Andet multimedie
bentjuul 3670
Opgradering til CS2?
Fra : Kurt Lund

Dato : 29-11-05 20:19

Er der mange grafiske virksomheder, der er gået over til CS2?
Og i bekræftende fald, hvilken betydning har det for "underleverandører",
der stadig benytter CS1-pakken. Det skal siges, at det hovedsageligt drejer
sig om PDF'er og i mindre grad Indesign-filer.

Jeg spørger, fordi jeg har haft en diskussion med markedsføringschefen det
sted jeg arbejder, hvor min påstand er, at det ikke har den store betydning
stadig at køre med CS1, hvor hans påstand er, at "vi er nødt til at følge
med vores trykkerier".

Jeg ønsker argumenter, som enten kan understøtte min påstand eller
alternativt, skyde min påstand i sænk.

--
Kurt lund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-11-05 21:09

Kurt Lund skrev:

> Er der mange grafiske virksomheder, der er gået over til CS2?

Kun på forsøgsbasis for mit vedkommende på en enkelt maskine,
men det er planen, at vi skal over på CS2 omkring årsskiftet
på dem alle.

> Og i bekræftende fald, hvilken betydning har det for
> "underleverandører", der stadig benytter CS1-pakken. Det skal
> siges, at det hovedsageligt drejer sig om PDF'er og i mindre
> grad Indesign-filer.

Jeg kan ikke umiddelbart få øje på en situation, hvor CS2 ville
gøre den helt store forskel. Man ville sagtens kunne placere en
PDF lavet i CS2 i InDesign CS1, men det kan godt give problemer,
hvis man i InDesign CS1 skal åbne et InDesign CS2-dokument.

Godt nok så er der kommet en opgradering(*) til CS1, så man kan
åbne CS2-dokumenter, men det kræver, at man i CS2 eksporterer
til INX-formatet, og det format er nu ikke altid lige let at have
med at gøre. Jeg har haft et par kampe med det i hvert tilfælde.

(*) <http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2451>
eller <http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2448>.

> [...]
> at det ikke har den store betydning stadig at køre med CS1, hvor
> hans påstand er, at "vi er nødt til at følge med vores

Jeg er måske blot uheldig i valget af trykkerier, men min erfaring
med dem er, at de som regel er langt bagefter. Flere af dem, som vi
sender ting afsted til, er ikke engang nået til PostScript Level 3
RIPs endnu, og hvor tit vil man få tilsendt InDesign-dokumenter af
et trykkeri? De ville godt kunne åbne InDesign CS1-dokumenter i CS2.
Det virker bedre end fra CS2 til CS1 via INX-formatet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 29-11-05 22:10

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sted jeg arbejder, hvor min påstand er, at det ikke har den store
> betydning stadig at køre med CS1, hvor hans påstand er, at "vi er nødt til

Vi har lige skiftet til CS2 i går, og det har ikke været helt problemfrit.
Mac'erne har hostet lidt over kombinationen af nye maskiner og CS2, men med
opgradering til 10.4.3 forsvandt problemerne. Jeg tror - som Thomas G.
Madsen skriver - ikke du skal være nervøs overfor om trykkerierne kan bruge
dine filer. De er afhængige af at kunne bruge de filer du kan levere til
dem, så alt andet lige holder de så mange muligheder som muligt åbne. Den
primære grund til at opdatere, må være for at få nye funktioner eller kunne
modtage dokumenter fra kunder. Det er vel for det meste sådan at
leverandører bare skal kunne modtage det du kommer med og kunder skal kunne
få det som de vil have det - og man sidder jo typisk selv i begge roller

Har du overfor dine kunder brug for at kunne køre CS2 så bør du skifte - er
det "kun" overfor dine leverandører, så ser jeg ikke det store behov -
medmindre de nye funktioner i de respektive programmer er noget I har brug
for.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam