CSS i de forskellige browsere
Fra : J.K.A.

Dato : 27-11-05 17:59

Selv simple manøvre som positionering af layers (div) kan ende med at se
meget forskellig ud i f.eks IE & Firefox.

Findes der nogle "gyldne" regler for hvad man kan gøre for at imødegå det
her problem?

Jeg tænker f.eks. om man som udgangspunkt altid skal tilføje f.eks. padding
til visse eller alle elementer m.m.

Gode ideer og råd ?

--
:: J.K.Arning ::
http://yndigtland.dk

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 27-11-05 20:02

J.K.A. skrev:

> [...]
>
> Jeg tænker f.eks. om man som udgangspunkt altid skal tilføje f.eks.
> padding til visse eller alle elementer m.m.

hvis du skal lave absolut positionering, så sørg for at der er en
position:relative på det yderste div-element, så indretter al
efterfølgende positionering efter den div, og ikke efter selve vinduet.
(skulle virke i langt de fleste browsere!) Ellers er det jo best
practice for normal kodning du efterspørger. Prøv at søge på google,
jeg er ret sikker på der dukker nogle "velkendte" sites op med tips og
tricks. (for dem der er i branchen )
Ellers er www.positioniseverything.net, www.alistapart.com nogle af de
bedste steder. Se også punktet "related sites" på www.mezzoblue.com.
Der er en guld liste over nogle af de absolut bedste og forreste xhtml
i verden. Den kan kraftigt anbefales. Desuden har www.cssvault.com og
www.cssbeauty.com og stylegala, ofte links til interessante artikler.
Den første du dog nok burde besøge er som sagt mezzoblue.com herefter
en tur ind hos Roger Johansson på www.456bereastreet.com Så vil du
kunne lære ufatteligt meget.

Claus

PS. Happy reading!

Fra : J.K.A.

Dato : 27-11-05 20:33

On 27 Nov 2005 19:02:14 GMT, Claus Jacobsen wrote:

[Snip en del links m.m.]

> Den første du dog nok burde besøge er som sagt mezzoblue.com herefter
> en tur ind hos Roger Johansson på www.456bereastreet.com Så vil du
> kunne lære ufatteligt meget.

Se det var et super svar .. masser af gode links og masser af læsning.
Tak for tips.

--
:: J.K.Arning ::
http://yndigtland.dk

Fra : Frank Olieu

Dato : 27-11-05 20:31

J.K.A. skrev:
> Selv simple manøvre som positionering af layers (div) kan ende med at se
> meget forskellig ud i f.eks IE & Firefox.

For det første, er det en almindelig misfortåelse, at det kun er <div> elementer
som kan positioneres... Det gælder faktisk for alle "block level" elementer
(<p>, <h[n]>, <ul>, osv.), og man kan ofte positionere og /style/ disse, uden
brug af overflødige og ikke-semantiske div'er, hvis overdrevet anvendelse er
blevet næsten lige så slem som <table>...

Læs mere:
http://www.projectseven.com/tutorials/articles/css/div_less/
http://www.jasoncartwright.com/blog/entry/2005/10/why_a_divless_page
http://www.jasoncartwright.com/blog/entry/2005/11/divless_rethinking
http://klient.plavacek.net/div/

> [...]
> her problem?
> Jeg tænker f.eks. om man som udgangspunkt altid skal tilføje f.eks. padding

Alle browsere har en default stylesheet, hvor alle elementerne har en eller
anden default margin, padding, osv. Problemet skyldes at der er forskel på disse
default stylesheets.
Den eneste nogenlunde sikker måde at få ens værdier i alle browsere, er at
nulstille default værdierne. Det kan gøres med en 'global white space reset':

* { padding:0, margin:0; } (samt evt. 'border-style:none' hvis man skal være
helt hysterisk!), hvor * er den såkaldt 'universal selector'.

....så skal man _selv_ 'hardkode' de værdier man ønsker for /samtlige/
elementer... og resultatet er som regel temmelig ensartet!

Se bl.a.:
http://leftjustified.net/journal/2004/10/19/global-ws-reset/

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank