Glaslister på nye vinduer, samt ventil ?
Fra : Johnt

Dato : 29-11-05 01:28

Hej,

Jeg er ved at bestille nye vinduer og terrassedøre i mahogni.

Jeg er kommet lidt i tvivl om man også får monteret Alu-glaslister i bunden
på mahogni vinduer, eller det kun anvendes på vinduer i fyrretræ.

Jeg har surfet rundt i et par timer, men alle billeder hos producenterne er
uden Alu-glaslister i bunden.

Jeg håber, at nogle ved noget om dette.

Derudover har jeg overvejet, at få leveret alle vinduer med Biobeventil isat
i rammen. Lyder dette fornuftigt? (er der nogle der kan give et link med et
billede til en sådan?)

Hvad er forskellen mellem en Biobeventil og en Trioventil ?

På forhånd tak for hjælpen

Hilsen
Johnt

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-11-05 13:50

Johnt wrote:
> [...]
>
> Jeg er kommet lidt i tvivl om man også får monteret Alu-glaslister i
> bunden på mahogni vinduer, eller det kun anvendes på vinduer i

Du kan vel få alulister i bunden, hvis du bestiller det og betaler
merprisen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 29-11-05 20:03

Johnt skrev:

> Jeg er kommet lidt i tvivl om man også får monteret Alu-glaslister i bunden
> på mahogni vinduer, eller det kun anvendes på vinduer i fyrretræ.

Jeg arbejder til daglig med at fremstille vinduer og døre. Her får
kunderne, hvad de ønsker. De fleste får alu-bundglaslister. Selv
synes jeg, det er kønnest med trælister. Men må erkende, at en
træliste i mahogni kan vride sig noget.

> Derudover har jeg overvejet, at få leveret alle vinduer med Biobeventil isat
> i rammen. Lyder dette fornuftigt? (er der nogle der kan give et link med et
> billede til en sådan?)

Af de vinduer og døre der går gennem mine hænder, er langt de fleste
uden ventil. Det synes jeg er dumt, at folk vil spare. Så derfor: få
ventil i samtlige vindues- og terrassedørselementer.

Biobeventil:
http://kortlink.dk/carlf/2869

De ventiler jeg monterer til kunderne, er Grorud:
http://kortlink.dk/carlf/286c

> Hvad er forskellen mellem en Biobeventil og en Trioventil ?

Kender ikke lige Trioventil.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-12-05 02:13

Svend Erik Bertelsen wrote:

> [...]
> kunderne, hvad de ønsker. De fleste får alu-bundglaslister. Selv
> synes jeg, det er kønnest med trælister. Men må erkende, at en

Ja, glaslister i samme træsort som vinduet er kønnest - så længe vinduet er
nyt. Men bundglaslisten på et vindue er det element i den samlede
konstruktion, som er mest udsat for vand og dermed råd. Derfor er det en god
ide at få alulister monteret nederst.

Har selv lige fået nye vinduer hele vejen - med alulister i bunden og med
spalteventil i alle rammer.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 01-12-05 22:00

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> nyt. Men bundglaslisten på et vindue er det element i den samlede
> konstruktion, som er mest udsat for vand og dermed råd. Derfor er det en god

Det er jo rigtigt, at bundglaslisten er så meget udsat (især mod
syd og vest) at det anbefales at få monteret alu-bundglaslister.

Personligt har jeg det lidt svært med synet af alu-listerne, især
fordi de har disse åbne og skarpe ender. Jeg ville ønske, at
fabrikanterne af alu-listerne var lidt mere interesseret i at lave
noget fikst til montering i enderne, så de fremstod lukkede. Fx
synes jeg, det ser forfærdeligt ud, at en fin mahognidør med 8-10
fyldninger har alle disse åbne, skarpe og uskønne alu-listeender.

> ... spalteventil i alle rammer.

Bogstaveligt talt i ALLE rammer? Det er der ikke så mange, der får.
Men jeg er da ude for, at nogle kunder en gang imellem ønsker at få
spalteventiler i alle rammer - og idéen er ganske god.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-12-05 22:29

Svend Erik Bertelsen wrote:

> [...]
> synes jeg, det ser forfærdeligt ud, at en fin mahognidør med 8-10
> fyldninger har alle disse åbne, skarpe og uskønne alu-listeender.

Jeg synes de ser smaddergodt ud, meget bedre end de møre pinde jeg
pillede af vinduerne efter vi købte huset.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Johnt

Dato : 01-12-05 19:11

> Af de vinduer og døre der går gennem mine hænder, er langt de fleste
> uden ventil. Det synes jeg er dumt, at folk vil spare. Så derfor: få
> ventil i samtlige vindues- og terrassedørselementer.

Hvad er fordelen ved denne ventil?

At man kan lufte lidt ud ?

Hilsen
Johnt

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-12-05 01:35

Johnt wrote:

> Hvad er fordelen ved denne ventil?
>
> At man kan lufte lidt ud ?

Trækfri udluftning hele tiden => mindre akkumuleret fugt i boligen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/