Honning kage hjerte + marcipan
Fra : Ursula

Dato : 30-11-05 21:27

Først vil jeg hører om ikke der er nogen der ligger inde med en god AFPRØVET
opskrift på honning hjerter?

S vil jeg gerne høre hvad forskellen på fest-marcipan og konfekt-marvipan
er? Super best har begge slags på tilbud i denne uge, og jeg skal bruge
marcipan til en ny opskrift på pebernødder jeg har fået. Mon jeg kan bruge
ne af de 2 slags eller skal jeg mon købe den alm marcipan?

På forhånd tak

Fra : Gert Hansen

Dato : 01-12-05 08:34

Jeg kender ikke det mærke du kalder festmarcipan, men almindeligvis er
forskellen mellem marcipan og konfektmasse mandel- og sukkerindholdet.
Konfektmasse indeholder mindre mandel og mere sukker end "rigtig" marcipan.
I "gamle dage" brugte man som tommelfingreregel, at konfektmasse blev lavet
af 50% marcipan/råmasse eller hvad det nu hedder iblandet ca. 50% sukker.
Håber det hjælper dig.
Gert Hansen
www.mados.dk

Fra : MAG

Dato : 01-12-05 19:30

Hejsa!

Denne opskrift har jeg arvet fra min mormor, det er en rigtig god opskrift
på honning hjerter/kager!

450 g. honning
450 g. mel.
10 g. gær.
2 æggeblommer.
2 tsk hjortetakssalt.
1 tsk. stødt nelliker
1 tsk. kardemomme.
2 tsk. kanel.
2 tsk. potaske.
1 tsk. vand

1. dag:

Varm honningen.
Tilsæt gær, og når denne er opløst tilsættes melet.
Bland æggeblomme med hjortetakssalt og krydderier som æltes ind i dejen.
Potaske opløses i vandet og æltes/blandes ind i dejen .
Dejen pakkes ind i en plastikpose og hviler i køleskabet i et døgn.

2. dag:
æltes hurtigt sammen og tilsæt evt. en smule mere mel.
Rulles ud i 1/2 cm og stik kagerne ud med div forme.
Kagerne bages ved 180 grader i ca 8 min, tryk en af kagerne med en finger og
hvis den retter sig hurtigt er den færdig, det er meget vigtigt at kagerne
ikk efår for meget for ellers bliver de tørre synes jeg, når de er perfekte
er de hårde uden på og inden i er de bløde.

God bage lyst!

Med venlig hilsen
Maria

Fra : Ursula

Dato : 02-12-05 20:08

Tusind tak for opskriften

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-12-05 12:43

Den Wed, 30 Nov 2005 21:26:35 +0100, skrev Ursula :

> S vil jeg gerne høre hvad forskellen på fest-marcipan og konfekt-marvipan
> er?

Tjek varedeklarationen. "Marcipan" er mandler og sukker blandet i et
eller andet forhold med overvægt af mandler. Oftest kaldet rå marcipan.

Personligt synes jeg marcipan med 50-60% mandler er brugbart især hvis
det skal videreforarbejdes til f.eks. kransekage.

Skal det være konfekt el.lign, så foretrækker jeg et højere
mandelindhold.

Endelig er der såkaldt konfektmarcipan som jeg tror begge ovenstående
hører til. Det er slet ikke marcipan i oprindelig forstand. Her er
mandlerne erstattet helt eller delvis af abrikoskerner. Til gengæld er
det billigt.

Personligt vil jeg til enhver tid foretrække at købe en mindre mængde
rigtig marcipan fremfor konfektmasse, og så lave en mindre portion af
hvad jeg nu vil lave, simpelthen fordi rigtig marcipan smager
anderledes/bedre.

Sluttelig vil jeg påpege at marcipanmasse med abrikoskerner ikke er et
ringere produkt, blot et andet produkt end ren rå marcipan.

--
Kent Oldhøj

Fra : Max

Dato : 03-12-05 14:27

Hej

> Tjek varedeklarationen. "Marcipan" er mandler og sukker blandet i et
> eller andet forhold med overvægt af mandler. Oftest kaldet rå marcipan.

Ja det er sjovt at der ingen krav er til den slags i danmark, man må
kalde det marcipan selv om der slet ikke er mandler i, det er anderledes
i tyskland, der er der krav om indholdet.

> Sluttelig vil jeg påpege at marcipanmasse med abrikoskerner ikke er et
> ringere produkt, blot et andet produkt end ren rå marcipan.

Nogle konditore siger at marcipan med mandler og abrikoskerner er mere
stabilt at bage f.eks. kransekage med. Forøvrigt er det ikke abrikoskerner
fra de almindelige abrikoser vi kender og de fleste vil nok også være fri
for at vide hvordan man får fat på dem.

Og så kan jeg ikke forstå hvorfor der ikke er flere der laver deres eget
marcipan, det er da så nemt.

Mvh Max

Fra : MAG

Dato : 03-12-05 19:38

Max Wrote:

> Og så kan jeg ikke forstå hvorfor der ikke er flere der laver deres eget
> marcipan, det er da så nemt.

Hejsa!

Vil du så ikke vare sød at komme med den opskrift som du bruger til det, vil
da super gerne lave min egen marcipan. Købte engang noget marcipan i special
købmanden på strøget, og det smagte simpelthen himmelsk, kunne slet ikke
sammenlignes med "Odense ren rå marcipan"...

Så håber at du vil dele din opskrift...

Med venlig hilsen
Maria

Fra : Padre

Dato : 03-12-05 20:17

> special
> købmanden på strøget

Lidt irrelevant for ytråden måske, men forretningen eksisterer stadig, den
ligger bare i hovedvagtsgade, og har i øvrigt et website.

http://www.specialkoebmanden.dk/

--
padre

Fra : Max

Dato : 04-12-05 02:26

He Maria

> Så håber at du vil dele din opskrift...

Lidt efter smag er det såmændt bare halv mandler og halv
sukker. Mandlerne hakkes i en mandelkværn eller blender,
svitses lidt på en pande og blandes med sukkeret.

Kent fortæller også lidt om hvorledes han laver det.

Mvh Max

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-12-05 00:23

Den Sat, 3 Dec 2005 14:26:46 +0100, skrev Max :

> [...]
> kalde det marcipan selv om der slet ikke er mandler i, det er anderledes
> i tyskland, der er der krav om indholdet.

I Tyskland skal sølle 14% være mandler. Men dog bedre end ingenting.

> Nogle konditore siger at marcipan med mandler og abrikoskerner er mere
> stabilt at bage f.eks. kransekage med.

Jeg er helt enig. Men smagen er også anderledes.

> Forøvrigt er det ikke abrikoskerner
> fra de almindelige abrikoser vi kender og de fleste vil nok også være fri
> for at vide hvordan man får fat på dem.

Neeej da! Fortæl! Jeg elsker at komme med slibrige detaljer om madvarer
og deres tilblivelse.

> Og så kan jeg ikke forstå hvorfor der ikke er flere der laver deres eget
> marcipan, det er da så nemt.

Det har du egentlig ret i men: Selvom de fleste marcipan opskrifter jeg
har set "bare" er mandler og florsukker blendet sammen, så foretrækker
jeg at koge en sukkerlage på rørsukker eller honning, og røre marcipanen
med den.

Iøvrigt kan man jo eksperimentere med hjemmelavet marcipan, og putte
andre nødder i.

--
Kent Oldhøj

Fra : Max

Dato : 04-12-05 02:30

Hej Kent

> Neeej da! Fortæl! Jeg elsker at komme med slibrige detaljer om madvarer
> og deres tilblivelse.

Jeg har læst et sted at frugterne bliver spist af får, og hyrderne så samler
deres ekskrementer op og vasker kernerne ud. Men det er vel ikke noget
specielt når man tænker på at verdens dyreste kaffe også indeholder noget
der har været gennem en kat.

> [...]
> har set "bare" er mandler og florsukker blendet sammen, så foretrækker
> jeg at koge en sukkerlage på rørsukker eller honning, og røre marcipanen

Det lyder faktisk som en rigtig god ide, den tror jeg at jeg vil afprøve.
Gad vide hvordan det smager med muskovadosukker ?

> Iøvrigt kan man jo eksperimentere med hjemmelavet marcipan, og putte
> andre nødder i.

Ja, man kan jo få ryddet skabet på den måde.

Mvh Max

Fra : lene

Dato : 03-12-05 16:21

Jeg har en rigtig god opskrift som jeg har bagt masser af gange.

Den ligger på min hjemmeside: www.opskrifter.cyberstore.dk

Kærlig hilsen Lene