Gældssanering af studiegæld
Fra : Carsten Riis

Dato : 01-12-05 21:57

Hej alle

Gældsanering er jo ret alvorlig ting.

Jeg er udemærket klar over, at man ikke kan få den "bare så'en".

Tilgengæld læser jeg lige følgende:

----
..... Har du derimod ikke fået arbejde inden for dit fag og er der heller
ikke udsigt hertil, er dine muligheder for gældssanering bedre. ...
-----
fra: http://www.familieadvokaten.dk/Emner/6462.html

Hvor kan jeg læse de nøjagtige regler omkring gældssanering af
studiegæld, når nu man ikke har fået arbejde indenfor faget. Ej heller
noget der ligner en lille smule?
Evt. bare den dom som der refereres til på familieadvokaten.

Når man går ind og vurderer situationen? Kan man blive tvunget til at
bruge "friværdi" i andelsbolig og/eller øvrig formue? Og hvad med
ægtefællens gæld/formue? Vil den få indflydelse eller blive påvirket af
undersøgelsen?
Hvad med øvrig gæld? Får den indflydelse eller bliver påvirket af
undersøgelsen.

--
mvh Carsten Riis
For mange kilo? Vil du være en rigtig taber? Gratis! slankerummet.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-12-05 22:14

Den 01-12-05 21.56 skrev Carsten Riis følgende:

> Hvad med øvrig gæld? Får den indflydelse eller bliver påvirket af
> undersøgelsen.

Al gæld og alle aktiver tæller med. Man kan ikke få delvis gældssanering
af fx kun studiegæld.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Instant Converter lader dig omregne forskellige måleenheder, for

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-12-05 22:54

> Al gæld og alle aktiver tæller med. Man kan ikke få delvis gældssanering
> af fx kun studiegæld.

Jo man kan. Den skal bare være mere end 10 år gammel, og man skal have gjort
et hæderligt forsøg på at betale tilbage. I praksis skal man have betalt
tilbage når indtægten har været større end understøttelsen med en eller
anden procentsats, som jeg har glemt igen.

Mvh Maria

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-12-05 23:31

Den 01-12-05 22.53 skrev Maria Frederiksen følgende:

> Jo man kan. Den skal bare være mere end 10 år gammel, og man skal have gjort
> et hæderligt forsøg på at betale tilbage.

Du kan vel ikke henvise til en paragraf? Konkurslovens § 199 omtaler
udelukkende en skæringsdag. I henhold til § 216 skal en kendelse angive,
hvilken del af skyldnerens gæld, der berøres af kendelsen. Det kan måske
tolkes som, at noget gæld "friholdes", men jeg tror, det er
skæringsdagen, der tænkes på. Jeg kan ikke finde noget om en 10 års grænse.

Den eneste gæld, jeg har kendskab til, der kan holdes udenfor, er
pantsikret gæld. Og det kun i det omfang pantet rækker.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvorfor bliver spammerne ved med at spamme dig, og hvordan du

Fra : rlauritsen

Dato : 01-12-05 23:42

> [...]
> betalt tilbage når indtægten har været større end understøttelsen med en
> eller anden procentsats, som jeg har glemt igen.

Ok, jeg betaler tilbage med 2002 kr. i mdr. på understøttelse og det er også
hårdt. Jeg har lige holdt 2 mdr. pause fordi jeg kunne, så jeg havde råd til
at holde jul, men dvs. at jeg kan søge om gældssanering, da jeg jo ikke har
større indtægt end dagpenge? Næste år kan jeg ikke bare holde 2 mdr. pause.

Hvor skal jeg henvende mig for at få mere info?

På forhånd tak.

Fra : JS

Dato : 02-12-05 10:29

rlauritsen wrote:

> [...]
> år kan jeg ikke bare holde 2 mdr. pause.
> Hvor skal jeg henvende mig for at få mere info?

Du må have en høj husleje eller andre faste udgifter siden du ikke kan leve
for dagpenge minus 2000 kr. pr måned.?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-12-05 21:46

> Hvor skal jeg henvende mig for at få mere info?

http://www.oes.dk/sw10231.asp

Ikke at jeg vidste det, men det gjorde en anden i tråden. Det hedder så ikke
gældsanering men eftergivelse, det føles dog ret ens.

Mvh Maria

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-12-05 10:43

It happens that Maria Frederiksen formulated :

> [...]
> tilbage når indtægten har været større end understøttelsen med en eller anden

Er det ikke fordi den bliver eftergivet af finansministeriet ? (som
svjh er dem man skylder pengene). Det er vel ikke en gældssanering som
sådan.

Fra : per christoffersen

Dato : 02-12-05 11:03

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> It happens that Maria Frederiksen formulated :

> Er det ikke fordi den bliver eftergivet af finansministeriet ? (som svjh
> er dem man skylder pengene). Det er vel ikke en gældssanering som sådan.

Det er Økonomistyrelsen, der kan eftergive gælden:
http://www.oes.dk/sw10231.asp

/Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-12-05 12:49

on 02-12-2005, per christoffersen supposed :
> Det er Økonomistyrelsen, der kan eftergive gælden:
> http://www.oes.dk/sw10231.asp

Men det er vel stadig ikke en gældssanering ?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-12-05 21:45

> Men det er vel stadig ikke en gældssanering ?

Det er vist ordkløveri om det er gældsanering af studiegæld eller
eftergivelse af studiegæld. Det føles i hvert fald ens i hverdagen.

Mvh Maria

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-12-05 22:47

Den 03-12-05 21.44 skrev Maria Frederiksen følgende:

> Det er vist ordkløveri om det er gældsanering af studiegæld eller
> eftergivelse af studiegæld. Det føles i hvert fald ens i hverdagen.

Ikke helt. Jeg er heller ikke inde i alle de korrekte juridiske
betegnelser, men i dette tilfælde gør det en stor forskel, eftersom
reglerne for at opnå gældssanering og reglerne for eftergivelse af
studiegæld er meget forskellige.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en lille, praktisk og helt gratis lommeregner i proceslinjen.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-12-05 10:47

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev:

> Du må have en høj husleje eller andre faste udgifter siden du ikke
> kan leve for dagpenge minus 2000 kr. pr måned.?

Det afhænger da i høj grad af hvilken dagpengesats han er på!
Men eksempelvis på dimittendsatsen vil der blive udbetalt godt og vel
8000,-
En husleje på 4000,- (i den lave ende ihvertfald i ØstDK) og 2000,- til
afbetaling af studielån medfører, at der er 2000,- tilbage til mad og
alle andre faste omkostninger derunder licens, forsikring, kontingent
til A-kasse, El, gas, varme osv.
Det kan kun svært lade sig gøre medmindre du vil leve af pasta og
ketchup.

Dagpengemaks giver små 1800,- ekstra om måneden.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : JS

Dato : 03-12-05 11:29

Morten Bjergstrøm wrote:

> Det afhænger da i høj grad af hvilken dagpengesats han er på!

Jeg talte ud fra dimmitendsatsen.

> Men eksempelvis på dimittendsatsen vil der blive udbetalt godt og vel
> 8000,-
> En husleje på 4000,- (i den lave ende ihvertfald i ØstDK)

Du kan da sagtens få en bolig til en person i Østdanmark til et godt stykke
under det.

> og 2000,-
> til afbetaling af studielån medfører, at der er 2000,- tilbage til
> mad og alle andre faste omkostninger derunder licens, forsikring,
> kontingent til A-kasse, El, gas, varme osv.

Hvis vi tager ca. 1000 kr. fra huslejen er der rigeligt med penge til både
mad, tøj, faste udgifter og sjov & ballade

> Det kan kun svært lade sig gøre medmindre du vil leve af pasta og
> ketchup.

Det er jeg ikke enig med dig i.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 04-12-05 15:26

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev:

> Du kan da sagtens få en bolig til en person i Østdanmark til et
> godt stykke under det.

Hvor?

> Hvis vi tager ca. 1000 kr. fra huslejen er der rigeligt med penge
> til både mad, tøj, faste udgifter og sjov & ballade

Hvor vil du få en husleje på 3000,- i Østdanmark i en bolig det rent
faktisk er muligt at komme til at bo i?
De almene boligselskaber er formentligt noget af det billigste du kan
finde og her kan du rigtigt nok finde boliger til under 3000/md. men
ventetiden er over 25 år.

Vi er vist off-topic så jeg stopper her

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : JS

Dato : 04-12-05 18:07

Morten Bjergstrøm wrote:

> Hvor?

Et værelse i et bofællesskab eller lignende er vel også en anstændig bolig
og dem er der flere af til 3000 eller billigere.
Jeg synes at det er forkasteligt hvis man kan få gældssanering pga. at man
insisterer på at ville bo et af de dyreste steder. Det er dårlig planlægning
for den enkelte. Og ja, jeg er selv i samme indtægtsgruppe pt. så jeg kender
alt til hvilke muligheder der er, hvis man prioriterer fornuftigt. Det er
det sædvanlige: dem der bruger penge med hovedet under armen kan få hjælp i
hoved og røv, men (os)andre der disponerer fornuftigt og sætter tæring efter
næring, må klare os selv.

Fra : Bo

Dato : 01-12-05 23:42

"Carsten Riis" skrev i en meddelelse

> Hvad med øvrig gæld? Får den indflydelse eller bliver påvirket af
> undersøgelsen.

Prøv evt. at kigge her og søg på ordet, der står en masse og er formulare
til at udfylde, både om gældssanering og dividende.

www.domstol.dk

Hilsen

Bo

Fra : Michael

Dato : 02-12-05 09:45

On Thu, 01 Dec 2005 21:56:31 +0100, Carsten Riis <.@.> wrote:

> [...]
> undersøgelsen?
>Hvad med øvrig gæld? Får den indflydelse eller bliver påvirket af

Lidt OFFfTopic

Hvis du har formue og/eller friværdi i bolig, har du vel også råd til
at betale din studiegæld - kan ikke umiddelbart set hvorfor du skulle
kunne undsige dig din gæld når du i princippet kan betale.
Kunne man ikke forestille sig at dette også vil blive lagt til vægt
når man skal vurdere din sag?

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-12-05 19:23

Michael skrev den 02-12-2005 09:45:

> [...]
> at betale din studiegæld - kan ikke umiddelbart set hvorfor du skulle
> kunne undsige dig din gæld når du i princippet kan betale.

Det er jo derfor jeg stiller spørgsmålene.

Derfor spørger jeg også til helheds-situationen eller om man kun
vurderer selve studiegælden og den arbejdssituation man står i.
familieadvokaten nævner jo specifikt, at såfremt man ikke har fået job
indenfor sit fag, så kan man få gældssaneret sin studiegæld.

Der hvor jeg syntes det er underligt, såfremt man bliver tvunget til at
brug evt. friværdi i bolig, så bliver man jo tvunget til at stifte gæld
for at betale gæld, så kommer man jo aldrig ud af gældsskruen.

> Kunne man ikke forestille sig at dette også vil blive lagt til vægt
> når man skal vurdere din sag?

Det er vel også det jeg spørger til

Fra : Claus E Beyer

Dato : 03-12-05 09:55

"Michael" <noname@no.com> skrev i

> [...]

> kunne undsige dig din gæld når du i princippet kan betale.
> Kunne man ikke forestille sig at dette også vil blive lagt til vægt

Så vidt jeg véd, bliver der kun kigget på om man har betalt passende af på
studielånet, når der bedømmes om man skal have eftergivet studiegælden. Før
ca. 1998 blev der også kigget på hvor meget formue man evt. havde. Man
skulle dengang "blankes helt af" (f.eks. belåne sit hus fuldt ud og betale
studiegæld med låneprovenuet, alternativt stå tilbage med en studiegæld på
det beløb, man kunne have lånt) inden man fik eftergivet resten af
studiegælden. Der blev endda også set på ægtefællens formue over en vis
størrelse, inden eftergivelsesbeløbet blev beregnet. Hvis man havde en
kapital- eller ratepension, blev den modregnet med 1/3 af indeståendet,
inden man fik eftergivet studiegælden.

-cb

Fra : Michael

Dato : 02-12-05 17:42

> [...]
> undersøgelsen?
> Hvad med øvrig gæld? Får den indflydelse eller bliver påvirket af

Du har fået en god vejledning af Per :

Per > Det er Økonomistyrelsen, der kan eftergive gælden:
Per > http://www.oes.dk/sw10231.asp

og dertil kan jeg tilføje:

Jeg fik sat mine månedlige afdrag ned til 0 kr/mdr i en periode og til 500
kr/mdr da jeg var arbejdsløs.

Jeg fik eftergivet min studiegæld efter 12 år, hvor jeg havde overholdt min
afdrags pligt - men i en periode været fritaget for at afdrage og i en anden
periode afdraget de aftalte 500 kr/mdr. Kortsagt: Jeg overholdte min
tilbagebetalingsaftaler! Det er vigtigt!

Da jeg endnu en gang skulle søge om nedsat afdragsstørrelse ringede jeg til
Økonomistyrelsen og de spurgte mig hvorfor jeg ikke bare fik
gældssanering?!?. Øhh sagde jeg, kan jeg få det nu (havde søgt tidligere) og
hun sagde ja. Jeg fik tilsendt et forudfyldt skema, som jeg skulle udfylde
nogle få ting i og underskrev skemaet.

Skemaet indeholdt INTET om andel gæld eller aktiver. Jeg havde ikke anden
gæld, men en andelsbolig (ca 50.000 kr dengang) og aktier for 25.000 kr og
det blev ikke taget med i betragtningen. Jeg skrev ikke under på at jeg
ejede noget - og jeg tilbageholdte heller ikke nogen oplysninger, som jeg
skulle opgive. Økonomistyrelsen har jo adgang til skattevæsenets
oplysninger, og der var min bolig og aktier registret.

Efter 2 måneder kom jeg gældssaneringen. Jeg skyldte på det tidspunkt ca
85.000 kr, havde lånt 95.000 kr og afdraget godt 160.000 kr (incl
rentetilskud).

Så mit råd til dig: Ring til dem få en aftale og få oplyst, hvornår du kan
få Gældssanering. Få et skema og dermed reglerne tilsendt.

Gældsanering for Studielån behandles mere lempeligt end gældssanering for
anden gæld, fx forbrugslån eller firma krak, da regeringen på et tidspunkt
besluttede at afhjælpe studiegældsbyrden, da man godt kunne se at renterne i
en lang periode havde været meget høje på Statsgaranterede studielån.

--
Hilsen
Michael

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-12-05 20:23

Michael skrev den 02-12-2005 17:42:

> Du har fået en god vejledning af Per :
>
> Per > Det er Økonomistyrelsen, der kan eftergive gælden:
> Per > http://www.oes.dk/sw10231.asp

Den taler om eftergivelse af studiegæld.

Når jeg har afdraget 12 år, så kan jeg sgu også nappe de sidste 3
med....så det er sgu ikke lige den jeg tænkte på.

> og dertil kan jeg tilføje:
>
> Jeg fik sat mine månedlige afdrag ned til 0 kr/mdr i en periode og til 500
> kr/mdr da jeg var arbejdsløs.

Tja, min månedlige afdrag er mere end 4 gange den størrelse.
Og jeg udfylder i forvejen alle 15 år.
(jep og Nu kan I selv gå igang med en lommeregner, hvis I vil)

Så nej, udsættelse/nedsættelse er ikke en særlig smart mulighed for mig,
da de senere ydelser bare bliver det større uden at
tilbagebetalingsperioden forlænges.

> [...]
> periode afdraget de aftalte 500 kr/mdr. Kortsagt: Jeg overholdte min
> tilbagebetalingsaftaler! Det er vigtigt!

Hvilken type gæld var det? Lån 6?

> [...]
> skulle opgive. Økonomistyrelsen har jo adgang til skattevæsenets
> oplysninger, og der var min bolig og aktier registret.

Ok.

> Efter 2 måneder kom jeg gældssaneringen. Jeg skyldte på det tidspunkt ca
> 85.000 kr, havde lånt 95.000 kr og afdraget godt 160.000 kr (incl
> rentetilskud).

ok.

> Så mit råd til dig: Ring til dem få en aftale og få oplyst, hvornår du kan
> få Gældssanering. Få et skema og dermed reglerne tilsendt.

Oes.dk snakker om eftergivelse af studielån.

Er det det samme som gældssanering?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-12-05 20:30

Den 02-12-05 20.22 skrev Carsten Riis følgende:

> Oes.dk snakker om eftergivelse af studielån.
>
> Er det det samme som gældssanering?

Nej, gældssanering omfatter /al/ gæld stiftet inden en bestemt dato
(pantsikret gæld kan dog holdes udenfor).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-12-05 21:04

Carsten Riis skrev:

> Den taler om eftergivelse af studiegæld.
>
> Når jeg har afdraget 12 år, så kan jeg sgu også nappe de sidste
> 3 med ... så det er sgu ikke lige den jeg tænkte på.

Da jeg, efter at have betalt på en studiegæld på godt 330.000,- i 12
år, og havde bragt den ned på ca. 110.000,- kr., så var det immervæk
en lettelse at få eftergivet en del af restgælden. Før gældssaneringen
gik al overskud til lånet, men efter saneringen var der pludselig lidt
extra hver måned - det skal man ikke kimse ad.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-05 17:31

Her har kan du se et projekt jeg skrev med 2 kammerater om Gældssanering
tilbage i 1998. Du kan bla finde henvisninger til domme & artikler om
Gældssanering af studiegæld.

www.business.aau.dk/~stovring/Gaeldssanering.pdf