html eller xhtml
Fra : andy

Dato : 29-11-05 23:44

Hej igen.
Jeg er godt klar over at jeg har spurgt meget, men dette er nok det
sidste det næste stykke tid.

Inden jeg når for langt med mine kodning vil jeg gerne vide hvad i vil
anbefale at bruge, mtml eller xhtml jeg ser at der ikke er de store
ændringer ved at køre xhtml så er det ikke bedre. og skal jeg så bruge.
Jeg regner ikke med at jeg skal bruge frameset da jeg ikke bruger framse.

1 xhtml strict
2 xhtml transitional
3 xhtml framseset

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 29-11-05 23:47

andy wrote:
> Hej igen.
> Jeg er godt klar over at jeg har spurgt meget, men dette er nok det
> sidste det næste stykke tid.

HTML 4.01 strict er hvad jeg bruger, og jeg ser ingen grund til at
skifte til xhtml, faktisk rummer xhtml nogle ulemper som er beskrevet her:

http://www.spartanicus.utvinternet.ie/no-xhtml.htm

--
Now Playing
Fire + Ice - Lord Of Secrets

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 30-11-05 00:03

Thomas Jespersen wrote:

> http://www.spartanicus.utvinternet.ie/no-xhtml.htm

Det kan godt være, at jeg har skimmet artiklen for hurtigt
igennem, men jeg kan ikke se nogen argumenter /imod/ at bruge
xhtml.

Og hvis HTML 4.01 - som er en gældende standard, som vil
forblive gældende i mange - er lige så godt som xhtml - som
også en en gældende standard - hvorfor er xhtml så ikke
lige så godt som html 4.01?

Jeg bruger xhtml fordi det tvinger mig til at skrive
velformet kode der valideres imod w3c's dtd. Det samme
ville sikkert ske, hvis jeg skrev strict html 4.01,
men vistnok ikke hvis jeg skrev transitional html 4.01.

Så mit råd til anndy er: Kast en mønt op i luften og vælg
den standard, du vil kode til efter hvilken side der vender
opad.

Det er langt vigtigere at du forholder til hvilken dtd,
du vil skrive kode til.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 30-11-05 00:10

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Det kan godt være, at jeg har skimmet artiklen for hurtigt
> igennem, men jeg kan ikke se nogen argumenter /imod/ at bruge
> xhtml.

Jo, afsnittet "The problems with XHTML".

> Det er langt vigtigere at du forholder til hvilken dtd,
> du vil skrive kode til.

Hvis man gerne vil sikre at man husker at bruge stringente regler, som
f.eks. eksplicit lukning af <p> elementer o.l. kan man bruge en
skræddersyet dtd som f.eks. den her:

http://www.spartanicus.utvinternet.ie/custom_dtd.htm

--
Now Playing
Suicide Commando - Menschenfresser (Eat me)

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 30-11-05 12:06

On Wed, 30 Nov 2005 00:10:18 +0100, Thomas Jespersen
<jespersen.thomas@gmail.com> wrote:

> Jo, afsnittet "The problems with XHTML".

Hvorfor er der altid fejl i den slags artikler, er det for at få flere
grunde til ikke at vælge xhtml?
"This is at best pointless, UAs will treat it as tag soup. You'll kick IE
and some versions of Opera into quirks mode if you add the xml declaration
on top of your documents as W3C recommends, omit the xml declaration and
the document can only use the default character encodings UTF-8 or UTF-16."

Jeg har ikke noget problem med at sende mit dokument som iso 8859-1.

Dette er ikke forkert: "Javascript document.write can't be used, it would
need to be replaced by convoluted DOM methods." men er - i mine øjne -
netop en grund til ikke at benytte text/html, da det - ligesom at skrive
korrekt html - må være vigtigt at skrive korrekt javascript, der benytter
dom-metoder til at tilføje elementer.

Hele afsnittet om content negotiation, får det til at lyde som om det er
et problem.
Jeg har endnu ikke haft nogen problemer med content negotiation. ved meget
simpelt at tjekke q-værdien for application/xml+xhtml får man ikke IE med.
Ud fra artiklen lyder det som om, der er mange browsere, der har problemer
med deres accept header, men han nævner kun IE. Hvilke andre har problemer?

"Gecko based browsers are the only client with a reasonable market share
that you could serve true XHTML to, and as previously mentioned this
causes problems for users because Gecko currently does not render XHTML
incrementally."

Og Opera forstår det ikke? Eller bruger han den med "reasonable market
share" for at få det til at lyde som om, der kun er én browser der forstår
det. For i så fald burde han nok nævne, at der i hans verden kun eksistere
2 browsere, IE og Mozilla.
Kig på
<url:http://www.w3.org/People/mimasa/test/xhtml/media-types/results>, der
er lidt flere browsere, hvoraf det kun er IE der ikke forstår xhtml.

Som jeg ser det, har han én god pointe: "Gecko based UAs (Mozilla family
of browsers) are currently not capable of incrementally rendering XHTML
served as such."

Men: "All these problems, and for what?".
Hvad kalder han så det, at man skal benytte en costum doctype, for at
tjekke om alle elementer er afsluttet, samt muligheden for at skrive

Det kunne være interessant at se en objektiv artikel om emnet, og ikke
bare én der forsøger at fremhæve alle forskelle som negative.
Man kan altid få noget godt til at lyde ringe, og tilsyneladende kan man
også forsøge at få noget ringe til at fremstå som noget smart:
<url:http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=24468>

--
Ryan Kristensen

Fra : Martin Hintzmann

Dato : 02-12-05 12:16

Ryan Kristensen wrote:
> Det kunne være interessant at se en objektiv artikel om emnet, og ikke
> bare én der forsøger at fremhæve alle forskelle som negative.

Jeg bakker dig 100% op Ryan.

Jeg vil blot tilføje at i denne debat bør man også tænke på at der
findes andre browsere end dem på ens desktop.

Nogle af de mobile browser kan f.eks. kun rendere X(HT)ML. I stedet for
at have en "dyr" gætte-rutine om hvordan HTML-suppe-koden skal
fortolkes, har de en lille XML-parser, som arbejder efter nogle få faste
regler, hvilket er "billigere" for processoren.

For mig at se er det også meget nemmere at genbruge og parse en sides
indhold, hvis det er valid og well-formed XHTML.

--
Martin Hintzmann
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-12-05 02:33

Martin Hintzmann skrev:

> For mig at se er det også meget nemmere at
> genbruge og parse en sides indhold, hvis det
> er valid og well-formed XHTML.

Sådan skal der bare siges og fortolkes.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Frank Olieu

Dato : 03-12-05 19:18

_Ryan Kristensen_ skrev | wrote | écrivit (30-11-2005 12:05):

> [...]
> med deres accept header, men han nævner kun IE. Hvilke andre har problemer?

Safari og Konqueror (KHTML) har vist også problemer med 'content negotiation'
pga. deres 'accept header'. Så på trods af, at de forstår
'application/xml+xhtml', får de alligevel serveret 'text/html'.

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank