Letvægter
Fra : Birthe Jensen

Dato : 01-12-05 22:24

Hej.
Jeg har købt en Letvægter leverpostej. På låget står der max 3% fedt.
Dernæst står der, at der er 22%
fedtenergi i varen. Hvordan skal det forståes?? Hvad er det egentlige
fedtindhold?
På forhånd tak for svaret.
Mvh.
BJ.

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-12-05 22:30

On Thu, 1 Dec 2005 22:24:07 +0100
"Birthe Jensen" <bije@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> Dernæst står der, at der er 22%
> fedtenergi i varen. Hvordan skal det forståes?? Hvad er det egentlige

Der er 3% fedt i, men spiser du den, så er det fedtet der er årsag til
22% af den energi du får af at spise den

Fra : Hauge

Dato : 01-12-05 22:40

Hejsa
Kim Schulz wrote:
> Der er 3% fedt i, men spiser du den, så er det fedtet der er årsag til
> 22% af den energi du får af at spise den

Det svarer vel til at tage 0.99 dl vand, og smide 1ml olie deri, så vil 100%
af energien jo komme fra fedt (100% fedtenergi), selvom der kun er 1% fedt
deri.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20051201213901@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : JS

Dato : 02-12-05 10:36

Hauge wrote:
> Hejsa
>
> Det svarer vel til at tage 0.99 dl vand, og smide 1ml olie deri, så
> vil 100% af energien jo komme fra fedt (100% fedtenergi), selvom der
> kun er 1% fedt deri.

Ja og det er netop derfor den Anne Larsen-fedtrprocent-propaganda, der kørte
for nogle år siden er helt forfejlet.

Fra : Christian Hansen

Dato : 01-12-05 22:46

Hej Birthe

3% af indholdet udgøres af fedt.

Hvis man ser på energifordelingen i varen, så kommer 22% af energien i
leverpostejen fra de 3% fedt. Der kommer helt sikkert også en god
portion energi fra kulhydrater.

Mvh Christian

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-12-05 01:51

Christian Hansen wrote:

> Hvis man ser på energifordelingen i varen, så kommer 22% af energien i
> leverpostejen fra de 3% fedt. Der kommer helt sikkert også en god
> portion energi fra kulhydrater.

Hvis leverpostejen er lavet af lever, kommer energien vel primært fra
protein?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Thomas Widmann

Dato : 02-12-05 18:54

Kevin Edelvang <virker@ikke.invalid> writes:

> Føj. Godt, det kun tager 25 minutter at bakse en hjemmelavet sammen

Så hakker du da vist ikke lever og spæk selv...

/Thomas
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 0/1, 57 Rose Street, Garnethill, Glasgow G3 6SF, Scotland, EU

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-12-05 18:47

Thomas Widmann wrote:

> Så hakker du da vist ikke lever og spæk selv...

I hånden, nej.. Men Gud ske lov for elektriske medhjælpere i køkkenerne!

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-12-05 22:42

On Thu, 1 Dec 2005 22:39:40 +0100
"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> [...]
>
> Det svarer vel til at tage 0.99 dl vand, og smide 1ml olie deri, så
> vil 100% af energien jo komme fra fedt (100% fedtenergi), selvom der

yeps godt eksempel

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-12-05 07:13

On Fri, 02 Dec 2005 01:51:13 +0100
Kevin Edelvang <virker@ikke.invalid> wrote:

> Hvis leverpostejen er lavet af lever, kommer energien vel primært fra
> protein?

nu indeholder almindelige standard stryhns kun omkring 30-35% lever,
resten er fyldstof som typisk indeholder massere af kunhydrater.
Letvægterne indeholder så vidt jeg husker endnu mindre lever.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-12-05 10:26

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-12-05 10:40

On Fri, 2 Dec 2005 10:35:41 +0100
"JS" <js_539@hotmail.com> wrote:

> Ja og det er netop derfor den Anne Larsen-fedtrprocent-propaganda,
> der kørte for nogle år siden er helt forfejlet.

tjaa og det er skræmmende at de stadig bruger hende når de lige skal
spørge til noget med slankekure osv i TV.