nyt jem&fix træ mugner.. hvad sker der lig~
Fra : klaus nielsen

Dato : 28-11-05 21:46

hej
jeg købte forskallingsbrædder i jem&fix for 1½ måned siden ca. de er ikke
trykimprægneret.. de blev sat op som loftbeklædning i mit værksted og de kom
op inden for 3-4 dage efter købet. de har lagt tørt inden for. og får masser
af ventilation, problemet er nu at nogle af brædderne er begyndt at mugne
eller noget der ligner mug / skimmel. det er ikke alle brædderne der gør
det. og de brædder jeg købte ca en uge efter hos stark fejler ikke et eneste
brædt noget..
hvad er det lige der sker ? kan man vaske det af eller skal jeg pille det
ned og sætte nyt op ? og kan det smitte resten af det friske træ ?
uanset hvad, så ser det rigtigt grimt ud

mvh klaus nielsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-11-05 11:11

"klaus nielsen" <klaus_nielsen@tdcadsl.dk> skrev

> jeg købte forskallingsbrædder i jem&fix for 1½ måned siden ca. de er ikke
> trykimprægneret.. de blev sat op som loftbeklædning i mit værksted og de
> kom

Kondens!

Claus

Fra : klaus nielsen

Dato : 29-11-05 12:23

> "klaus nielsen" <klaus_nielsen@tdcadsl.dk> skrev

> Kondens!
>
> Claus

er du også her tergov.. *S*
hvis det var kondens burde en langt større del af træet være ramt. også det
fra stark.. jeg synes bare det virker underligt. fornoget af det træværk jeg
satte op for ca 3 år siden fejler stadig intet. heller ikke spær osv fejler
noget.
jeg skal jo have lavet så jeg kan stå inde i varmen og lave min ellert

mvh klaus

Fra : Jan Ohlsson

Dato : 30-11-05 10:57

"klaus nielsen" <klaus_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
man får den kvalitet man betaler for.

du ved ikke hvor de har været lagret før de kom til jem og fix.:-

hilsen jan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-11-05 15:41

"klaus nielsen" <klaus_nielsen@tdcadsl.dk> skrev

> er du også her tergov.. *S*

Jaja, jeg er allevegne..

> [...]
> spær osv fejler noget.
> jeg skal jo have lavet så jeg kan stå inde i varmen og lave min ellert

Der er lige en ting, du skal gøre dig klart. Det fyrtræ, du køber i alle
byggemarkeder i dag, er en *ekstrem* dårlig kvalitet. Det bliver lavet af
træ, der vokser så hurtigt, at det er så dårligt, at det faktisk burde være
til papir.

Dernæst kan du ikke sammenligne med spær. Spær har normalt samme temperatur
på begge sider, hvorimod loftbeklædning normalt har en kold og en varm side.
Samtidig har du heller ingen chance for at vide, at dine brædder ikke har
været udsat for fugt eller andre ting, før du satte dem op. Det er ikke
ualmindeligt, at forskalning opbevares udendørs.

Jeg er helt sikker på, at dine problemer skyldes kondens. Bare en enkelt
kuldebro i dit loft kan give kondensproblemer på udsatte steder.

Claus

Fra : klaus nielsen

Dato : 30-11-05 20:57

> [...]
>
> Jeg er helt sikker på, at dine problemer skyldes kondens. Bare en enkelt
> kuldebro i dit loft kan give kondensproblemer på udsatte steder.

jo,der er nemlig samme temp og fugtighed på begge sider, for der er endnu
ikke lagt isolering ovenpå endnu. ej heller plastik og lign. brædderne
svæver så frit ud i luften at der er luft hele vejen rindt om dem endnu..
men ellers tak for svarene.. jeg sætter noget nyt op og ser om det holder..
men ja, kvaliteten er ikke ret høj

mvh klaus nielsen

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 04-12-05 18:56

klaus nielsen wrote:
> [...]
> det ned og sætte nyt op ? og kan det smitte resten af det friske træ ?
> uanset hvad, så ser det rigtigt grimt ud

Hvilken farve har det ?
Hvis det er sort er der stor sandsynlighed for at det er mug.
Hvis det er gråt/hvidligt kan det være saltudtrædning ( krystaller )
fra den opløsning der er brugt til at trykimprægnere med.
Det er grimt, men uskadeligt for træets holdbarhed.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-12-05 14:04

"Poul Bundgaard" <poul_bundgaard@hotmail.com> skrev

> Hvis det er gråt/hvidligt kan det være saltudtrædning ( krystaller )
> fra den opløsning der er brugt til at trykimprægnere med.
> Det er grimt, men uskadeligt for træets holdbarhed.

Læs hans indlæg igen, navnlig den anden linje efter "hej"

Claus

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 05-12-05 18:43

Claus Tersgov wrote:
> "Poul Bundgaard" <poul_bundgaard@hotmail.com> skrev

> Læs hans indlæg igen, navnlig den anden linje efter "hej"
>
> Claus

Jeg har misset et meget væsentligt "ikke", kan jeg se

Der er ingen tvivl så, det er mug/skimmel.

Fra : klaus nielsen

Dato : 05-12-05 18:41

> [...]
> fra den opløsning der er brugt til at trykimprægnere med.
> Det er grimt, men uskadeligt for træets holdbarhed.

det er IKKE imprægneret. og farven er grøn/blålig.. og det har en let dunet
overflade kunne jeg se da jeg kom tæt på. så det er nok mug

hilsen klaus nielsen