Absolut finstrimlet gulerodssalat.
Fra : Erling Hansen

Dato : 28-11-05 05:53

En af mine favoritter er gulerod i ultratynde strimler med citron og
rosin - som man får når man river guleroden på den fineste side af
rivejernet.
Er der nogen af jer, der er stødt på en mekanisk måde at opnå disse
tynde strimler på? Der er ikke meget spads ved at føre guleroden op og
ned over jernet - især hvis der skal være salat til 4 personer.
Mvh
Erling

Fra : Kent

Dato : 28-11-05 07:54

"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tynde strimler på? Der er ikke meget spads ved at føre guleroden op og
> ned over jernet - især hvis der skal være salat til 4 personer.

Afmontér en af skærmene på din bil og sæt nogle rivejern
fast på dækket hele vejen rundt. Sørg for at få dem til at
sidde GODT fast............ ellers kan det blive lidt halvfarligt!!!
Noget Karlsons Klister burde kunne gøre det!

Så er der bare tilbage at få lillemor til at gasse bilen op mens
du holder gulerødderne mod rivejernene. Pas på fingrene!!

Bagefter må du få nogen til at hjælpe med at samle op.

Og lige et ekstra fif! Sætter du rivejern på alle dækkene,
har du nogen udmærkede pigdæk nu til den kolde
tid.

Du KUNNE jo også købe en eller anden foodprocessor,
der snildt tager sig af sådan et arbejde ,

Kent

Kent.

Fra : Erling Hansen

Dato : 28-11-05 10:05

Kent <Sunshine@NOSPAMpc.dk> wrote:

> Du KUNNE jo også købe en eller anden foodprocessor,
> der snildt tager sig af sådan et arbejde ,
>
> Kent
>
> Kent.

- tak for et humoristisk svar. Dit forslag om en foodprocessor duer
ikke rigtig - i hvert fald ikke én af de tre jeg har (har haft). De kan
lave mig en portion små, firkantede gulerodsklumper, der slet ikke får
smagen frem i guleroden.
Mvh
Erling

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-11-05 10:22

Erling Hansen skrev:

> [...]
> disse tynde strimler på? Der er ikke meget spads ved at føre
> guleroden op og ned over jernet - især hvis der skal være salat

Jeg vil anbefalen en Mouli Color¹ (eller klassikeren Mouli Julienne²)
fra Moulinex. Det er en leg at lave råkostsalat med sådan en fætter.
Fås "overalt".

¹) <http://www.fa-vogel.de/mouli.color.gif>
²) <http://images-eu.amazon.com/images/P/B0000B3OUT.02.LZZZZZZZ.jpg>

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 28-11-05 10:21

> [...]
> tynde strimler på? Der er ikke meget spads ved at føre guleroden op og
> ned over jernet - især hvis der skal være salat til 4 personer.

Det, du mangler, er simpelthen en gammeldags moulinexmølle:
http://www.e-com.dk/appliance/moulinex/index.php?id=62 .
Der er godtnok ikke noget billede på siden for indeværende, men det kommer
vel.
Jeg har haft min i snart tyve år, og den river stadig perfekt. Det eneste,
den ikke kan klare, er løg - men dem kan jeg da så rive på rivejern eller
hakke med en kniv. Og så er den billig i forhold til kvaliteten - 149 kr.
Tag og ønsk dig sådan en i julegave
Nåjo, og så når du river gulerødder på den fine riveplade og er ved at
være
færdig, så smid en skefuld mandler i moulinexen. Det både pynter og smager
godt i gulerodsalaten.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Sebastian

Dato : 28-11-05 21:23

Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

> [...]
> rivejernet.
> Er der nogen af jer, der er stødt på en mekanisk måde at opnå disse

Disse tynde strimler hedder i køkkenet julienne.

Du skal få fingerne - nej gulerødderne - i en Moulinex.
Brug en non-electric, de holder evigt, da rugbrødsmotoren ikke er så
nemt at overbelaste.

Ellers kan en Mandoline med et fint knivsæt også klare det, ligseom så
meget andet.

pas på fingerne, kun rødbedesalat skjuler kokkens manglende finger

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Erling Hansen

Dato : 29-11-05 11:23

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

Tusind tak for gode råd. Da jeg så billederne fra Moulinex kom jeg i
tanker om, at vi i mit barndomshjem havde et trebenet aluminiumsmonster
med udskiftelige skiver, som man drejede rundt med et håndtag på toppen
- just like Moulinex. Jeg tvivler dog på at det var en Moulinex. Jeg vil
ønske mig sådan én til jul.
Mvh
Erling