Symantec dropper Sygate Firewall
Fra : Thomas Jespersen

Dato : 26-11-05 20:39

Desværre for dem der bruger den, jeg har hørt godt om denne gratis firewall:

http://blogs.washingtonpost.com/securityfix/2005/11/symantec_to_dit.html

Fra : Kent Friis

Dato : 26-11-05 21:13

Den Sat, 26 Nov 2005 20:38:53 +0100 skrev Thomas Jespersen:
> Desværre for dem der bruger den, jeg har hørt godt om denne gratis firewall:
>
> http://blogs.washingtonpost.com/securityfix/2005/11/symantec_to_dit.html

Sejt. Så mangler vi efterhånden bare at slippe af med ZoneAlarm,
så kan det være vi kan overbevise folk om at tage sikkerhed
alvorligt, i stedet for at at installere et magisk program og tro
at det kan holde de onde ånder væk.

Man har da lov at håbe.

Mvh
Kent

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 27-11-05 10:00

Kent Friis wrote:
> [...]
> så kan det være vi kan overbevise folk om at tage sikkerhed
> alvorligt, i stedet for at at installere et magisk program og tro

_Ikke_ forstået - du tror den generele IT sikkerhed i de danske hjem
højnes fordi hr. og fru. Jensen nu ikke længere kan hente en gratis
firewall ??

Nu er de ikke lige i den gruppe af IT brugere der gennemfører en
hardening af deres hjemme PC....

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-11-05 10:20

On Sun, 27 Nov 2005 09:59:54 +0100, "Uffe S. Callesen"
<anon@anon.local> wrote:

> _Ikke_ forstået - du tror den generele IT sikkerhed i de danske hjem
> højnes fordi hr. og fru. Jensen nu ikke længere kan hente en gratis
> firewall ??

Der er eksempler på, at personlige firewalls (gratis eller ej) ikke
har forbedret men tvært imod forværret sikkerheden for deres brugere.

Når man desuden ser 'rigtige brugere' bevidstløst klikke "OK" til alle
mulige popups, er det svært at se personlige firewalls have nogen
gavnlig effekt overhovedet.

> Nu er de ikke lige i den gruppe af IT brugere der gennemfører en
> hardening af deres hjemme PC....

Meget ville være opnået, hvis de bare sørgede for, at deres systemer
var opdateret. De værste 'outbreaks', jeg kan kommer i tanker om har
alle været rettet mod kendte og allerede rettede fejl.

-A

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 27-11-05 10:21

Uffe S. Callesen wrote:
> Nu er de ikke lige i den gruppe af IT brugere der gennemfører en
> hardening af deres hjemme PC....

Der er desværrer ikke penge i at hardne en installation for hjemme
brugere, derfor bliver det aldrig udbredt.

Hvem gider sælger noget så simpelt som:

http://sikkerhed-faq.dk/auto/

http://theinsider.deep-ice.com/readme.txt

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 27-11-05 13:05

Christian E. Lysel skrev:

>http://sikkerhed-faq.dk/auto/

Nu spørger jeg muligvis dumt, men virker scriptet også på en XP Home SP2 ?
Det vil jo så være lidt nemmere at køre scripten end at følge
http://home18.inet.tele.dk/madsen/windows/tjenester/ slavisk.

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Alex Holst

Dato : 27-11-05 13:31

Ivan V. Klattrup wrote:

> Nu spørger jeg muligvis dumt, men virker scriptet også på en XP Home SP2 ?
> Det vil jo så være lidt nemmere at køre scripten end at følge
> http://home18.inet.tele.dk/madsen/windows/tjenester/ slavisk.

Det skulle jeg mene, men jeg har ikke haft mulighed for at teste da jeg
ikke besidder en udgave af Home. Du kan jo prøve - og melde tilbage. Det
værste der kan ske er, at du får et par fejl hvis scriptet forsøger at
slukke for noget der kun findes på Professional udgaven.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Martin Schultz

Dato : 27-11-05 14:08

Alex Holst <a@mongers.org> skrev 2005-11-27:

> [...]
> værste der kan ske er, at du får et par fejl hvis scriptet forsøger at
> slukke for noget der kun findes på Professional udgaven.

Jeg har kørt det på min XP home SP2. Jeg fik ingen direkte fejl og det
lukkede det der var.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 27-11-05 14:12

Alex Holst skrev:

>Du kan jo prøve - og melde tilbage

Stopper og frakobler Messenger..
[SC] ControlService FAILED 1062:

Tjenesten er ikke blevet startet.

[SC] ChangeServiceConfig SUCCESS
Stopper og frakobler IPsec Policy Agent..
[SC] ControlService FAILED 1062:

Tjenesten er ikke blevet startet.

[SC] ChangeServiceConfig SUCCESS
Stopper og frakobler Remote Registry..
[SC] OpenService FAILED 1060:

Den angivne tjeneste findes ikke som en installeret tjeneste.

[SC] OpenService FAILED 1060:

Den angivne tjeneste findes ikke som en installeret tjeneste.

Stopper og frakobler SSDP Discovery Service..
[SC] ControlService FAILED 1062:

Tjenesten er ikke blevet startet.

[SC] ChangeServiceConfig SUCCESS
Stopper og frakobler Task Scheduler
[SC] ControlService FAILED 1062:

Tjenesten er ikke blevet startet.

[SC] ChangeServiceConfig SUCCESS
Slukker NetBT og LMHOST opslag i registeringsdatabasen
Tryk på en vilkårlig tast for at fortsætte . . .

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 27-11-05 10:33

Den Sun, 27 Nov 2005 09:59:54 +0100 skrev Uffe S. Callesen:

> _Ikke_ forstået - du tror den generele IT sikkerhed i de danske hjem
> højnes fordi hr. og fru. Jensen nu ikke længere kan hente en gratis
> firewall ??

Der ville være en større chance for at de begyndte at høre efter hver
gang de får at vide "lad være med at clicke på attachments du ikke
har bedt om".

Fremfor "Jamen jeg har både firewall og antivirus, jeg har ikke noget
at være nervøs for. Click click, er du sikker på du vil gøre
rootme.exe? Ja".

> Nu er de ikke lige i den gruppe af IT brugere der gennemfører en
> hardening af deres hjemme PC....

Men så sandelig heller ikke i den gruppe der har den nødvendige
ekspertise for at sætte en firewall op så den øger sikkerheden.

Mvh
Kent

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 27-11-05 12:19

Kent Friis wrote:

> Men så sandelig heller ikke i den gruppe der har den nødvendige
> ekspertise for at sætte en firewall op så den øger sikkerheden.

De 'bedre' software firewalls idag er preconfigurerede til de fleste
standard applikationer - det er da klart bedre end ingen beskyttelse
overhovedet. At mange firewall og AV produkter, som Asbjørn nævner, så
har vist sig at tilføje endnu værre sårbarheder til folks Pc'ere ja det
er en anden sag :)

Men jeg skal gladeligt indrømme at jeg til enhver tid råder folk til at
købe en billigt NAT router fremfor en software firewall.

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Kent Friis

Dato : 27-11-05 12:24

Den Sun, 27 Nov 2005 12:19:24 +0100 skrev Uffe S. Callesen:

> De 'bedre' software firewalls idag er preconfigurerede til de fleste
> standard applikationer

Så er vi tilbage ved situationen hvor der kører en masse skrammel
som standard, som man ikke har brug for. Nu er det bare firewall'en
der tillader de samme standard-programmer, og dermed ikke forbedrer
sikkerheden en millimeter.

Kombineret med fejlene i firewall'en (alt software har fejl), så er
der pludselig flere fejl der kan misbruges end der var før.

Og folk tror de er sikret, og tænker sig derfor ikke om, og kører
kladeligt alle de programmer de har fået at vide en million gange
de ikke skal køre, for "det kan der jo ikke ske noget ved når man
har en firewall".

Mvh
Kent

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-11-05 14:28

Ivan V. Klattrup skrev:

> Stopper og frakobler Messenger..
> [SC] ControlService FAILED 1062:
>
> Tjenesten er ikke blevet startet.

Fejlen kommer sikkert fordi at Messenger-tjenesten som standard ikke
kører på SP2.

<http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/maintain/sp2netwk.mspx#ELAA>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 27-11-05 14:33

Thomas G. Madsen skrev:

>Fejlen kommer sikkert fordi at Messenger-tjenesten som standard ikke
>kører på SP2.

Jeg har skam deaktiveret den forlængst og også fulgt pdf'en for længst,
det var mere for at vise resultatet at den kom med.

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 27-11-05 14:35

Ivan V. Klattrup skrev:

>Jeg har skam deaktiveret den forlængst

det jeg mente var at jeg forlængst har kørt
http://www.virus112.dk/dk/news/virus_og_orme/sadan_deaktiveres_windows_messenger.html
hvilket skulle deaktive messenger (og især slette win mess), men hvis den
allerede er slukket er det da kun fint.

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-11-05 14:39

Ivan V. Klattrup skrev:

> Jeg har skam deaktiveret den forlængst og også fulgt pdf'en for
> længst, det var mere for at vise resultatet at den kom med.

Nå ok, men det ændrer ikke på, at Messenger-tjenesten som standard
ikke kører på en frisk SP2-installation.

--
Hilsen
Madsen

Fra : John

Dato : 29-11-05 08:12

"Thomas Jespersen" skrev i en meddelelse

> Desværre for dem der bruger den, jeg har hørt godt om denne gratis
> firewall:
>
> http://blogs.washingtonpost.com/securityfix/2005/11/symantec_to_dit.html

Humm... og Grisoft (AVG) overtog Kerio, med hvad deraf følger:

"Grisoft announces the end of availability of the AVG + Kerio Personal
Security Bundle. As of November 9, 2005, the bundled offer will no longer be
available."

http://www.grisoft.com/doc/3/lng/us/tpl/tpl01

Som 'brødre' de (Symantec og Grisoft) dele..?

Mvh John

Fra : Martin Schultz

Dato : 29-11-05 09:20

John <nogen@pladderballe.ok> skrev 2005-11-29:

> [...]
> available."
>
> http://www.grisoft.com/doc/3/lng/us/tpl/tpl01
>
> Som 'brødre' de (Symantec og Grisoft) dele..?

Hvis du læser lidt mere på siden vil du se at de tilbyder deres "egen" firewall nu
istedet for kerio.

med mindre andet er angivet.

Fra : John

Dato : 29-11-05 09:33

"Martin Schultz" skrev i en meddelelse

> de tilbyder deres "egen" firewall nu
> istedet for kerio.

Jaja.. Symantec 'slagter' Sygate, Grisoft 'slagter' Kerio... who's next...