Tapanade, relish, kompot, flere?
Fra : Lapzig

Dato : 30-11-05 19:01

Hej,

Hvad er forskellen på en tapanade, en relish og en kompot?

Tak.

Fra : Peter Westh

Dato : 30-11-05 19:26

"Lapzig" <lapzig@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Hvad er forskellen på en tapanade, en relish og en kompot?

Det er tre helt forskellige ting.

Tapenade er en pure af oliven, evt. tilsat kapers og/eller anjoser.

"Relish" betyder egentlig "velsmag", og er en rimeligt bred betegnelse for
krydret, sursødt tilbehør, som oftest bestående af frugt eller grøntsager
syltet med sukker,eddike og krydderier. Chutney og pickles er vel egentlig
former for relish.

Kompot er en tilberedning af frugt, kogt mør og lidt ud og smagt sødt til.
Til forskel for marmelade, syltetøj og relish er kompot ikke som
udgangspunkt beregnet til opbevaring i længere tid.

Alle tre betegnelser er efterhånden noget udvandede på grund af smarte
kokkes behov for smarte opskriftnavne, så man kan se grønsagstilbehør
betegnet som kompot, salsa og salater betegnet som relish, og alle mulige
pureer på glas betegnet som tapenade.

/P

Fra : Lapzig

Dato : 30-11-05 20:23

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote in message
> [...]

> Til forskel for marmelade, syltetøj og relish er kompot ikke som
> udgangspunkt beregnet til opbevaring i længere tid.

Uha tak for god forklaring. Så var det vist en kompot, jeg lavede til aften.
:)

Nu hvor vi snakker om "smart madjargon", hvornår bruger man så terrin og
timbale i den sammenhæng?

Fra : Henrik

Dato : 30-11-05 23:14

"Lapzig" skrev i en meddelelse
> Hvad er forskellen på en tapanade, en relish og en kompot?

og en salsa, pesto m.fl.

Fra : Lapzig

Dato : 30-11-05 23:26

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> wrote in message

> og en salsa, pesto m.fl.

Den med pesto har vi vist været igennem. :) Jeg husker noget med at den
"originale" pestoopskrift blev citeret.