Hjælp mod spindemider
Fra : Lars Hansen

Dato : 26-11-05 09:28

Hej i gruppen

Min kæreste og jeg er nu ved at være godt træt af spindemider i alle vores
planter.

Vi har prøvet med insektsæbe, kulde, varme og alt muligt andet.

Hvad gør I andre imod disse små djævle som formerer sig hurtigere end
rotter???

Hjæææææælp, inden vi smider alle planter ud....

MVH

Lars Hansen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-11-05 10:22

Lars Hansen skrev:

> [...]
>
> Vi har prøvet med insektsæbe, kulde, varme og alt muligt andet.
>
> Hvad gør I andre imod disse små djævle som formerer sig hurtigere

Læg en cigaret i en sodavandsflaske med vand natten over. Filtrér
nikotinopløsningen (fx gennem et kaffefilter) og hæld på en forstøver-
flaske. Overbrus *alle* dele af planten (det er især vigtigt at ramme
undersiden af alle blade) med nikotinopløsning.

Jeg ghar med held brugt denne metode flere gange til at bekæmpe spinde-
mider i nogle store papyrusplanter.

Nikotin er møggiftigt. Pas på at børn ikke får fat i opløsningen.
Pas osse på at opløsningen ikke rammer huden.

Er man ikke vild med at arbejde med nikotin, kan man benytte pyrethrum-
baseret insektspray - fx Kibrill®. Følg anvisningerne på dåsen.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Aksel Petersen

Dato : 26-11-05 10:34

"Lars Hansen" <Lars.oeland@inet.uni2.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]

> rotter???
> Hjæææææælp, inden vi smider alle planter ud....

Hej Lars,
spindemider er et meget vanskeligt problem. Til bekæmpelse af dem kan man
købe en portion rovmider - til godt 100 kr.
Af kemikalier er der ikke nogen af dem man kan købe, der virker. Jeg købte
sin tid en pæn portion at et middel, der hedder Pentac SP (Virksomt stof:
Dienochlor) og det virker fantastisk godt. Kan redde livet for selv en
godt
angrebet agurkeplante! Man kan bare ikke få det mere. Jeg vogter over den
smule, jeg har tilbage.
Jeg havde læst et sted, at stoffet skulle omgås med forsigtighed. Ja,
Arbejdstilsynet forlangte, at der skulle anvendes total beskyttelsesdragt
med friskluft forsynet åndedrætsværn! Så ringede jeg til forhandleren, som
oplyste, at det var ikke mere giftigt, end jeg kunne drysse det på min
havregrød om morgenen! Der var noget, der ikke stemte overens. Jeg
kontaktede så Giftnævnet, som efter at vi havde diskuteret sagerne,
diplomatisk indrømmede, at Giftnævnet og Arbejdstilsynet ikke altid var
enige!
Det kan sommetider være vanskeligt at stole blindt på "autoriteterne".
Sommetider føler man som tænkende væsen, at man bliver pisket rundt i
manegen!
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-11-05 11:19

"Aksel Petersen" <akselp@hotmail.com> skrev
> Det kan sommetider være vanskeligt at stole blindt på "autoriteterne".
> Sommetider føler man som tænkende væsen, at man bliver pisket rundt i
> manegen!

Jeg måtte også engang vente meget længe på et apotek, fordi man skulle
skrive en masse advarsler på en flaske fortyndet saltsyre. Etiketten dækkede
hele flasken. Koncentrationen var langt under den vi har i maven.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 26-11-05 11:31

Hej Preben

> [...]
dækkede
> hele flasken. Koncentrationen var langt under den vi har i maven.

Problemet er vel at apoteket har helt andre mærkningsregler end "normal"
butikker da de jo sælger medicin. Der er jo ingen special mærkning på
en dunk 30% saltsyre købt hos Matas eller i det nærmeste byggemarked.

Mvh Max

Fra : edob

Dato : 26-11-05 20:31

Spindemider og deres æg klares med en sprøjtning af 1 pct. opløsning af
parafinolie - købes på apoteket. (emulgerende).
Parafinolie overtrækker spindemider og deres æg med en lufttæt hinde som
kvæler begge.

Venlig hilsen, Frank

Fra : Preben Andersen

Dato : 27-11-05 12:06

"Lars Hansen" <Lars.oeland@inet.uni2.danmark> wrote in message
> [...]
>
> Vi har prøvet med insektsæbe, kulde, varme og alt muligt andet.
>
> Hvad gør I andre imod disse små djævle som formerer sig hurtigere end

Rovmider, køb dem her: http://www.nyttedyr.dk/Nyttedyrdk/index.php

Du er sikker på, det ikke er bladlus?

mvh
Preben