Ikke-Arla mælk?
Fra : Koeffe

Dato : 28-11-05 19:06

Er der et sted på nettet man kan se en oversigt over hvilke
mælke mærker de forskellige supermarkeder forhandler? Hvilke
ikke-arla produkter der er, og hvilke produkter Arla har (de
prøver rigtig at skjule det er arla mælk, de narrehatte)...

--
Koeffe

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-05 20:22

> [...]
> ikke-arla produkter der er, og hvilke produkter Arla har (de
> prøver rigtig at skjule det er arla mælk, de narrehatte)...

Super bedst har mærket http://www.grambogaard.dk/ og de laver noget
fantastisk mælk, som virkeligt smager af noget, er selv stor fan af deres
skummetmælk, den er bare lækker

de har normalt 2liter for 15,-

Mvh
Morten

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-11-05 21:07

Juel skrev:

> Super bedst har mærket http://www.grambogaard.dk/ og de laver
> noget fantastisk mælk, som virkeligt smager af noget, er selv
> stor fan af deres skummetmælk, den er bare lækker

Grambogårds kærnemælk er uden tvivl osse den bedste jeg har smagt.

(Fører Super Best Grambogård? Er det ikke Øllingegård de har?)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-05 00:18

> Grambogårds kærnemælk er uden tvivl osse den bedste jeg har smagt.
>
> (Fører Super Best Grambogård? Er det ikke Øllingegård de har?)

Begge butikker her i næstved har det

Mvh
Morten

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-11-05 09:11

Juel skrev:

> Begge butikker her i næstved har det

Jeg må se at få tjekket den lokale SB igen...

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Henrik

Dato : 28-11-05 21:16

> Er der et sted på nettet man kan se en oversigt over hvilke
> mælke mærker de forskellige supermarkeder forhandler?

Hirtshals andelsmejeri sælger bl.a. mælk gennem netto.
jeg tror det er 5,50 pr. ltr.

http://www.hirtshals-mejeri.dk/forhandlere/kaeder.html

VH Henrik

Fra : Morten S Hansen

Dato : 28-11-05 22:02

Det er sådan set meget nemt at se om mælken er fra arla.

Jeg har endnu ikke oplevet at det ikke står nævnt et sted på kartonen hvis
de producerer det.

Det hurtigste er dog nok at huske 3 mejerinumre:

M213, M197 og M210 er alle Arla mejerier og såvidt jeg ved også de eneste
der laver Arla mælk. -Så black-list dem!

Fakta og Irma sælger såvidt jeg husker Thise-mælk. Grambogaard ved jeg kan
købes i Magasin.
Men hvis du virkelig vil have 'independent-mælk' så prøv Osted Mejeri.
Ejeren har de sidste 20år kæmpet en indædt kamp mod Arla. Efter at MD
opkøbte det gamle mejeri kun for at lukke det, har han genstartet på en
nedlagt tankstation!
Ikke engang tetra-pack er han i lommen på - mælken fås på
patent-plastikposer!
Kan købes på hele midtsjælland - bl.a. i Roskilde.

Har i øvrigt kendt ejeren på Grambogård - og deres produkter er vist ret
overvurderede... -Ikke at det er dårligt, men kvaliteten svarer ikke helt
til det de tar for det i Magasin.

Sikke meget om independent-mælk! (fedt ord i øvrigt)

/morten

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-11-05 22:19

Morten S Hansen skrev:

> kvaliteten svarer ikke helt til det de tar for det i Magasin.

Det gælder vist for det meste i Magasin.

Jeg har ikke smagt hverken sød eller skummet fra Grambogård, men deres
kærnemælk er efter min mening et mesterstykke.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Q

Dato : 28-11-05 22:33

"Morten S Hansen" <undertegnede@SLETmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> M213, M197 og M210 er alle Arla mejerier og såvidt jeg ved også de eneste
> der laver Arla mælk. -Så black-list dem!

197 er Hobro
210 er Slagelse
213 er Christiansfeld / Tyrstrup ved Kolding

Jeg ved ikke hvordan det er nu om dage, men før i tiden tappede Borup
Andelsmejeri mælk i 2 liters kartoner for Arla.. Borup har aut. nummer 112..
De skal vel også blacklistes fordi de samarbejder med Arla?

Thise burde vel også blacklistes?.. Den gang Palle Jellesmark fra Hirtshals
ikke fik sin tudekiks i tide og hylede op over Arla steg Thises afsætning i
en sådan grad at de fik kørt mælk ind fra Arla..

> [...]
> Ejeren har de sidste 20år kæmpet en indædt kamp mod Arla. Efter at MD
> opkøbte det gamle mejeri kun for at lukke det, har han genstartet på en

De sidste par gange Arla har opkøbt mejerier har de (for at gøre det
rentabelt) flyttet produktionen og i et vist omfang medarbejdere til et
større mejeri

> Ikke engang tetra-pack er han i lommen på - mælken fås på
> patent-plastikposer!

Hvis du lige kigger på din mælkekarton vil du bemærke at en stor del af de
mælkekartoner der bruges idag kommer fra Elopak ( brikkerne til f.eks
kakaomælk kommer dog ganske rigtigt fra Tetrapak..), men hverken Tetra eller
Elopak er vel banditter i dine øjne?

/peter

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-11-05 14:21

"Morten S Hansen" <undertegnede@SLETmail.dk> skrev i en meddelelse

> M213, M197 og M210 er alle Arla mejerier og såvidt jeg ved også de eneste
> der laver Arla mælk. -Så black-list dem!

Hvorfor?

Mvh. Lisbeth

Fra : JS

Dato : 29-11-05 16:15

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:438c5621$0$9303$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Morten S Hansen" <undertegnede@SLETmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor?

De er store, stygge og grimme.

Fra : Lars Lund

Dato : 30-11-05 18:15

">>> M213, M197 og M210 er alle Arla mejerier og såvidt jeg ved også de
eneste

> De er store, stygge og grimme.

Ja, lad os få noget CocaCola i stedet for!!!

Fra : Ole Christiansen

Dato : 03-12-05 17:43

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
> meddelelse news:438c5621$0$9303$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> De er store, stygge og grimme.
>- og laver dårlige produkter.

/Ole

Fra : Ole Laursen

Dato : 03-12-05 23:25

"Ole Christiansen" <ofc[nospam]@mail.tele.dk> writes:

> - og laver dårlige produkter.

Flødehavartien er nu uovertruffen. De er også dygtige til
kvalitetskontrol, f.eks. hvad angår ensartetheden af produktet. Jeg er
i hvert fald glad for at flødeharvartien aldrig er for slasket eller
tør eller udviklet.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : JS

Dato : 04-12-05 11:56

Ole Christiansen wrote:
> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>- og laver dårlige produkter.

Arla er toneangivende på mejerivare-produktudvikling i europa. Det er blot
et fåtal af deres produkter der bliver solgt i Danmark. Vi gider bare ikke
betale for det. Folk vil gerne betale for det hvis der er en historie
forbundet med produktet, men vil ikke betale for det når det er lavet af et
konglomerat som Arla, på trods af at kvaliteten ofte er bedre.
Igen - det samme er tilfældet med DC. DC leverer kød til 90% af de bedste
restauranter i Danmark, simpelthen fordi at det er det bedste.

Fra : Q

Dato : 06-12-05 19:09

"Ole Christiansen" <ofc[nospam]@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Hmmm... Hvad er der nu galt med produkterne?

/peter

Fra : Sebastian

Dato : 28-11-05 21:11

"Koeffe" <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> wrote:

> Er der et sted på nettet man kan se en oversigt over hvilke
> mælke mærker de forskellige supermarkeder forhandler?
ikke mig bekendt
Du kan gå efter Naturmærk http://www.naturmaelk.dk
eller Thise (coop altså Burgsen, Fakta, Kvickly) http://www.thise.dk/

Hirtshalts og Bornholm er andre.
Grambogård, Øllingegård (bl.a. ISO) er de mindre
og så kommer de helt små, fx. den fra Roskilde hvis navn jeg har glemt,
som METRO forhandler....

> Hvilke
> ikke-arla produkter der er, og hvilke produkter Arla har (de
> prøver rigtig at skjule det er arla mælk, de narrehatte)...
Ja men EUs mejerimærkning er en rigtig god sladerhank. Så kan
Marketingafdelingen finde på nok så mange kartoner.
M210 er fx. Arla Slagelse
M302 er Naturmærk - som du også kan finde den på Aldis Mælkebøtte
kartoner.

hilsen
Sebastian
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : JS

Dato : 28-11-05 22:23

> [...]
> ikke-arla produkter der er, og hvilke produkter Arla har (de
> prøver rigtig at skjule det er arla mælk, de narrehatte)...

Og hva' så? Er du endnu en af dem der glemmer at de små mejerier ikke havde
eksisteret i dag hvis ikke Arla havde eksisteret og at Arla laver glimrende
produkter.

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-05 22:35

On Mon, 28 Nov 2005 22:22:46 +0100, JS wrote:

> [...]
> eksisteret i dag hvis ikke Arla havde eksisteret og at Arla laver glimrende

Øhhhh, de små mejerier eksisterer jo netop ikke[1]. Dem har Arla
udkonkurreret eller opkøbt og derefter lukket.

[1] Med ganske få undtagelser.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jens Lund Jensen

Dato : 28-11-05 22:50

On Mon, 28 Nov 2005 22:35:18 +0100, Kurt Hansen wrote:

> Øhhhh, de små mejerier eksisterer jo netop ikke[1]. Dem har Arla
> udkonkurreret eller opkøbt og derefter lukket.
>
> [1] Med ganske få undtagelser.

De tider hvor det var muligt at ha et mejeri i hver landsby er over. Det
kan jo ikke betale sig. Spørgsmålet er så om det er arla(MD og Kløver) som
har "udkonkurreret" dem eller om det bare er samfundets udvikling.

Min holdning er at det til dels er de danske forbrugere, som har forlangt
for lave priser til at de helt små mejerier kan følge med.

Med hensyn til din kommentar om opkøb og lukning. Så er de fleste mejerier
i DK andelsselskaber(så vidt jeg husker) og hvis de frivilligt eller ved
flertal er gået sammen med arla, så er der vel ikke nogle problemmer ved
det?

MVH Jens Lund Jensen.
--
Lister: Listen, Kryten, I've been thinkin' about this, I've come up with
something.

Fra : Q

Dato : 29-11-05 12:11

"Jens Lund Jensen" <jens_l_j@anarki.danmark> skrev i en meddelelse

> De tider hvor det var muligt at ha et mejeri i hver landsby er over. Det
> kan jo ikke betale sig. Spørgsmålet er så om det er arla(MD og Kløver) som
> har "udkonkurreret" dem eller om det bare er samfundets udvikling.

Jeg tror det er en kombination. Logistikken er blevet enklere, de enkelte
landmænd producerer mere mælk og der er færre af dem. Det sidste par
mejerier som Arla har lukket er blevet lukket fordi de har været nedslidte
og ikke tidssvarende mht. arbejdsmiljø osv. Produktionen er oftest blevet
flyttet til et af de større mejerier med ledig kapacitet.

Slagteribranchen oplever lignende tilstande - hvis du kigger efter vil du
opleve at en stor del af produkterne kommer fra et sted hvor der står Danish
Crown på skiltet udenfor..
Indenfor de sidste år er der dog dukket en stor del produkter op fra Polen
efterhånden som de er kommet med på noderne omkring fødevaresikkerhed og
moderne produktionsfaciliteter. Produkterne fra Polen er markant billigere
ganske simpelt pga. lavere priser på råvarer og arbejdskraft..

Selvom begge virksomheders image overfor forbrugerne måske ikke er det
bedste må det da unægteligt være bedre at holde pengene indenfor landets
grænser istedetfor at sende penge til f.eks tyskland (mælk) og polen (
slagterivarer )

> Min holdning er at det til dels er de danske forbrugere, som har forlangt
> for lave priser til at de helt små mejerier kan følge med.

Supermarkedernes indkøbere bærer også en stor del af skylden..

> [...]
> i DK andelsselskaber(så vidt jeg husker) og hvis de frivilligt eller ved
> flertal er gået sammen med arla, så er der vel ikke nogle problemmer ved

Arla er eet stort andelsselskab i DK og Sverige.. I begge lande er det 100%
ejet af landmændene.

Det sidste opkøb ( såvidt jeg husker ) var Hellevad mejeri i sønderjylland..
Her tog man selv kontakt til Arla fordi der ikke var økonomi til de
omfattende renoveringer der skulle til for at bringe stedet op til en
standard hvor det var rentabelt at have en produktion på stedet.. Arla
valgte at lukke mejeriet og overtage de andelshavere der ønskede det.. Man
kan vel kalde det aktiv dødshjælp

/peter

Fra : Jens Lund Jensen

Dato : 28-11-05 22:35

On Mon, 28 Nov 2005 19:05:35 +0100, Koeffe wrote:

> [...]
> ikke-arla produkter der er, og hvilke produkter Arla har (de
> prøver rigtig at skjule det er arla mælk, de narrehatte)...

Prøv at kikke lidt nærmere på kartonen. På den mejse mælk, jeg har stående
i køleskabet, står det da ganske tydeligt at den er fra arla = samme skrift
som deklarationen. At det ikke står større er 100% butikkens skyld:
http://www.arla.dk/APPL/HJ/HJ401/HJ401D03.NSF/O/E51713F1445C48DDC12570BC0030652A

MVH Jens Lund Jensen.
--
Lister: Rimmer, why is Ghandi outside practicing hand-to-hand combat with
Mother Theresa?

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 28-11-05 23:03

"JS" <js_539@hotmail.com> on mandag 28. november 2005 at 22:22 +0100 wrote:
>Og hva' så? Er du endnu en af dem der glemmer at de små mejerier ikke
>havde
>eksisteret i dag hvis ikke Arla havde eksisteret

Hvordan kommer du frem til den konklussion?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : JS

Dato : 29-11-05 12:04

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kommer du frem til den konklussion?

Kløver, Mejeriselskabet Danmark, MD-foods, Arla kan vi takke for at danske
(skandinavisk) mejeriprodukter er så konkurrencedygtige som det er
tilfældet. Det er dem der har givet danske mejeriprodukter et "marked" og
dermed et vækstgrundlag. Der er mange der kritiserer Arla for at lave
urimelige aftaler med leverandørerne, men mange glemmer at de samtidig har
forpligtet sig til at modtage mælk fra alle leverandører uanset størrelse og
beliggenhed, hvilket har ektremt stor betydning for de danske bønder. De små
mejerier kan frit vælge hvor de vil købe deres mælk afhængig af hvad der er
mest rentabelt, det kan Arla ikke.
Den tendens der har bredt sig, nemlig at danskerne ønsker nicheprodukter; de
produkter mange kalder "kvalitet", findes i højere og højere grad på
markedet for mejeriprodukter. Jeg er helt sikker på at Arla er glad for de
små mejerier og at de små mejerier er glade for Arla. Arla mætter markedet
for mejeriprodukter, der sælges som mejeriprodukter, hvilket skaber et
marked for nicheprodukterne. De små mejerier ville derfor ikke have
nicheprodukter, hvis de ikke havde et produkt at differentiere sig fra,
nemlig arlas.
Arlas produkter er rigtig god kvalitet blandt de produkter de sælger, men
der er ikke et marked for en stordriftvirksomhed som Arla, for de produkter
som de små mejerier sælger. Arla er toneangivende i europa på
produktudvikling og det benytter de små mejerier sig af. Arla skaber behovet
og markedet og det små mejerier plagierer, videreforædler og tillægger det
en romantisk historie.

Jeg synes det er helt fint at betale ekstra for lidt god mælk fra det lokale
mejeri, men at tro at det pr. definition er bedre end et tilsvarende produkt
fra Arla er helt hen i vejret IMO.

Ovenstående diskussion kan overføres på Danish Crown kontra de små slagtere
og slagterier. Danish Crown er ubetinget bedst til det de laver, men det ved
de færreste. DC er store og derfor er de onde, mener mange...

Fra : Koeffe

Dato : 29-11-05 17:56

Nu er der mange der ikke har noget i mod Arla. Der er vist
flere grunde til at jeg har set mit gal på dem.

Men en ting der i hvert tilfælde irriterer mig. Det er, at
de prøver at skjule deres brand. Efter at de kom i modvind,
har de prøvet at "gemme" deres mega-brand og få deres mælk
til at ligne et niche-produkt. Jeg er mange gange blevet
snydt, hvor jeg har troet at nu har jeg endelig fundet en
mælk der ikke er Arla, og søreme så, om der ikke står et
mikro lille Arla logo nede i et hjørne.

Ok, fint nok, hvis de havde ét mærke, som var deres
niche-mælke-mærke, men sådan er det ikke. De har jeg ved
ikke hvor mange. Så er det altså åbentlyst at de prøver på
at få forbrugerne til at komme til at tage en Arla mælk
fordi de tror det er niche mælk.

Og se deres nye markedsføring. Den danske smilende sundheds
kvinde der går ude i marken sammen med den glade (!!) Arla
landmand. Det hele er bare så idyllisk, sundt, ærligt, og
helt nede på jorden. Yeah right - jeg brækker mig.... Jeg
håber godt nok ikke de lykkedes med at få flyttet deres
position fra mega-brand til et positivt brand....

Ja, jeg bærer måske lidt nag, men sådan er det.

Nå, men min tanke med indlægget var egentlig at jeg tænkte
på måske at lave en hjemmeside for forbrugere som mig der
gerne vil undgå Arla. Den skulle gøre markedet overskueligt,
så man hurtigt kunne se hvilke kæder der havde hvilke
mærker, og man kunne se hvilke mærker Arla prøvede at skjule
sig bag.

--
Koeffe

Fra : Q

Dato : 29-11-05 18:32

> [...]
> snydt, hvor jeg har troet at nu har jeg endelig fundet en
> mælk der ikke er Arla, og søreme så, om der ikke står et

En ting du nok lige bør være opmærksom på er at supermarkederne i nogle
tilfælde ønsker produkterne leveret i deres egen emballage, altså med andre
ord som deres eget brand..

Det nemmeste er absolut bare at kigge på autorisationsnumrene i toppen af
kartonen.. Autorisationsnumrene er frit tilgængelige..

> [...]
> ikke hvor mange. Så er det altså åbentlyst at de prøver på
> at få forbrugerne til at komme til at tage en Arla mælk

Hvordan kommer du til den konklusion?

> [...]
> landmand. Det hele er bare så idyllisk, sundt, ærligt, og
> helt nede på jorden. Yeah right - jeg brækker mig....

Ja, der er lige lovlig meget Morten Korch i den reklamefilm, men på den
anden side er det ikke løgn at der er brugt store resourcer på at udvikle et
program for dyrevelfærd og mælkekvalitet hos leverandørerne.. Om ikke andet
må det med dyrevelfærden da være en prioritet for forbrugerne? Ligeledes
bruges der store resourcer på kvalitetssikring og produktudvikling

Problemet omkring dyrevelfærd er bare at løsdriftsstalde med dybstrøelse og
løsdrift på markerne ofte resulterer i problemer med yverbetændelse hos
køerne, så selvom det måske er mest idyllisk er det ikke hensigtsmæssigt
overfor dyrenes helbred..

>Jeg
> håber godt nok ikke de lykkedes med at få flyttet deres
> position fra mega-brand til et positivt brand....

Hvorfor ?..

> Ja, jeg bærer måske lidt nag, men sådan er det.

Har de gjort dig noget siden du hader dem så meget?..

> [...]
> så man hurtigt kunne se hvilke kæder der havde hvilke
> mærker, og man kunne se hvilke mærker Arla prøvede at skjule

Du kan kigge på arla.dk og se de fleste produkter der fremstilles... De
resterende produkter køres som private brands, hvor det er supermarkederne
der bestemmer hvordan emballagen ser ud... Du kan dog altid se hvor
produktet er fremstillet udfra autorisationsnummeret..

Der er en liste over autoriserede mejerier her:
http://www.mejeristen.dk/pdf/Mejerier_Dairy_Plants.pdf

/peter

Fra : Ole Laursen

Dato : 30-11-05 10:52

"Q" <un1813@gmail.com> writes:

> [...]
> løsdrift på markerne ofte resulterer i problemer med yverbetændelse hos
> køerne, så selvom det måske er mest idyllisk er det ikke hensigtsmæssigt

Et argument af samme type kan vel anvendes til at konkludere at alle
danskere bør isoleres hver for sig i et fængsel, for så risikerer man
ikke at de bliver kørt ned eller smitter hinanden. Hvis der er et
problem med løsgående kreaturer, er det vel bedre at få gjort ved det
end at spærre dem inde. Hvordan er det tyskerne siger med babyen og
badevandet.

> Hvorfor ?..

Jeg har ikke personligt noget mod Arla, men fra et rationelt synspunkt
er det yderst uheldigt med et monopol. Uden konkurrence kan et monopol
gøre mere eller mindre som det har lyst til; dårligere kvalitet,
højere priser, mindre innovation, strong-arming af nye konkurrenter,
osv. Den dårlige omtale af Arla er forhåbentlig med til at modvirke
dette problem.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Q

Dato : 30-11-05 14:34

"Ole Laursen" <olau@cs.aau.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> problem med løsgående kreaturer, er det vel bedre at få gjort ved det
> end at spærre dem inde. Hvordan er det tyskerne siger med babyen og

Det sjove er at det ikke noget man bare lige løser; problemet er at patterne
hænger så langt nede at de er meget udsat for skidt, lort og hvad der ellers
er på gulvet i en stald...

> [...]
> højere priser, mindre innovation, strong-arming af nye konkurrenter,
> osv. Den dårlige omtale af Arla er forhåbentlig med til at modvirke

Det er netop ikke et monopol, men dominans.. Forbrugerne er selv skyld i
situationen.. Hvis de konsekvent shopper efter de laveste priser er det
klart at de leverandører med de laveste produktionsomkostninger får ordren..

De fleste af de mindre mejerier der er tilbage har til gengæld rig mulighed
for at specialisere sig i nicheprodukter hvor køberne ikke kigger helt så
meget efter prisen.. At forsøge at sælge metervareprodukter som drikkemælk
kræver en væsentlig afsætning før det er rentabelt..

/peter

Fra : Ole Laursen

Dato : 02-12-05 14:59

"Q" <un1813@gmail.com> writes:

> Det er netop ikke et monopol, men dominans..

Det eneste grund til at du kan finde andet mælk end fra Arla-mejerier,
er da at folk brokker sig. Det er da et monopol.

> Forbrugerne er selv skyld i situationen.. Hvis de konsekvent shopper
> efter de laveste priser er det klart at de leverandører med de
> laveste produktionsomkostninger får ordren..

Og det er jo netop derfor hadekampagnen kan være hensigtsmæssig.
Almindelige forbrugere er ligeglade med monopoler, de skal have noget
der appellerer til følelserne, ikke fornuften. Ellers kigger de bare
på det de kan se, dvs. prisen (indpakningen er for kedelig).

> De fleste af de mindre mejerier der er tilbage har til gengæld rig mulighed
> for at specialisere sig i nicheprodukter hvor køberne ikke kigger helt så
> meget efter prisen..

Det var dog et skønmaleri.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Q

Dato : 02-12-05 17:49

> Det var dog et skønmaleri.

Den del af min udtalelse du valgte at slette er en statement om at det ikke
er rentabelt at tappe drikkemælk i små mængder og forsøge at konkurrere med
de store "drenge" og er egentlig ikke ment som skønmaleri..

Derfor er du nødt til at udbyde noget de store drenge ikke kan/vil levere -
Det kan f.eks være gedeost, råmælksost eller andre specialprodukter.. Tænk
på at de store ostemejerier som Arla ejer hver producerer op mod 25.000 tons
ost årligt. Det ville ganske enkelt ikke være rentabelt at lave et produkt
som måske kun sælger 10 tons årligt på anlæg i den størrelse..

Supermarkedernes indtog har heller ikke gjort situationen bedre : Hvor stor
en markedsandel tror du ostehandlerne har sammenlignet med den mængde ost
der sælges i kølediskene i supermarkederne?..

I supermarkedet er der ikke den store mulighed for at smage på varerne,
derfor skal produkterne være så ensartede som muligt, og det er svært at
opnå når man fremstiller osten i små portioner, da det er et levende produkt
vi taler om..

Udover det er Arla grundet positionen på det danske marked forpligtet til at
levere mælk til mindre mejerier, og for den sags skyld aftage evt.
mælkeoverskud..

F.eks leverer Arla al fløde der bruges på Vebbestrup mejeri, som udelukkende
producerer is.. Det ville være alt for bøvlet for dem at indveje mælk,
skumme det og afdisponere skummetmælken efterfølgende..

/peter

Fra : Jens Lund Jensen

Dato : 29-11-05 18:32

On Tue, 29 Nov 2005 17:55:43 +0100, Koeffe wrote:
> [...]
> snydt, hvor jeg har troet at nu har jeg endelig fundet en
> mælk der ikke er Arla, og søreme så, om der ikke står et

Det er ikke Arla, som prøver at gemme Arla logoet. Det er butikkerne.

I følge Sebastian gør Naturmælk det samme.

Dem er du vel ikke sure på.

> [...]
> landmand. Det hele er bare så idyllisk, sundt, ærligt, og
> helt nede på jorden. Yeah right - jeg brækker mig....

Hvad er der i vejen med det billede. Sådan kan det altså godt se ud engang
imellem.

> Jeg håber godt nok ikke de lykkedes med at få flyttet deres
> position fra mega-brand til et positivt brand....

Hvorfor må de nu ikke forbedre sig?

MVH Jens Lund Jensen.
--
"Just once, I'd like to time-travel and not see Nazis."

Fra : JS

Dato : 29-11-05 18:49

"Koeffe" <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> skrev i en meddelelse
> Nu er der mange der ikke har noget i mod Arla. Der er vist
> flere grunde til at jeg har set mit gal på dem.

Prøv at lav en grundig markedsundersøgelse og en virksomhedsundersøgelse af
Arla før du begynder at begrunde dit valg med nedenstående. At du har valgt
ikke at købe Arla er fint nok for mig, men kom lige med nogle sandfærdige
begrundelser, frem for nedenstående.