Kørsel i firmabil på gule plader
Fra : Christian Stidsen

Dato : 27-11-05 21:21

På min arbejdsplads har vi en bil på gule plader.
Vi har på skift vagt en uge, og er i denne uge på tilkald og skal passe alt
hvad der måtte komme af arbejde udenfor normal arbejdstid.
Ovenævnte bil har altid været brugt af den der har vagt, forstået at han
bruger den til kørsel til og fra arbejde - både til normal arbejdstid og ved
tilkald.

Er denne form for kørsel lovligt uden at der svares skat af fri bil ?
Hvis det er lovligt, hvor meget må der så køres i bilen i vagtugen ?

M.v.h.

Christian

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 28-11-05 14:34

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er denne form for kørsel lovligt uden at der svares skat af fri bil ?
> Hvis det er lovligt, hvor meget må der så køres i bilen i vagtugen ?

AFIK må man køre bilen hjem når man har vagt der må den holde og KUN flytte
sig hvis den skal på direkte udkald eller retur til firmaet - alt andet
koster knapper..

Fra : Henning

Dato : 28-11-05 15:23

>AFIK må man køre bilen hjem når man har vagt der må den holde og KUN flytte
>sig hvis den skal på direkte udkald eller retur til firmaet - alt andet
>koster knapper..

Ikke korrekt, ej heller logisk. Når man har vagt forsøger man at føre
et rimeligt normalt familieliv samtidig. Det indebærer indkøb, besøg
hos venner, biografture, restaurantbesøg osv. Alt dette indebærer at
du må tage bilen med rundt, men du må ikke bruge den til transport af
unødige ting, såsom flyttebil o.a.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 29-11-05 13:40

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> wrote in message

> [...]
> hos venner, biografture, restaurantbesøg osv. Alt dette indebærer at
> du må tage bilen med rundt, men du må ikke bruge den til transport af

Dette er så blot ikke den fortolkning jeg har hørt/set - har du ref til en
lov på området?

Fra : Christian Stidsen

Dato : 02-12-05 20:05

> [...]
> hos venner, biografture, restaurantbesøg osv. Alt dette indebærer at
> du må tage bilen med rundt, men du må ikke bruge den til transport af

Har det nogen betydning at der IKKE er noget i bilen der har betydning for
mit arbejde ?

Hvor finder jeg evt. lovgivning om dette emne ?

Kræver det mon en opringning til Told&Skat for at finde et svar ?
- hvis det er muligt at komme igennem...

Christian

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-12-05 21:28

In article <FV0kf.507$Jz3.296@news.get2net.dk>, Christian Stidsen wrote:

> Har det nogen betydning at der IKKE er noget i bilen der har betydning for
> mit arbejde ?
>
> Hvor finder jeg evt. lovgivning om dette emne ?

Det tror jeg ikke du gør. For jeg har også hørt at en politimand der
i frokostpausen lige går ind for at købe et par liter mælk at tage med
hjem senere principielt også skal beskattes af privat kørsel i firmabil.

> Kræver det mon en opringning til Told&Skat for at finde et svar ?
> - hvis det er muligt at komme igennem...

Hvis du ikke kommer igennem indenfor 60-90 sekunder er du endt i den
uendelige løkke og skal prøve igen.

Eneste argument jeg kan finde er, at man har værktøj og lignende i
køretøjet. Og man derfor har en aftale med mester om at holde sig nær
bilen. Men den private kørsel vil som udgangspunkt stadig være skatte-
pligtig, om ikke andet så per kilometer.

Det er jo en ydelse der er direkte målbar.