rå rødkålssalat
Fra : Kim Schulz

Dato : 30-11-05 19:17

Hejsa,
Skal have julemiddag på fredag hvor vi skal have and, brune og hvide
kartofler og god brun sovs. Dertil havde jeg tænkt mig at lave lidt
frisk i form af en rå rødkålssalat med appelsiner eller lignende.
nogen som ligger inde med en god opskrift på en sådanne salat? nogen
der har ideer til andet tilbehør jeg evt. kunne servere?

Fra : Heidi

Dato : 30-11-05 20:33

Kim Schulz wrote:
> [...]
> nogen som ligger inde med en god opskrift på en sådanne salat? nogen
> der har ideer til andet tilbehør jeg evt. kunne servere?

Den her rødkålssalat synes jeg er god (jeg ved ikke helt hvor mange
personer den passer til, det afhænger også af hvor meget man får ved
siden af - men som udgangspunkt får jeg altid lavet aaaalt for meget af
den):

1/4 lille fintsnittet rødkål (ca. 250 g)
1 appelsin i store tern (ca. 150 g) bedst hvis de hvide hinder fjernes
1 æble i tern (ca. 100 g)
½ rødløg i tynde ringe (ca. 50 g)
100 g blå vindruer i kvarte uden sten (grønne kan også sagtens bruges)
2 spsk rosiner (dem putter jeg ikke selv i, men det er jo smag og behag)
1 dl hakkede valnøddekerner (ca. 30 g)

marinade:
1 spsk appelsinsaft
1 tsk flydende honning
2 tsk olie - jeg plejer at bruge olivenolie, men nogle vil sikkert
foretrække en mere smagsneutral variant

God fornøjelse! (og husk så de franske kartofler.... jul uden franske
kartofler til andesovsen er ikke rigtig jul...)

--
Heidi

Fra : Kim Schulz

Dato : 30-11-05 20:47

On Wed, 30 Nov 2005 20:32:43 +0100
"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote:

> [...]
>
> God fornøjelse! (og husk så de franske kartofler.... jul uden franske
> kartofler til andesovsen er ikke rigtig jul...)

Yeps dem er der allerede købt indtil flere poser af (den klassiske
taffel chips
og tak for opskrift. den ser god ud.

Fra : Marianne

Dato : 30-11-05 21:17

>nogen der har ideer til andet tilbehør jeg evt. kunne servere?

Jeg plejer også at servere en rødbedesalat med æbler sennepsdressing til
julemaden. Det er ikke så tungt.

mvh
marianne

Fra : Nette

Dato : 01-12-05 08:07

> [...]

>frisk i form af en rå rødkålssalat med appelsiner eller lignende.
>nogen som ligger inde med en god opskrift på en sådanne salat?

Jeg plejer at bruge et halvt rødkålshoved, afhængig af størrelsen,
selvfølgelige.
Jeg finsnitter det og blander det blot sammen med appelsinskivestykker i en
dressing af et glas tranebærmarmelade og ½ ltr. creme fraiche.

Nette

Fra : BK

Dato : 07-12-05 21:41

Nette, hvor køber du tranebærmarmelade?
Har forgæves kigget hos Bilka, Føtex, Kvickly Extra.
Jeg bor i Esbjerg-området.

Hilsen, Birte.

Fra : Nette

Dato : 08-12-05 01:21

"BK" skrev

> Nette, hvor køber du tranebærmarmelade?
> Har forgæves kigget hos Bilka, Føtex, Kvickly Extra.
> Jeg bor i Esbjerg-området.

Argh!!!! Det er tyttebærmarmelade jeg bruger. Det var en fejlskrivning,
undskyld.

Nette

Fra : BK

Dato : 09-12-05 00:07

> "Nette" skrev:
> >
> Argh!!!! Det er tyttebærmarmelade jeg bruger. Det var en fejlskrivning,
> undskyld.
-------------
Det er helt okay Så er jeg med. Tyttebær er en dejlig ting.

Birte.

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-12-05 00:05

On Wed, 7 Dec 2005 21:40:43 +0100
"BK" <birte@esenet.dk> wrote:

> Nette, hvor køber du tranebærmarmelade?
> Har forgæves kigget hos Bilka, Føtex, Kvickly Extra.
> Jeg bor i Esbjerg-området.

Jeg brugte en ribs gele fra Føtex og det blev rigtigt lækkert.