Egetræer
Fra : Aksel Petersen

Dato : 25-11-05 16:41

Vi har to - ikke særligt høje - sumpege (Q. palustris). De står endnu med
al
deres kønne bronzefarvede løv, medens rødegene og næsten alle andre træer
har kvittet deres. Mon det er typisk for sumpege, at de fælder løvet
senere?
Vi har ikke tidligere været opmærksom på dette.
Det har iøvrigt været et efterår præget af pragtfulde farver i mange
løvtræer, og bladene har siddet usædvanligt længe - takket været
udeblivelse af de sædvanlige efterårsstorme og at der kun har været meget
lidt frost. Ved nyplantning har vi altid benyttet træer, der får gode
efterårsfarver. Det har i år givet god
bonus.
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-11-05 19:22

On Fri, 25 Nov 2005 16:40:54 +0100, "Aksel Petersen"
<akselp@hotmail.com> wrote:

> [...]
>deres kønne bronzefarvede løv, medens rødegene og næsten alle andre træer
>har kvittet deres. Mon det er typisk for sumpege, at de fælder løvet

Jeg tror det - jeg har ikke selv fået fat i en sumpeg endnu, men har
næsten fået en kugleformet op under neglene, den står stadig oppe på mit
arbejde. Men dne har også bladene endnu. Men farverne i de blade
forsvandt for næsten 3 uger siden. Den har dog stået en smule beskyttet.

Vintereg beholder jo også bladene meget længe. Men får ikke høstfarver
der vil noget.

> [...]
>udeblivelse af de sædvanlige efterårsstorme og at der kun har været meget
>lidt frost. Ved nyplantning har vi altid benyttet træer, der får gode

Jeg går også meget efter høstfarver.
Ildløn kan på det kraftigste anbefales - den går fra grønne blade over i
mørkerød, senere flammende orangerød.

Er man lidt opmærksom, så kan man også strække sæsonen med
efterårsfarver ret langt - nogle træer/buske får dem tidligt, andre
noget senere. Desværre kan jeg ikke umiddelbart huske hverken nogle som
er tidlige eller sene - kun at de får høstfarver.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Max

Dato : 25-11-05 19:35

Hej

> noget senere. Desværre kan jeg ikke umiddelbart huske hverken nogle som
> er tidlige eller sene - kun at de får høstfarver.

Her har vi nogle plataner stående på den anden side af vejen, de er meget
flotte om efteråret med kæmpestore blade, men de smider bladene som
de første og springer forøvrigt ud som de seneste træer.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-11-05 19:43

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> [...]
> mørkerød, senere flammende orangerød.
>
> Er man lidt opmærksom, så kan man også strække sæsonen med

I år strakte jeg det med Dahlier i blomst til 17. november....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-11-05 20:39

On Fri, 25 Nov 2005 19:42:48 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>I år strakte jeg det med Dahlier i blomst til 17. november....

Uden snyd?

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-11-05 20:56

> Uden snyd?

Ja, der var vist en snert frost i oktober, men det sved ikke noget. De
eneste jeg havde gravet op (halvdelen), var fordi de ikke kom med flere
blomster, og bladene var begyndt at se trætte ud.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-11-05 22:43

Mads Lie Jensen wrote:

> Uden snyd?

Uden snyd, også her. Jeg havde længe gået og kigget efter, om ikke snart
frosten skulle svide toppen af på mine, men det skete ikke før i sidste uge.
Mine dahlia stod endda ikke i nærheden af huset, så de kunne trække lidt
varme der fra og de blomstrede til det sidste.

Vejret har været helt eventyrligt i dette efterår. Jeg har stadig naur og
elm, som endnu ikke har smidt alle bladene.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Aksel Petersen

Dato : 25-11-05 23:59

> [...]
> noget senere. Desværre kan jeg ikke umiddelbart huske hverken nogle som
> er tidlige eller sene - kun at de får høstfarver.

Jeg vil gerne anbefale folk med sans for efterårsfarver at se indenfor de
mange typer af røn, der efterhånden er dukket op. Ligeledes er der
indenfor
euonimus, flere, der får pragtfulde farver - og acer typerne med
slangebark
og acer nikoense - ja, jeg kunne blive ved.
Noget af det mest overraskende, vi har oplevet i år har været vores gamle,
store hortensia - blue wave - som har stået i fuldt flor lige fra først i
august og indtil sidste weekend. Det har vi aldrig oplevet før.
Men det har sandelig været et usædvanligt efterår.
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-11-05 01:54

Aksel Petersen wrote:

> Noget af det mest overraskende, vi har oplevet i år har været vores
> gamle, store hortensia - blue wave - som har stået i fuldt flor lige
> fra først i august og indtil sidste weekend.

Vi har haft blomstrende løvemund lige indtil midt i sidste uge.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-11-05 11:23

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev >
> Vi har haft blomstrende løvemund lige indtil midt i sidste uge.

Mammelukærmebusken stod også i fuldt flor, omend med små blomster.

Det må snart medføre blomsterabstinenser nu det hele er væk. Så er det godt
at computeren blomstrer hele året.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 26-11-05 11:43

Hej

> Vi har haft blomstrende løvemund lige indtil midt i sidste uge.

Roserne står da i fuld flor selv idag ovre hos naboen. Og efteråret må
have været noget specielt i år, jeg har en stor græsart stående i
haven, den bliver en 3 meter høj på en sommer, men i år har
den for første gang i 25 år sat blomster og frø, og så var den
begyndt at sætte sideskud på "stammerne", noget jeg heller
ikke har set før.

Mvh Max