Skærme
Fijala 3554
TFT - baggrundsbelysning
Fra : Sven

Dato : 01-12-05 17:04

Hej.
Jeg har netop købt en KTC 19" monitor, 8ms, 1000:1, og den har ingen
pixelfejl.
Men baggrundsbelysningen er for kraftig. Kan man gøre noget ved det? Dvs
sort er ikke sort, men mørkegrå. Skærmen bliver helt sort, når den skifter
mode, så selve panelet er sort nok. Det hjælper ikke at skrue ned for
brightness eller contrast.

Sven

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-12-05 18:18

> [...]
> den skifter mode, så selve panelet er sort nok. Det hjælper ikke at
> skrue ned for brightness eller contrast.

Sådan er det på de fleste TFT skærme, ikke noget underligt i det. Min
Samsung skærm justerer dog også lidt på baggrundsbelysningen når jeg
justerer brightness, men sort bliver den aldrig.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Sven

Dato : 01-12-05 19:26

> Sådan er det på de fleste TFT skærme, ikke noget underligt i det. Min
> Samsung skærm justerer dog også lidt på baggrundsbelysningen når jeg
> justerer brightness, men sort bliver den aldrig.

Hmm, ja den justerer lidt på baggrunden, det er rigtig nok, men ikke ret
meget.
Det vidste jeg ikke, så DOOM3 ser nu mere grå end sort ud (Sammenlignet
med min Samsung 959NF)

Sven

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-12-05 20:02

> Hmm, ja den justerer lidt på baggrunden, det er rigtig nok, men ikke
> ret meget.
> Det vidste jeg ikke, så DOOM3 ser nu mere grå end sort ud
> (Sammenlignet med min Samsung 959NF)

Velkommen til TFT skærmenes verden..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Sven

Dato : 01-12-05 20:40

> Velkommen til TFT skærmenes verden..

hmmmm.

Sven

Fra : Hans

Dato : 01-12-05 20:55

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse

> hmmmm.

Sådan er det ikke med alle TFT skærme, på mine er sort sort, det er nok et
spørgsmål om at vælge en skærm med det rigtige panel.

/H

Fra : fam. Ager

Dato : 01-12-05 21:41

"Hans" <nomail@noname.dk> skrev i en meddelelse
vælge en skærm med det rigtige panel.

hvad er det rigtige i dit tilfælde?

mvh torben der er på jagt efter en god 20"

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-12-05 21:43

> Sådan er det ikke med alle TFT skærme, på mine er sort sort, det er
> nok et spørgsmål om at vælge en skærm med det rigtige panel.

Nogle er selvfølgeligt lidt bedre end andre, men jeg har endnu ikke set en
TFT skærm der kan formå at blive lige så sort som en god CRT skærm.
Problemet er selvfølgeligt princippet i TFT skærme, hvor de flydende
krystaller skal blokere for lyset bagfra.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Hans

Dato : 02-12-05 02:55

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> skærm. Problemet er selvfølgeligt princippet i TFT skærme, hvor de
> flydende krystaller skal blokere for lyset bagfra.

Omvendt kan man også sige, at på mange CRT skærme er gammajusteringen helt
ude i skoven, og man vil nok blive overrasket når man ser en gråtoneskala
gengivet, hvor alt over 75% er sort.

Hans

Fra : Sven

Dato : 02-12-05 16:32

> Omvendt kan man også sige, at på mange CRT skærme er gammajusteringen helt
> ude i skoven, og man vil nok blive overrasket når man ser en gråtoneskala
> gengivet, hvor alt over 75% er sort.

Muligt, men jeg kunne nu godt adskille 1%, 2% osv i nokia.exe med min CRT,
selvom sort var SORT på den (ingen farveforskel på en sort fuldskærm, og når
skærmen var slukket)

Sven