Nyt komfur - men hvilket?!!
Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 27-11-05 20:46

Hej NG

Jeg har besluttet mig for, at NU ryger mit gamle komfur ud til fordel for et
gaskomfur med varmluftovn, men jeg savner nogle gode råd og tip til hvad jeg
skal se efter, når jeg går ud og kigger.

Umiddelbart kan jeg selv kun komme i tanker om følgende:
-har ovnen grillelement?
-Er det til at gøre rent uden alt for meget bøvl?

men der må jo lige som være andet, men hvad? Derudover modtages gode
forslag, gode/dårlige erfaringer m.m. med kyshånd

--
Mvh Mads
----

Fra : Ralph

Dato : 27-11-05 22:18

"Mads Thorning Pedersen" <cyklopaten@sletdette.mailme.dk> skrev i en
meddelelse news:438a0cf3$0$117$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej NG
> men der må jo lige som være andet, men hvad? Derudover modtages gode
> forslag, gode/dårlige erfaringer m.m. med kyshånd

Jeg kan da huske hvor glædeligt overrasket jeg blev over at min nye ovn
kunne gå op til 280 grader med varmtluft og undervarme, så kan man bage 4
pizzaer på 10-12 minutter, MED sprød og lækker bund.

--
venligst
Ralph

Fra : Padre

Dato : 28-11-05 00:03

> men der må jo lige som være andet, men hvad? Derudover modtages gode
> forslag, gode/dårlige erfaringer m.m. med kyshånd

Jeg købte for omtrent 3 mdr siden et Electrolux ekm9940x gennem Skousen

http://dk.pricerunner.com/home-appliances/cookers/176287/details

gasblussene er gode med masser af effekt og er lette at gøre rent. Ovnen
bager rigtig godt, der er grillmotor med plads til 3 roterende spid, der er
masser af plads. Jeg har ikke forsøgt med rengøring af ovnen endnu, og jeg
har ikke rigtig fået eksperimenteret nok pizzaer, mit første forsøg var ikke
voldsomt godt, men om det er ovnen, der ikke bliver varm nok, eller bare
mig, der ikke har fundet rette indstilling, eller bare smed pizzaerne i for
tidligt, eller om det er den pizzasten, jeg brugte, som er dårlig, ved jeg
ikke. Alt i alt synes jeg dog, det er et dejligt komfur.

--
padre

Fra : Gainsbourg

Dato : 28-11-05 07:49

Det kommer jo lidt an på, hvilken prisklasse du har i tankerne. Vi har et
Smeg med uægte varmluft (varmelegeme i top og bund, samt grill element i
top, men altså ikke grill-legeme bag blæseren) - og det er vi mægtig glade
for. Vi laver meget og tit ret kompliceret mad og har da ikke været ude for
situationer hvor ovnen kom til kort. Vi så på enorme mængder af komfurer i
sin tid og syntes også at Smegs var de pæneste. Hvis man går op i pris, kan
man også sagtens få Smeg ovne med ægte varmluft.

En af vores venner har et Smeg gaskomfur i ekstra bredde med 5 blus og det
er virkelig praktisk hvis man laver meget mad og tit er mange om bordet.
Eneste anke er, at selve komfuret godt kunne være endnu bredere så man kunne
stille 5 gryder af større størrelse samtidig på det. Det er også perfekt med
en stor ovn i ekstra bredde, så man kan have plads til flere
fade/tærteforme/pizzaer på samme plade. Hvis vi havde haft økonomien/pladsen
til det, havde vi nok også valgt et i ekstra bredde i sin tid.

Jeg har flere steder ladet mig fortælle, at kombinationen Smeg gasblus +
Husqvarna ovn er vellykket, da Husqvarna ovne skulle være helt fantastiske
og praktisk taget aldrig gå i stykker og holde utrolig længe og Smegs
hovedekspertise netop er gasblus.

Derudover er det værd at se på om fronten er let at holde ren. De typer med
en slags tonet spejlglas i fronten er et helvede, de ser nussede og fedtede
ud, bare man har strejfet den med en finger et par gange. Stål er lettere at
få til at se pænt ud og det nemmeste er typen med en slags hvid lakering med
lidt mønster i (de er dog ikke så pæne efter min mening).

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : arie

Dato : 01-12-05 14:18

"Mads Thorning Pedersen" <cyklopaten@sletdette.mailme.dk> wrote in

> [...]
>
> men der må jo lige som være andet, men hvad? Derudover modtages gode
> forslag, gode/dårlige erfaringer m.m. med kyshånd

Hej
Vi skiftede ud for 2 år siden og valgte en kombination af et ekstra bredt
SMEG gaskomfur (90 cm) med 5 blus og en alm. 60 sm SMEG varmluftovn. Hvis
der er bordplads til det kan jeg kun anbefale det - vi fryder os stadig
daglig over komfuret - og ovnen kan jo stadig placeres under komfuret
hvis det er et krav. På komfuret er der både plads til en stor wok plus
diverse pander eller gryder eller flere store pander og gryder - fedt !

A pro pos ovnen så er det en virkelig god ovn. Hvis du har planer om
pizza bagning og andet med høj varme og i flere lag vil jeg anbefale at
du vælger en ovn med ægte varmluft - dvs varmelegeme bag blæseren -
ellers får du ikke den rigtige virkning.
Vi havde oprindelig fravalgt pyrolyse af økonomiske grunde fandt den
ovn vi havde udset os men med pyrolyse på tilbud til samme pris - det har
vi prist os lykkelige over lige siden. Slut med at skure ovn - kør
pyrolysen når det er tiltrængt - fej støvet ud - en hurtig aftørring og
ovnen er som ny - virkelig godt for os der hader at gøre rent.

Håber du kan bruge dette
Hilsen rie