Madkultur
Fra : Aksel Petersen

Dato : 28-11-05 17:09

Min kone og jeg er uden tvivl meget gammeldags.
Vi glæder os over at servere for hinanden gode traditionelle retter fra det
danske køkken. Af og til kan det irritere at læse om nutidens unges
problemer
med at finde sig tilrette i køkkenet og at traditionelle gøremål som
skrælle kartofler, gøre fisk og vildt i stand, lave lammerullepølser,
bage gode eksempelvis brunkager osv, osv.
Det er nok meget forståeligt, da begge i den unge familie er ophængt med
fuldtidsarbejde, bringe og hente børn til og fra dagistitutioner og til og
fra spejder, svømning, trambulinspring, ridning, og med indkøb sent på
dagen og i weekenderne. Ja, vi gamle bliver helt svedte ved tanken om alt
det,
de unge sætter sig for at nå.
Det har selvfølgelig sine omkostninger. En ting er vanskeligheder med at
holde gammel madkultur vedlige. Vi må se i øjnene, at om 15 - 20 år er der
ikke mange husmødre/fædre, som kan de gode gamle, gennem århundreder
afprøvede retter. Man bliver nok helt uvidende om eksempelvis, hvordan man
afpudser og
salter et fint stykke oksebryst,som sammen med revet peberrod er et fint
og gedigent pålæg.
Nej tendensen går nok mere henimod færdigt tilberedte retter, f.eks.
plastikemballeret maskinpålæg dynget til med majonaise, industri
kartoffelbåde, pommes frites, Knorr Bernaise, færdigstegte
fladfiske filetter, købepizza, pumpet hamburgerryg osv. osv.
Hvor bliver duften i det gammeldags velfungerende køkken, som emmer af
forberedelserne til dagens madoplevelser, af fremover?
Vi købte forleden et stykke sprængt oksekød i brugsen, da vores eget var
sluppet op. Bad!! det smagte ikke af en s--d.
Den gode smag, fantasien og inspirationen ved madtilberedningen - hvad
pokker sker der med den? Den er vel på vej ud.
Bestræbelserne med at bevare den gamle madkultur kan sagtens gå side om
side med værdifulde madimpulser fra utraditionelle, udenlandske kilder, som
jo
strømmer til en bla.a. via internettet. Den væsentligste hindring for
bevaring og viderudvikling af vores madkultur er den manglende tid i vores
stressede hverdag.

Dette var et surt opstød fra en gammel fyr, der ryster på hovedet af en
fremadskridende forsimpling af vores madkultur.

Venligst
Aksel.

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-05 11:13

On Mon, 28 Nov 2005 17:08:55 +0100, Aksel Petersen wrote:

> Min kone og jeg er uden tvivl meget gammeldags.
> Vi glæder os over at servere for hinanden gode traditionelle retter fra det
> danske køkken.

Herligt. Gid at det må blive den nye trend Desværre er vi jo nok nået
dertil, at begrebet "dansk madkultur" i betydningen "nedarvede traditioner"
er næsten forsvundet. Når det går højt, serveres der en gang frikadeller,
men desværre af den billigste fars fra discountbutikken.

> Dette var et surt opstød fra en gammel fyr, der ryster på hovedet af en
> fremadskridende forsimpling af vores madkultur.

Hvem gør hvad? Skal vi stifte en forening/madklub?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Aksel Petersen

Dato : 29-11-05 11:47

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
frikadeller,
> men desværre af den billigste fars fra discountbutikken.

> Hvem gør hvad? Skal vi stifte en forening/madklub?

Hej Kurt!
Ja, jeg slettede mit indlæg igen, for det var vist for pessimistisk og
negativt.
Men det gav udtryk for noget, vi ser alt for meget af omkring os.
Det med klubben/foreningen. Ja, det ville da være meget sjovt
og stimulerende at mødes med andre ligesindede, men det er nok noget,
man kan håbe på sker lokalt da det som følge af afstandene vanskeligt
kan blive landsdækkende.
Men jeg er glad for din kommentar.
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Christian Hansen

Dato : 29-11-05 12:28

Hej med jer

Jeg tror I er for pessimistiske :)

Jeg er relativt ung - 28 år - og i min omgangskreds kender jeg ingen,
der laver færdigretter ret tit. Selv laver jeg aldrig færdigretter, men
finder stor glæde i at arbejde med råvarene og få et godt resultat ud af
det. Ligenu er jeg eksempelvis ved at koge en god fond - det tager tid,
men det smager :)

Og brune kager lærte jeg at bage af min mormor i onsdags - efter lang
tid har hun endelig indvilliget i at give sin supergode opskrift videre.

Jeg tror der i min generation er en begyndende modreaktion mod
plastikfærdigvarerene. Om det nogen sinde bliver andet en en subkultur
ved jeg ikke, men jeg tror ikke, at I skal være så bange for om
egnsretterne forsvinder.

Jeg tror at internettet og alle de nye kommunikationsmuligheder vil være
en vigtig katalysator i bevarelsen og udviklingen af egnsretterne. I
"gamle" dage, hvor alle lavede mad selv, delte man jo erfaringer på
tværs i ens nabo- og omgangskreds. I dag, hvor man ikke længere kan det,
da ikke alle selv laver mad, benytter man i stedet internettets mange
muligheder for erfaringsudveksling og produktudvikling. Ganske som vi
bruger denne nyhedsgruppe.

Jeg kan jo kun tale for mig selv, når jeg siger, at det at lave et godt
måltid giver en dyb tilfredsstillelse.

I går stod den på Kylling Molee - i aften helt traditionelle frikadeller
med brun opbagt sovs, kogte kartofler samt friske gulerødder fra haven - NAM

Mvh Christian

Fra : Nette

Dato : 02-12-05 22:56

"Aksel Petersen" skrev

> Ja, jeg slettede mit indlæg igen, for det var vist for pessimistisk og
> negativt.

Det tror jeg, var en dum idé. Så pessimistisk og negativt var det heller
ikke.

Men jeg tror, du tager fejl.
Jeg tror, dem du omtaler som havede problemer i køkkenet, som ikke går op i
madlavning, smag og inspiration er de helt helt unge, som endnu slet ikke
har fundet en rutine frem endnu.
Der imod oplever jeg, at folk fra midt i tyverne og frem er superdygtige i
køkkenet. Jeg oplever ofte, de ligefrem prøver at overgå hinanden ud i det
gastronomiske. Ikke nødvendig inspireret af gamle danske madtraditioner, men
måske med en smule eller meget fra andre lande. Jeg tror, det handler om, at
mange søger fornyelse. Jeg tror ikke, det er spor anderledes med
madkulturen, end det er med alt andet i dag. Hvad der er nyt, anderledes og
eksotisk er spændende.
Dog tror jeg ikke, der er så mange, der vover sig ud i at lave om på
højtidernes madkultur. Slet ikke af de unge. ( Jeg har en niece, der var ved
at dåne, da hendes mor spurgte, om de ikke skulle prøve en oksesteg med
tzaziki juleaften).

Jeg har gennem mit liv mødt flere hjemmegående, der hellere brugte
glaskartofler end selv pillede kartofler til de brunede juleaften. Altså en
sammenblanding, af den tilstand at gå hjemme og have tid og det at alligevel
snuppe en nem løsning. Jeg har ligeledes oplevet udearbejdende der
marinerede kyllinger dagen før og som nød at pille aspargeskartofler til dem
næste dag. Altså en sammenblanding af det at gå på arbejde og alligevel tage
sig tid til grundig madlavning.
Men jeg finder ikke noget at det for dårligt eller alarmerende. Jeg ved blot
godt, hvad jeg selv ville sætte tænderne i.

Dog tror jeg ikke ideerne og emnerne går helt væk. Jeg er ret sikker på, der
på et tidspunkt kommer en generation, som tager det op igen. Sådan er det jo
med alt andet.

Nette

Fra : Aksel Petersen

Dato : 03-12-05 18:30

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> der
> på et tidspunkt kommer en generation, som tager det op igen. Sådan er

Hej Nette!
Tak for dit "beroligende" og venlige indlæg. Jeg ved skam godt, at endog
rigtigt mange
ikke fravælger "god" madkultur. Ja, jeg kender ogå familier, der som vi
søger
at få mest muligt ud af det afgrænsede tidsrum, der kaldes livet. Det
handler blandt andet
om, hvad man vælger at bruge sin fitid til, hvem man vælger at tilbringe
sin
tid sammen med.
Om at være "livskunstner". Herunder hører også at være omhyggelig og
kritisk med, hvad
man spiser og drikker - hvilket mange af imdlæggene i denne nyhedsgruppe
handler om.
Mit oprindelige indlæg blev fremprovokeret af forskellige tv-indslag, og
det
er forkert. Jeg
fortrød og slettede det igen.
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 29-11-05 12:38

> [...]
>snip<

> Hvem gør hvad? Skal vi stifte en forening/madklub?

Hej Kurt,

Ja, hvem gør hvad? Jeg foreslår, at du laver en dagsorden og en indkaldelse
til en stiftende generalforsamling til denne forening.
Jeg skal gerne være behjælpelig med udbredelse af budskabet! Nej,
seriøst! Lad os da løbe noget i gang. Sidder der mon andre her i gruppen,
der kunne tænke sig et sådant tiltag??

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Bo Warming

Dato : 30-11-05 01:12

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> wrote in message

> [...]
> frikadeller,
> men desværre af den billigste fars fra discountbutikken.

Også den kan give fin skorpe, hvis der steges med kærlighed

> Hvem gør hvad? Skal vi stifte en forening/madklub?

MAdkultur, vrængede en gentoftepige jeg kendte, det er at man ved
måltidet ikke snakker om tekniske maddetaljer!
Materialisme kan trætte nogle

Men godt at der er ng til det

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 29-11-05 12:33

"Aksel Petersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Min kone og jeg er uden tvivl meget gammeldags.
> Vi glæder os over at servere for hinanden gode traditionelle retter fra
> det
> danske køkken.

Kære Aksel,

Hvor det dejligt at høre, at der er andre end mig, der værdsætter og
bekymrer sig om det traditionelle danske køkken.
Hos os er det nu kun mig, der går i køkkenet. Selvom jeg bare er i midten af
30'erne og jeg har hjemmeboende børn, så har vi valgt, at have tid til
madlavning. Jeg er hjemmegående husmor af den gammeldags slags. (Dem der
ikke får andet for det, end den store fornøjelse det er, at have tid til
vaksetøj, rengøring og ikke mindst den gode madlavning.)

> [...]
> fra spejder, svømning, trambulinspring, ridning, og med indkøb sent på
> dagen og i weekenderne. Ja, vi gamle bliver helt svedte ved tanken om alt

Jeg er bare helt enig med dig... Jeg fatter ikke, hvad det er der er så
facinerende ved et ugeprogram der knapt nok tillader folk at trække vejret.
Jeg vil også gerne slå et stort slag for mere tid til madlavning.

> [...]
> afpudser og
> salter et fint stykke oksebryst,som sammen med revet peberrod er et fint

Jeg håber sandelig, at dette ikke bliver sandheden for fremtiden. Det ville
være ikke mindre end en katastrofe, hvis disse fine gamel traditioner går i
glemmebogen.
Her hos os bliver rigtig meget lavet fra bunde. Supper, rullepølse,
leverpostej, brød, kager m.m. og middagsmad naturligvis.

> [...]
> kartoffelbåde, pommes frites, Knorr Bernaise, færdigstegte
> fladfiske filetter, købepizza, pumpet hamburgerryg osv. osv.

Ja og tiden går endda med at finde de "rette" færdigsyede løsninger. Her
tænker jeg på en tråd for nogle dage siden, der handlede om, hvilke
købe-æbleskiver der nu var dem der smagte "rigtigt". Den tid der er brugt på
at farte rundt i forskellige butikker efter de "rigtige" æbleskiver, burde
efter min ringe mening, være brugt på at bage dem selv! Jeg kunne ikke
*drømme* om, at sætte tænderne i en købeæbleskive.

> Hvor bliver duften i det gammeldags velfungerende køkken, som emmer af
> forberedelserne til dagens madoplevelser, af fremover?

Det findes stadigvæk. I hvertfald her ude på landet.

> Vi købte forleden et stykke sprængt oksekød i brugsen, da vores eget var
> sluppet op. Bad!! det smagte ikke af en s--d.

Ja, det er følgerne af at folk ikke længere laver deres mad selv. Jeg køber
mest kød hos en slagter jeg kender og der får jeg naturligvis kun det
bedste.

> [...]
> strømmer til en bla.a. via internettet. Den væsentligste hindring for
> bevaring og viderudvikling af vores madkultur er den manglende tid i vores

Man kan sagtens engagere sig i både udenladsk kogekunst og i den
traditionelt danske. Hos os bliver der også med mellemrum serveret
udenlandsk inspireret mad. Jeg mener dog, at det er problematisk, at når de
unge mennesker endelig finder tid til at jonglere i køkkenet, så er
resultatet oftere sushi, couscous eller hvad ved jeg, frem for en flot
nakkekam med sukkerkartofler, eller hønsefrikase med nye kartofler.

> Dette var et surt opstød fra en gammel fyr, der ryster på hovedet af en
> fremadskridende forsimpling af vores madkultur.
>
> Venligst
> Aksel.

Jeg synes nu ikke det er så surt endda. Jeg er i hverfald meget
enig....
Håber at at Kurt Hansens foreslag underneden: "Hvem gør hvad? Skal vi stifte
en forening/madklub? ", ikke blot var en morsomhed. En forening til
bevarelse af de danske madtraditioner ville bestemt give mening......

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Kaptajn Morgan

Dato : 29-11-05 13:35

Aksel Petersen wrote:
> Dette var et surt opstød fra en gammel fyr, der ryster på hovedet af en
> fremadskridende forsimpling af vores madkultur.

Ja og jeg ryster på hovedet af dig, gamle fjols. Det er ikke faldet
dig ind, at vi rent faktisk er nogle, der NYDER en købepizza eller en
dåse baked beans og en kold fra kassen i stedet for at stå flere
timer i et køkken og spidsbryst og hvad ved jeg. Så hellere bruge
tiden på noget mere FORNUFTIGT. Vor herre bevares.

Fra : Aksel Petersen

Dato : 29-11-05 23:24

"Kaptajn Morgan" <kptmorgan@mailinator.com> skrev i en meddelelse

[...]

Jeg har læst, hvad en vistnok "klog" mand har skrevet: Kun fascister
udråber
egen smag
til bedre end andres smag. Mon det kan bruges på ovenstående?
Det kan måske også gælde kommunister? Men smag og behag er nu engang
forskellig.
Det bedste ville være, om enhver kunne få lov til at beholde sin.

Venlig hilsen
Aksel

Fra : HC

Dato : 02-12-05 16:00

> [...]
> forskellig.
> Det bedste ville være, om enhver kunne få lov til at beholde sin.

Og det kan vi da heldigvis. Jeg er 23 or nyder at kokkerere - men de
gammeldags danske retter keder mig. Jeg synes meget af det smager for 'gråt'
og 'kedeligt'.. Der skal godt med chili og krydderier til! >=D

HC

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 29-11-05 13:58

"Kaptajn Morgan" <kptmorgan@mailinator.com> on tirsdag 29. november 2005
at 13:35 +0100 wrote:
> [...]
>timer i et køkken og spidsbryst og hvad ved jeg. Så hellere bruge
>tiden på noget mere FORNUFTIGT. Vor herre bevares.

Det var da et ualmindelig begavet indlæg. Det er jo også derfor vi bruger
denne konference: Vi skal simpelthen finde den letteste måde at få
plastic'en af pizzaen, uden at slippe den kolde og - værre endnu - uden at
tage smøgen ud af munden.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Kaptajn Morgan

Dato : 29-11-05 14:13

Frank Løkkegaard wrote:
> [...]
> denne konference: Vi skal simpelthen finde den letteste måde at få
> plastic'en af pizzaen, uden at slippe den kolde og - værre endnu - uden at

Så denne "konference" er forbeholdt folk, der ikke har andet at give
give sig til end at spilde deres tid i et køkken med meningsløse
aktiviteret som at lave rullepølse og koge fond og så samtidigt
brokke sig over alt alle andre ikke gør det samme? Vor herre bevares.
Nyd dog industrialiseringen. I øvrigt har jeg lige spist en købepizza
til frokost. Den smagte dejligt og det tog mig i alt 10 min at
tilberede (jeg skar løg og puttede ovenpå).

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-05 14:25

On 29 Nov 2005 05:12:46 -0800, Kaptajn Morgan wrote:

> [...]
> til frokost. Den smagte dejligt og det tog mig i alt 10 min at
> tilberede (jeg skar løg og puttede ovenpå).

Man kan jo undre sig over, hvorfor du i det hele taget abonnerer på - og
skriver i - denne gruppe?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kaptajn Morgan

Dato : 29-11-05 14:32

Kurt Hansen wrote:
> Man kan jo undre sig over, hvorfor du i det hele taget abonnerer på - og
> skriver i - denne gruppe?

Forklar venligst hvorfor du undres? Kun fascister udråber egen smag
til bedre end andres smag.

Fra : Christian Hansen

Dato : 29-11-05 14:59

Kaptajn Morgan wrote:

> Forklar venligst hvorfor du undres? Kun fascister udråber egen smag
> til bedre end andres smag.

Faktisk handler det ikke kun om smag, men også om frihed. Desto mere man
kan i sit køkken, desto friere er man. Jeg ville hade at være afhængig
af, at nogle kunne lave eksempelvis en færdigpizza til mig. Sæt nu der
en dag pludselig ikke var færdigpizzaer at købe?

Det handler også om tryghed. Når man laver sin mad selv, er man i videre
udstrækning selv herre over, hvad der kommer i maden. Jeg kan jo ikke
vide om min købepizza indeholder gammelt tysk oksekød.

I sidste ende er det jo ens egen sag - jeg skal ikke gøre mig til dommer
over andres madvaner - jeg ved bare, hvad jeg synes er godt, og
mennesker er sådan indrettet, at de gerne fortæller andre om det, de
selv synes er godt.

Nyd din færdigpizza :)

Mvh Christian

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 29-11-05 14:40

at 14:12 +0100 wrote:
> [...]
>til frokost. Den smagte dejligt og det tog mig i alt 10 min at
>tilberede (jeg skar løg og puttede ovenpå).

Næh, det skrev jeg da vist ikke noget om. Jeg pegede blot på at en
konference om mad og drikke fortrinsvis bliverbrugt af de mennesker der
faktisk laver mad - og det havde du jo faktisk ikke meget til overs for -
vel?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 29-11-05 14:58

at 14:31 +0100 wrote:
>Forklar venligst hvorfor du undres? Kun fascister udråber egen smag
>til bedre end andres smag.

))
Du er altså fascist?

Nå, nok om det, her er dømt troll