Bedste gratis back-up program?
Fra : Morten S Hansen

Dato : 28-11-05 21:46

Hej NG!

Min kære mor spurgte i går om hun ikke kunne få et back-up prgram til hendes
computer, og spurte hvad jeg brugte...

Kæk og selvsikker sagde jeg "rigtige mænd tager ikke back-up -de græder!"

På vej hjem fra hende sker det så selvfølgelig: Jeg mister min usb-key med
ALT på!

Jeg finder den nok ikke, men lovede jo et back-up program til min mor, så
har I nogen anbefalinger til et gratis (eller billigt) back-up program.
Skal bare sikkerhedskopirere fx dokumentmapper - ikke noget avanceret.

/morten

Fra : Max

Dato : 28-11-05 22:13

Hej Morten

> Skal bare sikkerhedskopirere fx dokumentmapper - ikke noget avanceret.

Jeg bruger http://www.stoneware.dk/kopikontrol/default.htm

Mvh Max

Fra : Kent Friis

Dato : 28-11-05 22:27

Den Mon, 28 Nov 2005 21:45:53 +0100 skrev Morten S Hansen:
> [...]
> har I nogen anbefalinger til et gratis (eller billigt) back-up program.
> Skal bare sikkerhedskopirere fx dokumentmapper - ikke noget avanceret.

tar virker fint.

Og hvis du også fortæller hvilket OS det drejer sig om, kan du få noget
mere specifikt

Mvh
Kent

Fra : Morten S Hansen

Dato : 28-11-05 22:53

> tar virker fint.
>
> Og hvis du også fortæller hvilket OS det drejer sig om, kan du få noget
> mere specifikt

Tar? har du en webadresse?

Det skal være til WinXP.

/morten

Fra : gil

Dato : 28-11-05 23:01

Morten S Hansen wrote:

> Tar? har du en webadresse?

Er til Unix/Linux

http://www.hsinlin.com/software/backup.html

--
gil

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-11-05 20:07

Morten S Hansen skrev:

>Det skal være til WinXP.

Så følger det et med: NTbackup. Hvis det er XP pro, kan det vist
installeres fra Kontrolpanel -> Tilføj/fjern ... I XP home skal det
hentes særskilt fra cd'en:

cd-drev:\VALUEADD\MSFT\NTBACKUP\NTBACKUP.MSI

Det fungerer godt og komprimerer filerne.

MS har også for nylig lavet en gratis utilility: SyncToy. Søg evt. på
MS's sider.
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 29-11-05 08:04

Kent Friis wrote:

> tar virker fint.

Det er specielt godt hvis man kalder det fra et
dagligt cron script. Personligt har jeg så lavet
et arkiv format til tar filerne, som eliminerer
redundansen. Derved er det realistisk at gemme
samtlige tar filer. Det har jeg kørt med de
sidste 14 måneder, det vil sige at jeg har 428
tar filer af /home liggende. Softwaren er her
http://www.daimi.au.dk/~kasperd/tstore/
(såfremt nogen skulle være nysgerrige).

Selvfølgelig er det ikke nok at lave sådan et
arkiv, det skal også kopieres over på en anden
computer. Men da de daglige ændringer på arkivet
er ret begrænset er det bestemt realistisk
at synkronisere dem over selv en langsom
forbindelse. Mine backups bliver automatisk
synkroniseret over på en maskine, der står 7km
væk.

Til det formål kunne man anvende rsync, men der
har jeg nu også lavet mit eget som krypterer
data og sender det til et sgid program i den
anden ende, som kun giver mulighed for at
tilføje transaktioner og aldrig slette dem igen.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : csm

Dato : 29-11-05 13:22

Nerd Alert !!!

Fra : Kasper Dupont

Dato : 29-11-05 16:24

csm wrote:

> Nerd Alert !!!

Rigtige mænd skriver deres egen backup software.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 29-11-05 18:01

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote in news:438C727E.5A8F14A4
@daimi.au.dk:

> Rigtige mænd skriver deres egen backup software.

hehe coolt :D
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Zoe, about Reavers: If they take the ship, they'll rape us to

Fra : csm

Dato : 30-11-05 09:01

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> wrote in message

> Rigtige mænd skriver deres egen backup software.

he he - jeg vil jo til en hver tid påstå at rigtige mænd får andre til at
lave det.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 29-11-05 20:08

Kasper Dupont wrote:

> Det er specielt godt hvis man kalder det fra et
> dagligt cron script. Personligt har jeg så lavet
> et arkiv format til tar filerne, som eliminerer
> redundansen.

Jeg bruger differentiel backup, hvilket blot betyder at den kun medtager
filer, der er ændret siden sidste fulde backup. En fuld backup fylder
hos mig 2G og en differentiel backup fylder 200-500 mb (begge dele
komprimeret). Løsningen er ret enkel, da tar kan tage en ændringsdato
som parameter, når man kører den. Til gengæld tager den en fuld backup
af filer, der reelt kun er tilføjet noget til i enden - det kan den ikke
tage højde for.

> Derved er det realistisk at gemme
> samtlige tar filer. Det har jeg kørt med de
> sidste 14 måneder, det vil sige at jeg har 428
> tar filer af /home liggende.

Wow.

> Softwaren er her
> http://www.daimi.au.dk/~kasperd/tstore/
> (såfremt nogen skulle være nysgerrige).

Selvom jeg har set dig skrive mange kloge indlæg, tror jeg alligevel at
jeg holder mig til tar alene

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : John

Dato : 29-11-05 02:19

"Morten S Hansen" skrev i en meddelelse

> Min kære mor spurgte i går om hun ikke kunne få et back-up prgram til
> hendes computer, Skal bare sikkerhedskopirere fx dokumentmapper - ikke
> noget avanceret.

Et bud:
http://www.snapfiles.com/reviews/VersionBackup_Free_Edition/versionbackup.html

Flere: