æbleskiver
Fra : Helle

Dato : 27-11-05 18:13

Hej er der mon ikke en der sidder med en kanon opskrift på gode æbleskiver.
Jeg har bagt nogen i dag og husker pludselig hvorfor jeg var begyndt at købe
dem færdige GG
mvh
Helle

Fra : Padre

Dato : 27-11-05 19:17

"Helle" <hk.n@nakskovnet.dk> wrote in message
> Hej er der mon ikke en der sidder med en kanon opskrift på gode
æbleskiver.
> Jeg har bagt nogen i dag og husker pludselig hvorfor jeg var begyndt at
købe

ÆBLESKIVER

350 gram mel, 150 gram smør, 4 dl mælk, 4 store æg, 2 spskf. sukker, 1 nip
salt

Pisk melet i mælken og tilsæt æggeblommer samt smeltet smør, sukker og salt;
efter grundig bearbejdning foldes de stiftpiskede æggehvider i.

--
Padre

Fra : MAG

Dato : 27-11-05 20:00

"Helle" <hk.n@nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> æbleskiver.
> Jeg har bagt nogen i dag og husker pludselig hvorfor jeg var begyndt at

Denne opskrift har jeg fået af min svigermor og de er super gode og giver
nogle rigtigt flotte, store og runde æbleskiver (og ikke sådan nogle flade
nogle som vi ellers får af den opskrift som jeg har fået af min mor

4 æg
1/2 L. mælk
25 g. gær
8 spsk. sukker
500 g. mel
4 tsk bagepulver
kardemomme
evt. lidt citronsaft

Pisk æg og mælk sammen opløs gær her i og tilsæt resten.
Lad det stå på køkken bordet og hæve i ca. 3 timer, rør en smule i dejen når
det har hævet færdigt.

Bages på æbleskive panden i margarine, hvis de ikk eskal spises med det
samme så bliver de super gode hvis de lige får en smule smeltet margarine ud
over inden de skal varmes, de er også fryse egenet!

God æbleskive bagnings lyst
Maria

Fra : Vibeke og Michael

Dato : 28-11-05 15:46

Hej Ng

Det er fuldstændig korrekt at nedenstående opskrift er rigtig god hvis man
blot lige husker at smide/putte en opblødt sveske i hver æbleskive.
Først da er de perfekte.

Hilsen

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-05 22:12

"Vibeke og Michael" <76260145@jafnet.dk> skrev i en meddelelse

> Det er fuldstændig korrekt at nedenstående opskrift er rigtig god hvis man
> blot lige husker at smide/putte en opblødt sveske i hver æbleskive.
> Først da er de perfekte.

Ja, eller en skefuld leverpostej. Hvad har du gang i, mand? Svesker i
æbleskiver? Så tror jeg bare jeg bliver hjemme....

Tommy

Fra : Vibeke og Michael

Dato : 28-11-05 22:16

> Ja, eller en skefuld leverpostej. Hvad har du gang i, mand? Svesker i
> æbleskiver? Så tror jeg bare jeg bliver hjemme....

Dont knock till you try it.

Det er en sønderjysk specialitet og yderst velsmagende.

Michael

Fra : Max

Dato : 28-11-05 22:50

Hej

> blot lige husker at smide/putte en opblødt sveske i hver æbleskive.
> Først da er de perfekte.

Hvis der skal noget i dem, ja så skal det da være et stykke
æble, hvorfor tror man det hedder æbleskiver ?

Svesker er ok i Berliner Pfannkuchen.

Mvh Max

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-11-05 22:04

"Helle" <hk.n@nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har bagt nogen i dag og husker pludselig hvorfor jeg var begyndt at
> købe
> dem færdige GG

- og jeg har købt nogen i dag og husker pludselig, hvorfor jeg i sin tid
lavede dem selv
Efter at Daloons æbleskiver åbenbart er gået til de evige julemarke(de)r:
Hvor køber man nogen, der ikke er tørre og tunge? Jeg synes altså, jeg HAR
gjort min æbleskivepligt.

Hilsen Inger

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-12-05 09:53

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> - og jeg har købt nogen i dag og husker pludselig, hvorfor jeg i sin tid
> lavede dem selv

Nu har jeg to gange den seneste uge fået færdigkøbte æbleskiver og stort set
ALLE, der spiste dem, var helt enige om, at de var totalt elendige! De var
købt i føtex/Bilka og det var vist samme mærke.

Jeg har bemærket, at der på nogle poser står, at de er "bagt på pande". Det
var dem vi spiste måske ikke - men hvordan er de mon så lavet?

Og jeg er klar til at lave dem selv igen, hvor det er da for jammerligt at
gå en jul igennem uden ordentlige æbleskiver.

Nogen der vil anbefale en god æbleskivepande? Gerne en af de elektriske! Den
skal kunne varme og æbleskiverne skal ikke være bittesmå gnallinger men have
den størrelse æbleskiver skal have *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Thomas Hansen

Dato : 05-12-05 10:43

On Mon, 05 Dec 2005 09:52:46 +0100, Lisbeth Jacobsen
<lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Den
> skal kunne varme og æbleskiverne skal ikke være bittesmå gnallinger men

Hej
Jeg syntes nu at Daloon's er ok. Ikke som hjemmelavet men ok.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-12-05 10:58

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg syntes nu at Daloon's er ok. Ikke som hjemmelavet men ok.

Nemlig - problemet er bare, at de åbenbart ikke laves mere.

Hilsen Inger

Fra : Padre

Dato : 05-12-05 14:55

> Nogen der vil anbefale en god æbleskivepande? Gerne en af de elektriske!
Den

Le creusets er god, jeg har haft én i ca. 2 år nu. Den har en art keramisk
belægning, som vistnok ikke er sliplet, men som æbleskiverne heller ikke
sidder fast på, når man giver panden den obligatoriske mikroklat smør pr.
hul. jeg har postet min opskrift ovenfor, og den virker i hvert fald perfekt
i denne her pande. Husk ahornsirup til
--
Padre

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-12-05 15:51

Padre skrev:

> Le creusets er god

Jeg stod og kiggede på en Le Creuset for et par dage siden. Dur
den osse til gas? Jeg tror jeg vil foretrække en hvor bunden er
helt massic fremfor Le Creusets, som har underlige buler og ind-
bugtninger.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Padre

Dato : 05-12-05 17:39

> [...]
> den osse til gas? Jeg tror jeg vil foretrække en hvor bunden er
> helt massic fremfor Le Creusets, som har underlige buler og ind-

Jeg bruger den på gas, så ja, det gør den - problemet kan være at få den til
at balancere, eftersom udbulningerne ikke nødvendigvis passer med
gaskomfurets rist. Selv har jeg taget en rist, som fulgte med et nu kasseret
sliplet belagt fad, som jeg lægger ovenpå blusset, så panden står stabilt
(skulle jeg nok lige have husket at nævne før). Æbleskiverne bliver rigtig
gode, jævnt bagte osv. Min erfaring med min tidligere pande, som var massiv,
var, at den godt kunne varme ujævnt.

--
Padre

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-12-05 18:04

Padre skrev:

> Jeg bruger den på gas, så ja, det gør den

Ok.

> problemet kan være at få den til at balancere, eftersom udbul-
> ningerne ikke nødvendigvis passer med gaskomfurets rist.

Det er lige netop dét jeg var bange for.

> Selv har jeg taget en rist, som fulgte med et nu kasseret sliplet
> belagt fad, som jeg lægger ovenpå blusset, så panden står stabilt

Det lyder lidt upraktisk at skulle have sådan en extra ting førend
det virker.

> Æbleskiverne bliver rigtig gode, jævnt bagte osv.

Ok.

> Min erfaring med min tidligere pande, som var massiv, var, at den
> godt kunne varme ujævnt.

Det ville jeg ikke ha' forvntet, men sådan er der jo så meget. Jeg
tror min mor har sådan en massiv en, måske skulle jeg prøve at låne
den inden jeg selv køber en.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Padre

Dato : 05-12-05 21:06

> Det lyder lidt upraktisk at skulle have sådan en extra ting førend
> det virker.

Det er det også. Jeg var ikke opmærksom på det da jeg købte pande, mn en af
grundene til, at jeg valgte den var, at det var den eneste, jeg kunne finde,
som var i støbejern og ikke havde sliplet belægning.

> Det ville jeg ikke ha' forvntet, men sådan er der jo så meget. Jeg
> tror min mor har sådan en massiv en, måske skulle jeg prøve at låne
> den inden jeg selv køber en.

God ide. Der er vel også forskel på kvalitet, og den, jeg havde, som var
massiv og dårlig, var i letvægtsmetal. Jeg ville tro, at støbejern generelt
ville være bedre.

--
Padre

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-12-05 21:57

Padre skrev:

> Det er det også. Jeg var ikke opmærksom på det da jeg købte pande,
> men en af grundene til, at jeg valgte den var, at det var den eneste,
> jeg kunne finde, som var i støbejern og ikke havde sliplet belægning.

Oh...

Og så laver Creuset generelt nogle pæne varer i god kvalitet.

> Der er vel også forskel på kvalitet, og den, jeg havde, som var massiv
> og dårlig, var i letvægtsmetal. Jeg ville tro, at støbejern generelt
> ville være bedre.

Ja. Min mors er nok en mellemting. Den er gammel nok til at slip-let
ikke var opfundet til æbleskivepander, men den er ikke af støbejern.
Måske er den bare af almindeligt jern, eller hvad ved jeg. ;)

Mvh,

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-05 10:58

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sidder fast på, når man giver panden den obligatoriske mikroklat smør pr.
> hul. jeg har postet min opskrift ovenfor, og den virker i hvert fald

Ved du om den duer på induktion?

Mvh Tommy

Fra : Padre

Dato : 09-12-05 11:36

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> wrote in message

> Ved du om den duer på induktion?

Jeg har jo ikke selv induktion, men den er af støbejern, så det burde den
vel ? Den er selvfølgelig emaljeret, men jeg har lige testet, og en magnet
kan sidde fast på den

--
Padre

Fra : JS

Dato : 05-12-05 18:58

Inger Pedersen wrote:

> [...]
> julemarke(de)r: Hvor køber man nogen, der ikke er tørre og tunge? Jeg
> synes altså, jeg HAR gjort min æbleskivepligt.

Coronet. Hvis de tilberedes på den anviste måde (med damp) bliver de rigtig
gode og har sågar lidt "pandesmag".
Coronet er i øvrigt de eneste der har en rigtig pande til at bage skiverne
på. Coronet-manden er blevet meget rig på sin patenterede opfindelse, der
eftersigende skulle være ret smart (noget med vendemetoden).

Fra : Lars Lund

Dato : 29-11-05 19:55

> Hej er der mon ikke en der sidder med en kanon opskrift på gode
> æbleskiver.

Jeg vil gerne give mit besyv med. Opskriften er fra kogebogen "Husholdning
på landet" fra 1941.

500 g mel
1 sk. sukker
1 tsk. salt
4 æg
ca. 8dl. kærnemælk
3 tsk. Natron

Hviderne piskes og røres i til sidst.

Lige inden du bliver træt af af bage æbleskiver og begynder at købe
dybfrosne igen, så prøv med samme opskrift at bage dem på en almindelig
pande som "klatkager" - det er lige så lækkert, men altså bare ikke
æbleskiver.......

Lars

Fra : Peter Westh

Dato : 29-11-05 20:04

"Lars Lund" <oggergog@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dybfrosne igen, så prøv med samme opskrift at bage dem på en almindelig
> pande som "klatkager" - det er lige så lækkert, men altså bare ikke

Det tror jeg gerne. Opskriften svarer fuldstændig til amerikanske, tykke
pandekager.

/P

Fra : Lars Lund

Dato : 29-11-05 20:35

">
> Det tror jeg gerne. Opskriften svarer fuldstændig til amerikanske, tykke
> pandekager.
>
> /P

Ja, verden er lille....

Fra : lene

Dato : 03-12-05 16:26

Hej.

Jeg har en god opskrift på rigtig gammeldags æbleskiver på min hjemmeside:
www.opskrifter.cyberstore.dk

VH lene