Begynderspørgsmål om skat
Fra : None

Dato : 27-11-05 11:42

Hej med jer

Jeg har købt investeringsbeviser i europæiske aktier og danske aktier.

Da jeg har købt dem før 1/1 06 og vil beholde dem over 3 år (og har mindre
en 136.000 kr) så er eventuel gevinst skattefri. Da jeg køber lavrisiko, så
regner jeg med en mindre kursgevinst og derfor er det en fordel at købe
inden 1/1-06

MEN

Hvis jeg køber Danske Invest Mix læser jeg beskatningen som værende lig
obligationer.

Så er der nogen fordel ved at købe disse inden 1/1- 06 ?

Mvh
None (Nej det er ikke mit rigtige navn

Fra : Joakim Von And

Dato : 27-11-05 13:29

"None" <none@nospamever.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> obligationer.
>
> Så er der nogen fordel ved at købe disse inden 1/1- 06 ?

Nej, her gælder hovedreglen at renter fortsat er skattepligtige og
kursgevinster skattefrie.

Fra : Peter H

Dato : 27-11-05 20:37

> Nej, her gælder hovedreglen at renter fortsat er skattepligtige og
> kursgevinster skattefrie.

http://www.di-adm.dk/plsql/frame?p_vTilhoer=DI&p_vSide=http%3A//www.di-adm.dk/plsql/vis_afdeling.intro%3Fp_vAfdeling%3DDIMXUS%26p_vTilhoer%3DDI

Men afdelingen betaler ikke udbytte, hvilket vel også er renter.
Hvis der intet udbytte er , ifølge deres egen hjemmeside, er der vel ingen
ad hoc skattepligt før en realisering af gevinst via salg af afdelingen.

I visse tilfælde findes der regler for beskatning af akkumullerende
inv.foreninger (uden realisering), måske er det det, Joakim mener?

peter H

Fra : Joakim Von And

Dato : 27-11-05 21:26

"Peter H" <dsl171956@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.di-adm.dk/plsql/frame?p_vTilhoer=DI&p_vSide=http%3A//www.di-adm.dk/plsql/vis_afdeling.intro%3Fp_vAfdeling%3DDIMXUS%26p_vTilhoer%3DDI

Ja ok, jeg antog implicit, at det var skattereglerne for danske obligationer
i privat fri opsparing, der blev spurgt ind til.

Men jvf. dit link, fremgår det af afdelingen, at kursgevinster bliver
beskattet efter det såkaldte lagerprincip, dvs der betales skat
(kapitalindkomst) af urealiserede afkast i afdelingens aktier og
obligationer.

Og så må jeg erkende at jeg bliver svar skyldig om der for akkumulerende
inv.foreninger træder nogle nye regler i kraft pr. 1/1-06. Det
er jeg ganske enkelt ikke klar over.

Fra : Poul Christensen

Dato : 27-11-05 21:44

"Joakim Von And" <ncm_ab@hotmail.com> wrote in
> Og så må jeg erkende at jeg bliver svar skyldig om der for
> akkumulerende inv.foreninger træder nogle nye regler i kraft pr.
> 1/1-06. Det er jeg ganske enkelt ikke klar over.

De nye regler for de gamle akk foreninger trådte i kraft 1/7 - 2005
se http://www.folketinget.dk/?/Samling/20031/lovforslag/L148/index.htm

mvh
Poul Christensen

Fra : Joakim Von And

Dato : 29-11-05 12:03

"Poul Christensen" <poulchr03xdelx@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> "Joakim Von And" <ncm_ab@hotmail.com> wrote in
>
> De nye regler for de gamle akk foreninger trådte i kraft 1/7 - 2005
> se http://www.folketinget.dk/?/Samling/20031/lovforslag/L148/index.htm

Tak. Linket virker dog ikke, men nu har jeg noget at gå efter.

Fra : None

Dato : 29-11-05 19:59

Tak for hjælpen

Jeg prøver at få danske bank til at uddybe reglerne og hvad der er bedst i
mit tilfælde

Hilsen None

Fra : Peter H

Dato : 27-11-05 20:46

http://www.di-adm.dk/plsql/frame?p_vTilhoer=DI&p_vSide=http%3A//www.di-adm.dk/plsql/vis_afdeling.intro%3Fp_vAfdeling%3DDIMXUS%26p_vTilhoer%3DDI

Efter nærmere granskning skal der betales skat hvert år af urealiseret
gevinst, idet der i denne afdeling skal betales skat efter lagerprincippet
og ikke efter kursgevinstprincippet. dvs netop denne afdeling indgår som de
få i de akkumullerende afdelinger, der betaler skat af gevinster hvert år.

Det er sjældent at dette foregår i danske investeringsafdelinger, men ellers
vil jeg foreslå en opringning til danske bank med uddybning af dette da det
står meget klart at du beskattes HVERT ÅR uden realiseret salg. - men måske
gælder det ikke næste år i forbindelse med ny finanslov. gør det?

Peter H>