin, f.eks. en Gato Blanc fra Fakta. Den vin
er billig og smager himmelsk.

Vi bruger meget ofte denne forret, og den gør lykke hver gang!

Bedste hilsner fra

Kert Rats