Udskiftning af radiatortermostat??
Fra : Prikke

Dato : 01-12-05 12:45

Hej.

I mit hus fra ´78, fungerer termostaterne på radiatorerne ikke helt
efter hensigten. I et par af rummene er der enten helt lukket eller
fuld drøn på og i et par andre rum er der kun lidt varme på, uanset
hvordan termostaten står. Ydermere er talkransen slået af et enkelt
sted.

Er det muligt selv at skifte termostaterne og kan/skal jeg også skifte
ventilen og er det også muligt selv at skifte den?

Jeg har set "Danfoss" termostater til 75,- kr pr stk. på
www.billigvvs.dk, kan de umiddelbart bruges?

For en god ordens skyld, skal jeg lige nævne, at der på 1. salen (som
blev etableret i ´86) fungerer radiatorerne (med nyere termostater)
perfekt.

m.v.h.
Prikke

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-12-05 13:28

Prikke wrote:
> [...]
> fuld drøn på og i et par andre rum er der kun lidt varme på, uanset
> hvordan termostaten står. Ydermere er talkransen slået af et enkelt

Kan det tænkes at underetagen er etstrengs og at man har lavet 1.
salen 2 strengs ?

--

Christian

Fra : Prikke

Dato : 01-12-05 13:36

Jeg må være dig et svar skyldig - hvordan kan man undersøge hvorvidt
det er én-strengssystem eller to-strengs?

m.v.h.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-12-05 13:50

Prikke wrote:
> Jeg må være dig et svar skyldig - hvordan kan man undersøge hvorvidt
> det er én-strengssystem eller to-strengs?

Du kan se forskellen her:

1 strengs system, bemærk at afgangen fra den ene radiator går til den
næste:
http://www.dgc.dk/publikationer/vejl/36.pdf

2 strengs system, bemærk at afgangen fra den ene radiator går tilbage
til fyret:
http://www.dgc.dk/publikationer/vejl/37.pdf

--

Christian

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-12-05 13:51

Prikke skrev:

> [...]
> fuld drøn på og i et par andre rum er der kun lidt varme på, uanset
> hvordan termostaten står. Ydermere er talkransen slået af et enkelt

Prøv lige at se den tråd med titlen "Udluftning af radiator gennem
termostat" (eller noget i den retning), som jeg startede for nogle dage
siden. Jeg havde en radiator i stuen der ikke ville varme særlig meget,
uanset hvad termostaten stod på. Efter råd i denne gruppe afmonterede
jeg termostaten og "masserede" den "pind" der går ind i radiatoren. Nu
virker min radiator igen.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Aksel

Dato : 01-12-05 16:58

[...]

Det er normalt let at skifte, men Danfoss har ændret målet på den runde del
som termostathovedet spændes fast på, hvis du ikke kan få den gamle type er
det nødvendigt at skfte hele termostatventilen, det kræver at du tapper
vandet af anlægget.

Prøv at sammenligne dine termostater med den nye type, der er meget tydelig
forskel på de to typer.

Hilsen Aksel