and på grill
Fra : S.B.

Dato : 27-11-05 11:01

Nogen der har en god opskrift på and på weberen?
Har aldrig forsøgt med sådan et dyr før, men svigerfamilien kommer forbi til
jul, og de vil gerne have sådan et kræ serveret
Hvor langt tid skal den ca. have?

Steen

Fra : Kim Schulz

Dato : 27-11-05 11:07

On Sun, 27 Nov 2005 11:01:13 +0100
"S.B." <sfb[slet-dette]@tele2adsl.dk> wrote:

> Nogen der har en god opskrift på and på weberen?
> Har aldrig forsøgt med sådan et dyr før, men svigerfamilien kommer
> forbi til jul, og de vil gerne have sådan et kræ serveret
> Hvor langt tid skal den ca. have?

Generelt så kommer stegning i kuglegrill meget an på hvor koldt/fugtigt
det er i de omgivelser hvor du laver det.
Det er derfor normalt smartest at bruge et stegetermometer til at
finde ud af om anden har fået nok. Lav den i god tid og der er ingen
skade sket hvis du er for tidligt færdigt - den han kun godt af at stå
og trække lidt.

På denne side kan du nok finde inspiration til hvad "god tid" er for
ænder:
http://www.recipezaar.com/r/139/387

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 27-11-05 15:38

Hej!

Jeg prøvede forleden med en and på 2800 gr. Den blev stegt på 1,5 time og
var rigtig god, se evt. denne opskrift:

http://www.weberguru.dk/33375_Dagens_menu_12.11.2005.html

Hilsen
Peter

Fra : Gainsbourg

Dato : 27-11-05 22:14

Stik et stegetermometer i den - ellers har du ikke en chance for at ramme
det optimale sted mellem saftig og gennemstegt.

Ellers er det helt ukompliceret. Stegetiden kommer an på størrelsen - men i
området mellem 60 og 100 minutter. Generelt vil jeg i øvrigt altid anbefale,
at man vælger en 3200+ grams and eller større. Dem på 2800 g er stadig mere
ælling end and og fedt/kød forholdet er helt anderledes end hos en voksen.
Den reelle mængde kød man får ud af de 2800 g er forholdsmæssigt langt
mindre end hos en lidt ældre. Ællinger er meget fede og bliver så mere
kødfulde med alderen. Synes man at 3600 g. er lige i overkanten til fx. 2
personer juleaften, kan man jo bare fryse ned.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : BoB

Dato : 28-11-05 11:27

"S.B." <sfb[slet-dette]@tele2adsl.dk> wrote in message
> Nogen der har en god opskrift på and på weberen?
> Hvor langt tid skal den ca. have?

Hej

Lavede en på 3200 gr. forleden, fyldt med æbler/svedsker og drysset med
salt/peber, fik 2 timer og 15 min med spjæld havlt lukket i en 57cm weber.

Hilsen Mig

Fra : S.B.

Dato : 28-11-05 19:57

"BoB" <andersen@XXmil.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> salt/peber, fik 2 timer og 15 min med spjæld havlt lukket i en 57cm weber.

Gav mig da en ide om tidsforbruget på de forskellige størrelser.
hvilken stegetemperatur giver i så dyret for den bliver bedst?

Steen

Fra : Gainsbourg

Dato : 30-11-05 01:13

Kernetemperaturen skal være over 75-78 grader, for at undgå bl.a.
campolybacter og salmonella.

Vi plejer gerne at tage den ud ved 82-85 og lade den hvile lidt. Nogle
gennemsteger den _meget_ og tager den først ud, når kernetemperaturen er
over 100 grader...det er en smagssag hvad man bedst kan lide, så du må
starte et sted over 75 grader og så prøve dig frem

Bon appetit

Med venlig hilsen
Gainsbourg