Kæde og tandhjul.
Fra : Jesper Risager

Dato : 10-06-01 23:28

Hej!
For et lille års tid siden var der en her, der gav nogle råd om antal tænder
i forhold til kædeled, således at man fik et jævnt slid. Kan du eventuelt
genopfriske forholdstallene?

Jesper

Fra : Flemming Petersen

Dato : 11-06-01 07:31

> [...]
tænder
> i forhold til kædeled, således at man fik et jævnt slid. Kan du eventuelt

Så længe kæde ikke kører over de samme tænder hver gang. Dvs. antal tænder
må ikke gå op i antal led i kæde.

f.eks. 15 tænder foran og 45 bagi og en kæde med 90 led (rent gæt, har ingen
anelse om hvor lang en kæde er), er en meget skidt kombination.

Mvh
Flemming Petersen
2 X CBR 900 RR hvor en er til salg

Fra : Mads Lund

Dato : 11-06-01 11:23

> [...]
tænder
> i forhold til kædeled, således at man fik et jævnt slid. Kan du eventuelt

Jep, regel 1:
tandantallene for og bag samt antallet af kædeled må ikke kunne divideres
med samme heltal (fællesnævner), eks. kombinationen 14 tænder for 42 bag og
84 kædeled kan alle 3 tal heltalsdivideres med 2,7 og 14, mens kæden og
bagtandhjulet desuden har 3 og 42 som fællesnævner.

Hvis man har en skæv tand på bag tandhjulet vil den gå i indgreb med 3
kædeled, og kun de 3 kædeled hvilket slider kæden "3 kantet" det samme vil
ske ved fejl på fortandhjulet.

Tager man istedet kombinationen 15 for, 47 bag og 86 kædeled, er der ingen
fællesnævnere, hvilket betyder at en given skæv tand på skift vil komme i
indgreb med alle kædeleddene, og derfor slide jævnt på hele kæden.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Jesper Risager

Dato : 12-06-01 23:32

Det var lige det jeg skulle bruge, tak skal du have.

Hilsen Jesper