Må man regstede fokl med anden etnisk bagg~
Fra : Larsen Holstebro

Dato : 01-12-05 16:35

Må en landsdækken forening registrere hvor mangler der er med anden
etnisk baggrund end dansk?

I den afd. hvor jeg er, er der en som kommer fra Holland, men har bor
i DK i ca. 25 år, er han dansk eller anden etnisk baggrund?

På forhånd tak for svar.

mvh

Niels-Henrik

Fra : tigeren@gmail.com

Dato : 01-12-05 18:57

Hej Larsen Holstebro,

Det kort svar er Ja og Nej!

Altså etnisk oprindelse er en personfølsom oplysning (f.eks. faglige
forhold, straffe, religiøse tilhørsforgold) og må gerne regristeres
sammen med en personidentificerbar oplysning (f.eks. navn, adresse,
email, telefonnummer eller lign).

Dog vil jeg mene ud fra min tolkning af persondataloven mene at der
skal foreligge en tilladelse fra datatilsynet for at foretage denne
behandling af oplysninger.

www.datatilsynet.dk har hele loven liggende og de svarer gerne på
spørgsmål der forholder sig til persondata loven.

==Stefan

Fra : GB

Dato : 04-12-05 05:09

"Larsen Holstebro" <newsSKALVÆK@jyde.dk> wrote in news:438f1840$0$47026
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> I den afd. hvor jeg er, er der en som kommer fra Holland, men har bor
> i DK i ca. 25 år, er han dansk eller anden etnisk baggrund?

Han er ikke "dansk", men han har samme "etniske baggrund", med mindre han
er indvandrer fra Arabien, Somalia, Kina, Tibet eller lignende.

Danskere, tyskere, hollændere, nordmænd, englændere - ja selv svenskere,
gudhjælpe mig, er af samme "etniske herkomst". Med mindre vi skal ud i
politisk ekstreme fortolkninger af genetik og kultur.

GB