Polering af malet MDF bordplade?
Fra : Poul Kaasing

Dato : 28-11-05 09:57

Hej

Jeg har malet et skrivebord i MDF med noget sadolin oliebaseret maling, sort
blank, malet med en rulle.

For at få den sidste finish vil jeg gerne have det poleret, men med hvad og
hvordan?

Skal jeg afslutte med et lag klar lak efter poleringen, for holdbarhedens
skyld?

/Poul

Fra : Max

Dato : 28-11-05 10:08

Hej Poul

> Skal jeg afslutte med et lag klar lak efter poleringen, for holdbarhedens
> skyld?

Sort er ikke den nemmeste farve at have med at gøre, men hvis man vil
have noget sort som en Yamaha guitar, ja så maler man først med en
gang sort mat tavlelak og så en gang lak bagefter. Lakken kan så
slibes med en gang 800 papir og så lakeres igen.

Mvh Max

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-11-05 12:35

"Poul Kaasing" <kaasingSNABEL@hotmailPUNKTUM.com> skrev

> [...]
> og hvordan?
> Skal jeg afslutte med et lag klar lak efter poleringen, for holdbarhedens

Nej, det hjælper ikke en dyt. Skal du gøre noget, så er det lakken, du skal
polere.

Enten kan du vælge at give det flere lag slutmaling, og så polere det, *NÅR*
det er hærdet helt af. Alternativt kan du give det sort maling, og så
afslutte med lak, som du polerer. Den sorte maling behøver ikke at have
glans, den må gerne være mat. Det er alligevel toplakken, der bestemmer
glansen, og du skal jo matslibe inden slutlak.

Du vandlliber med korn 2000, og så køber du noget polercreme/pasta hos en
specialforretning og polerer med en maskine med en skumgummiskive på. Men
der skal være maling nok. Du skal regne med, at du tager mellem et halvt til
et helt lag maling af, afhængig af, hvor godt malingen er flydt sammen. Du
skal også være opmærksom på, at du ikke får et godt resultat, hvis du
polerer maling, som ikke har tilstrækkelig glans. Din sadolin er formentlig
glans 60 og det er ikke godt nok. Du skal op i glans 90, hvis det skal være
rigtigt flot.

Men hvis du laver det rigtigt, så er der faktisk ikke nogen grund til at
polere, du burde kunne male, så du får en flot glans. Det handler
udelukkende om at anvende den rette maling og teknik. Sadolin malingen er
noget værre møgmaling. Den blå kant, du ser på billederne er malet netop med
sadolin, og føj for noget møg.

Jeg har for to måneder siden sprøjtetmalet min søsters køkken, og du kan se
nogle af billederne her. Der er manipuleret lidt med kontrasten, så man
bedre får et indtryk af glansen.

www.tersgov.dk/kok1.jpg
www.tersgov.dk/kok2.jpg
www.tersgov.dk/kok3.jpg
www.tersgov.dk/kok4.jpg
www.tersgov.dk/kok5.jpg

Vil du vide mere om malingen og fremgangsmåden, så har jeg tidligere
beskrevet det her i gruppen. Jeg kan desværre ikke huske emnet. Men søg på
googlegrupperne efter mit navn og Veveo Celsor. Det var den maling, jeg
brugte.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-11-05 13:02

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Vil du vide mere om malingen og fremgangsmåden, så har jeg tidligere

Jeg kan lige tilføje, at jeg bruger denne pistol fra wagner. Den kan fås på
tilbud rundtomkring og hos HN til 600-800,- og er ganske enkelt fremragende.
Nem at male med og utrolig fin til prisen.

www.tersgov.dk/wagner.jpg

Men det wagner skriver om, at den ikke støver og kun kræver minimal
afdækning, det er simpelthen det rene og skære bevidste løgn!

Så tro endelig ikke på det. Den kræver præcis samme afdækning som alt andet
maling med luftsprøjter gør.

Claus

Fra : P Kaasing

Dato : 29-11-05 18:03

Tak for jeres svar.

Så må jeg jo igang med korn 2000 og en sprøjtepistol til det sidste.

/Poul

Fra : Max

Dato : 29-11-05 20:43

Hej Poul

> Så må jeg jo igang med korn 2000 og en sprøjtepistol til det sidste.

Med lidt tålmod kan man klare det uden sprøjtepistol :)
Jeg har set min far penselmale en sort rustvogn, den blev så sort at
man slet ikke kunne se hvor overfladen var, man kunne ligesom
kikke ned i farven.

Mvh Max

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-11-05 15:47

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev

> [...]
> Jeg har set min far penselmale en sort rustvogn, den blev så sort at
> man slet ikke kunne se hvor overfladen var, man kunne ligesom

Det er jeg helt enig i. I det køkken, jeg malede, er der store flader, hvor
jeg ikke kunne sprøjte, og hvor jeg brugte en rulle. Der er også flader, som
er malet med pensel, og begge blev afsindigt flotte - næsten som var det
sprøjtet....

Den maling, jeg brugte, flød så godt sammen, at jeg nær var faldet på halen.
Det har jeg også beskrevet i et andet indlæg.

Så du behøver ikke ubetinget at sprøjte for at opnå et flot resultat. Det
handler næsten kun om den maling og teknik, du bruger. Hvis du så om et
halvt år eller mere vandsliber og polerer det, så får et et rigtigt godt
resultat.

Men, brug *ordentlig* maling og værktøj, det er alfa og omega!

Claus