Gullash suppe!
Fra : MAG

Dato : 25-11-05 11:11

Hejsa!

Håber at der er nogen der kan hjælpe mig med en god og gennemprøvet opskrift
på Gullash suppe! Det må gerne være en der smager af rigtigt meget, har fået
en i Østrig nogen gange og den smager skønt! Så håber at i kan hjælpe...

Med venlig hilsen
Maria

Fra : mcloud

Dato : 25-11-05 12:52

Hej Mag
Denne her er gennemprøvet mange gange ,kan du bruge den ??

http://www.lechef.dk/opskrifter/recipie.asp?id=179

Kim Rasmussen
www.leChef.dk

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 25-11-05 13:46

"mcloud" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Mag
> Denne her er gennemprøvet mange gange ,kan du bruge den ??
>
> http://www.lechef.dk/opskrifter/recipie.asp?id=179

opskriften ser da meget fin ud, men jeg vil, i samråd med min ungarske
kogebog, nok vælge oksebov i stedet. Derudover vil jeg bruge edelsüss
paprika og det i enorme mængder for at nå den rigtige smag. Ungarsk mad har
aldrig slået mig som værende specielt stærk, men bare meget kraftig i
smagen - og nå ja - så står der osse edelsüss i min ungarske kogebog - i
øvrigt ikke nærmere angivet i mængde end "tag gryden af blusset og drys et
tykt lag paprika over".

Fra : Jakob

Dato : 25-11-05 16:16

"Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> øvrigt ikke nærmere angivet i mængde end "tag gryden af blusset og drys et

Oksebov eller roastbeef er bedst.

Her er min udgave - fået fra min ungarske mor

2 store løg hakkes fint og steges glasklart i noget olie (evt svinefedt, men
ikke nødvendigt).
Dæk det med en enorm mængde edelsüss som svitses af. Stærk paprika kan
tilsættes i begrænsede mængder senere for smagens og styrjens skyld, men er
ikke nødvendigt.
Tilsæt oksekød i tern (uden fedt) og brun det.
Tilsæt vand.
Tilsæt evt kraftben, men hvis kødet er godt, er det ikke nødvendigt.
Tilsæt 2 tsk kommenfrø (absolut ikke spidskommen)
Når kødet er mørt, saltes suppen. Evt peber tilsættes.
Kom 800g kartofler i tern i suppen, skal koges til meget møre.
Lav en våd, meget tyktflydende, nudeldej af 1-2 æg, fedtstof fra suppen,
salt og mel. Disse kommes i med en lille teske fra en skål. Klumperne skal
være på størrelse med en negl - de svulmer meget op.
Kom en smule fintsnittet grøn peber i og kog med i et par minutter.

Voilá - serveres med lækkert brød (evt ciabatta) som kan dyppes i suppen, og
kan bruges til at få de sidste rester op fra skålen.

Suppen skal være meget kraftig i smagen, gerne en smule tyk i det. Hvis den
ikke er kraftig nok i smagen, så mangler der sikkert paprika. Hvis smagen er
lidt spids i det, kan den afrundes med en enkelt oksebouillionterning.
Suppen er altid bedst dagen efter.

Altså ingen gulerødder, tomatpure eller peberfrugter (andet end en smule
grøn)

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 25-11-05 18:32

"Jakob" <pope.jakob@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Altså ingen gulerødder, tomatpure eller peberfrugter (andet end en smule
> grøn)

har nu aldrig oplevet at få en gulyas i ungarn uden peberfrugter -
gulerødder eller ikke virker mere som smag og behag - selv bruger jeg osse
pastinak

Fra : Michael

Dato : 25-11-05 23:08

Første gang jeg ser sprogforbistring munde ud i en anbefaling af spidskommen
istedet for almindelig kommen - plejer altid at være omvendt. Imidlertid er
det helt rigtigt at der SKAL kommen i en gullash. Det er dog en dårlig idé
at brænde paprika af i fedtstof, da det så bliver bittert. Bortset fra det
ser opskriften fra den ungarske mor ganske tilforladelig ud, jeg bruger dog
lystigt tomatpuré og masser af finthakket peberfrugt (der ikke tager skade
af at blive svitset) i min.

Fra : Jakob

Dato : 27-11-05 14:15

"Michael" <mbrud@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ud, jeg bruger dog lystigt tomatpuré og masser af finthakket peberfrugt
> (der ikke tager skade af at blive svitset) i min.

Spidskommen er ikke en "naturlig" del af det ungarske køkken, og har jo en
markant anderledes smag en kommen. Jeg kunne aldrig finde på at komme
spidskommen i...

Svitses af var måske også en forkert formulering - jeg blander det i med
olien og løgene, så det bliver en stor masse inden jeg kommer kødet i. Man
kan for øvrigt finde udmærket edelsüss i nogle indvandrergrønthandlere - der
er for det meste ikke meget smag i det man finder i supermarkederne...

Fra : Jakob

Dato : 27-11-05 14:12

> har nu aldrig oplevet at få en gulyas i ungarn uden peberfrugter -
> gulerødder eller ikke virker mere som smag og behag - selv bruger jeg osse
> pastinak

Det er en egnsting - og så er jeg nu ret glad for minimalisme i
madlavningen...

Fra : Sabina H.

Dato : 26-11-05 17:33

MAG wrote:
> [...]
> opskrift på Gullash suppe! Det må gerne være en der smager af rigtigt
> meget, har fået en i Østrig nogen gange og den smager skønt! Så håber

vores godt gennemprøvede opskrift er som følger:

Ungarsk Gullash - ca 5 personer - 6 hvis salat gives som tilbehør

ca 1 kg oksespidsbryst - skåret i tern i bidstørrelse
3 boullionterninger
½-1 kg kartofler - i bidstørrelse
4-5 gulerødder - i bidstørrelse
2 liter vand
3 løg - finthakket
1 spsk paprika (stærk) (mere hvis det er rosenpaprika)
1 stor dåse tomatpure
1 tsk salt
fedtstof (svinefedt eller stegemargerine, smør kan bruges)
1 tsk spidskommen
1-1½ peberfrugt - bidstørrelse

smelt fedtstof - svits løg
tilsæt paprika og kød - brunes godt
tilsæt spidskommen, boullion og tomatpure med vand
småkog under låg i 2-3 timer - til kødet er næsten mørt
tilsæt kartofler og gulerødder - kog til møre - og suppen er lidt
tykflydende
tilsæt salt, peber og paprika efter behov, hvis mere smag ønskes kan en
boullionterning tilsættes
tilsæt peberfrugt og giv det er hurtigt opkog til de bliver let møre men
stadig er faste.

server med fransk/toastbrød, vand og kraftig rødvin.

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : John Sahl

Dato : 26-11-05 18:08

Sabina H. wrote:
> 1-1½ peberfrugt - bidstørrelse

Nok mere 2-3 afhængig af størrelse selvfølgelig..

> 1 spsk paprika (stærk) (mere hvis det er rosenpaprika)

Nu er det så oftest mig der bruger denne opskrift her hjemme, så jeg
vil lige sige at jeg bruger noget der ligner dobbelt så meget paprika
end der står her over.

> tilsæt peberfrugt og giv det er hurtigt opkog til de bliver let møre
> men
> stadig er faste.

Og peberfrugterne koges lidt mere end her beskrevet, det giver den
bedste smag til suppen.

Som i al anden madlavning: Det gøres bedst på gefühl

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede