sikkerhed på hjemmsiden
Fra : jvj

Dato : 25-11-05 09:22

Hej jeg er ny her

Er der nogen der har lyst til at tjekke sikkerheden/login på hjemme
siden http://www.vetreg.dk

hilsen jørgen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 25-11-05 11:05

jvj wrote:
> Hej jeg er ny her
>

> Er der nogen der har lyst til at tjekke sikkerheden/login på hjemme
> siden http://www.vetreg.dk

Det er jo en offentlig side. Du glemmer at fortælle hvorfor du ønsker
den gransket. Stoler du ikke på den, eller er du ansvarlig for den, eller?

Peter

Fra : jvj

Dato : 25-11-05 12:08

Peter Mogensen skrev:

> Det er jo en offentlig side. Du glemmer at fortælle hvorfor du ønsker
> den gransket. Stoler du ikke på den, eller er du ansvarlig for den, eller?
>
> Peter

Ja undskyld jeg er bruger af den og skal indtaste oplysninger jeg
senere kan blive "kontrolleret efter. Når jeg logger ind kan jeg ændre
en masse ting for andre brugere derinde uden systemet brokker sig kan
endvidere oprette "profiler" med kjhkhkjhkj og 35465465 dvs tilfældige
tastetryk.

Mon det bliver sat i en log hvis der besøger siden ? og hvem der logger
på ? hilsen jørgen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 25-11-05 12:33

jvj wrote:
> Mon det bliver sat i en log hvis der besøger siden ? og hvem der logger
> på ? hilsen jørgen

Den slags har man praktisk taget ingen chanche for at svare på som
udenforstående alligevel.

Peter

Fra : jvj

Dato : 25-11-05 12:41

Peter Mogensen skrev:

> Den slags har man praktisk taget ingen chanche for at svare på som
> udenforstående alligevel.
>
> Peter

Nej

men det ville være intersant om en "tilfældig" kunne logge på evt ved
hjælp af program da passwors og login jeg har modtaget faktisk fra IBM
virker meget lidt tilfældige

hilsen jørgen

Fra : Kent Friis

Dato : 25-11-05 16:53

Den Fri, 25 Nov 2005 12:41:12 +0100 skrev jvj:

> Nej
>
> men det ville være intersant om en "tilfældig" kunne logge på evt ved
> hjælp af program da passwors og login jeg har modtaget faktisk fra IBM
> virker meget lidt tilfældige

Det kan ikke udelukkes at det er muligt, men da det er strafbart, finder
du næppe nogen her i gruppen der har lyst til at gøre forsøget for dig.

Mvh
Kent

Fra : Alex Holst

Dato : 25-11-05 16:31

jvj wrote:
> [...]
> en masse ting for andre brugere derinde uden systemet brokker sig kan
> endvidere oprette "profiler" med kjhkhkjhkj og 35465465 dvs tilfældige

Ret henvendelse til den adresse der står i bunden af siden. Der er både
emailadresse og telefonnummer.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : jvj

Dato : 26-11-05 14:01

Jo tak for svarene men hvad skal jeg egentlig spørge dem om ?

Fra : Kent Friis

Dato : 26-11-05 14:12

Den Sat, 26 Nov 2005 14:00:44 +0100 skrev jvj:

> Jo tak for svarene men hvad skal jeg egentlig spørge dem om ?

Det du gerne vil vide.

Mvh
Kent

Fra : Alex Holst

Dato : 27-11-05 00:59

jvj wrote:

> Jo tak for svarene men hvad skal jeg egentlig spørge dem om ?

Først og fremmest skal du lade være med at top-poste. Dernæst kunne du
sige noget i stil med:

[...]

Det skulle få en eller anden ansvarlig til at løfte et øjenbryn.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-11-05 12:47

jvj wrote:

> Hej jeg er ny her
>
> Er der nogen der har lyst til at tjekke sikkerheden/login på hjemme
> siden http://www.vetreg.dk

Den redirecter til en ssl url, og certifikatet ser troværdigt
ud. Og sådan lige ved første øjekast kunne jeg ikke få øje på
noget sted hvor den ville sende noget til andre servere. Men
alt det der javascript har jeg ikke været igennem.

Med mindre der er store huller i browseren tror jeg godt man
kan stole på den side. Jeg kan selvfølgelig overhovedet ikke
udtale mig om, hvad der foregår på serversiden.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : jvj

Dato : 25-11-05 14:05

Kasper Dupont skrev:

> [...]
> kan stole på den side. Jeg kan selvfølgelig overhovedet ikke
> udtale mig om, hvad der foregår på serversiden.

takker havde nu heller ikke indtryk af phising

kan jeg få dig til at prøve at logge ind ?

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-11-05 14:17

jvj wrote:

> kan jeg få dig til at prøve at logge ind ?

Jeg har ikke noget brugernavn til sitet.

Fra : jvj

Dato : 25-11-05 14:30

Kasper Dupont skrev:

> Jeg har ikke noget brugernavn til sitet.

brugernavnet består af 3 måske 4 tal

og adgangskoden formenlig af 3 bogstaver efterfulgt af 3 tal

Fra : Niels Callesøe

Dato : 25-11-05 17:01

jvj wrote:

> brugernavnet består af 3 måske 4 tal
>
> og adgangskoden formenlig af 3 bogstaver efterfulgt af 3 tal

STOP!

Valus-sagen viser, at hvis nogen forsøger at følge din anvisning,
uanset om de har success med det eller ej, kan både du og de muligvis
retforfølges for "hacking"[0]. GØR DET IKKE.

[0]: Kasper er udmærket bekendt med sagen, men det er andre der læser
med her måske ikke.

--
Niels Callesøe - dk pfy
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

SPF makes baby Jesus retarded.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 26-11-05 00:48

jvj wrote:

> brugernavnet består af 3 måske 4 tal
>
> og adgangskoden formenlig af 3 bogstaver efterfulgt af 3 tal

Jeg kan ikke se hvad de oplysninger kan bruges til.

Fra : jvj

Dato : 26-11-05 10:21

Kasper Dupont skrev:

> Jeg kan ikke se hvad de oplysninger kan bruges til.

ærgeligt men ok

Fra : J.K.A.

Dato : 26-11-05 12:07

On Sat, 26 Nov 2005 10:20:48 +0100, jvj wrote:

> ærgeligt men ok

Kan eller vil du ikke forstå at du opfordrer andre til at begå en strafbar
handling?

--
:: J.K.Arning ::
http://yndigtland.dk

Fra : Max

Dato : 26-11-05 12:20

Hej

> Kan eller vil du ikke forstå at du opfordrer andre til at begå en strafbar
> handling?

Ja, man burde næsten melde ham for det.

Mvh Max

Fra : J.K.A.

Dato : 26-11-05 12:28

On Sat, 26 Nov 2005 12:20:01 +0100, Max wrote:

> Ja, man burde næsten melde ham for det.

Det må være på til den forurettede som jeg har sendt en mail med freference
til hele korrespondancen her hvilket om ikke andet giver dem en mulighed
for at undersøge om de rent faktisk skulle have en sikkerheds problem.

--
:: J.K.Arning ::
http://yndigtland.dk

Fra : jvj

Dato : 26-11-05 14:09

Hej alle takker for de mange indput ..

Kunne I hjælpe mig sådan mere konkret hvad jeg skal stille af tekniske
spørgsmål til ejeren af hjemmesiden . Spørger jeg bare om de har et
sikkerhedsproblem er svaret NEJ jo givet på forhånd ?

hilsen jørgen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 26-11-05 16:40

jvj wrote:

> [...]
> spørgsmål til ejeren af hjemmesiden . Spørger jeg bare om de har et
> sikkerhedsproblem er svaret NEJ jo givet på forhånd ?

Det er et spørgsmål om at formulere spørgsmålet rigtigt. Hvis du
bare spørger dem om sikkerheden er i orden, siger de selvfølgelig
ja. Men prøv i stedet for at spørge om lov til at undersøge
sikkerheden, så tør jeg godt garantere dig for, at de ikke er så
sikre på sikkerheden.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 26-11-05 22:52

jvj wrote:
> Kunne I hjælpe mig sådan mere konkret hvad jeg skal stille af tekniske
> spørgsmål til ejeren af hjemmesiden . Spørger jeg bare om de har et
> sikkerhedsproblem er svaret NEJ jo givet på forhånd ?

Kontakt et firma med speciale i IT-sikkerhed og få dem til at hjælpe.

Hvis du har en grund til at interessere dig for sikkerheden på den
omtalte side, er det ikke tilstrækkeligt med den hjælp, du kan få her.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Michael Zedeler

Dato : 26-11-05 22:48

jvj wrote:
> [klip]
> kan jeg få dig til at prøve at logge ind ?

Det er faktisk også ulovligt, hvis ikke man har fået udleveret et login.
Du opfordrer altså folk til at gøre noget, de ikke bør gøre.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 26-11-05 22:47

jvj wrote:
> Er der nogen der har lyst til at tjekke sikkerheden/login på hjemme
> siden http://www.vetreg.dk

Det første jeg ville gøre, er checke om siden er åben for SQL
injection-angreb og dernæst om nogle usikre porte er åbne. Men det er
ulovligt uden forudgående aftale med ejeren, så i teorien opfordrer du
folk til at gøre noget ulovligt.

Og hvordan kan jeg vide hvem du er?

Fra : Kasper Dupont

Dato : 27-11-05 09:00

Michael Zedeler wrote:

> Det første jeg ville gøre, er checke om siden er åben for SQL
> injection-angreb og dernæst om nogle usikre porte er åbne. Men det er
> ulovligt uden forudgående aftale med ejeren,

I mange tilfælde skal der ikke mere end en lille tastefejl til
for at opdage muligheden for en SQL injektion. Jeg kan huske
fire forskellige sites hvor jeg har opdaget SQL injektions
uden overhovedet at lede efter dem.

Men hvis man vil være sikker på at der ikke er nogen huller,
så skal man jo gennemgå samtlige steder hvor serveren tager
imod input, og hvis man gør det, så er det åbenlyst, at der
ikke er tale om en tilfældighed.

Men jeg tvivler nu på at det er ulovligt, hvis man blot har
til hensigt at undersøge om sitet er sikkert nok til at man
kan aflevere sine personlige oplysninger.

Fra : jvj

Dato : 27-11-05 10:29

Hej Alle de sidste indput var gode selvom taknikken ikke sir mig noget ..

jeg vil kontakte sitet og spørge mig frem

hilsern jørgen

Fra : Kent Friis

Dato : 27-11-05 10:30

Den Sun, 27 Nov 2005 08:59:44 +0100 skrev Kasper Dupont:

> [...]
> til hensigt at undersøge om sitet er sikkert nok til at man
> kan aflevere sine personlige oplysninger.

Men du får fa**ens svært ved at bevise at det var din hensigt.

Mvh
Kent

Fra : jvj

Dato : 27-11-05 10:41

Kent Friis skrev:

> Men du får fa**ens svært ved at bevise at det var din hensigt.
>
> Mvh
> Kent

ja du har måske ret jeg har fundet nedenstående

* Af Jesper Stein Sandal
* Offentliggjort onsdag 12.januar 2005 kl. 07.02
omputerworld

Lovligt at offentliggøre huller
Værktøjer til at scanne websteder for sikkerhedshuller findes både fra
store sikkerhedsfirmaer og fra hackerverdenens gråzone.

Umiddelbart er det ikke ulovligt at offentliggøre oplysninger om
sikkerhedsbrister på websteder i Danmark.

Det var i hvert fald dommerens vurdering i en dom sidste år, hvor en
debattør fra Computerworlds debatforum blev frifundet. Debattøren havde
i et debatindlæg beskrevet en sårbarhed i betalingssystemet Valus.

Det fandt dommeren var i orden. Dommen slog dog samtidig fast, at det
var forsøg på hacking, da en anden person senere forsøgte at manipulere
med Valus' webapplikation efter anvisningerne.

Fra : Kent Friis

Dato : 27-11-05 11:16

Den Sun, 27 Nov 2005 10:40:35 +0100 skrev jvj:

> [...]
> debattør fra Computerworlds debatforum blev frifundet. Debattøren havde
> i et debatindlæg beskrevet en sårbarhed i betalingssystemet Valus.

Bemærk at der står offentliggøre, IKKE undersøge.

Så vidt jeg husker havde mandet fundet hullet ved et tilfælde, ikke
ved bevidst at lede efter det. Hvis man bevidst leder efter det, får
man svært ved at overbevise dommeren om at man ikke havde til hensigt
at (mis-) bruge informationerne.

Mvh
Kent

Fra : Kasper Dupont

Dato : 28-11-05 08:35

Kent Friis wrote:

> [...]
[...]
> Men du får fa**ens svært ved at bevise at det var din hensigt.

Er det ikke anklageren, der har bevisbyrden i sådan en sag?

Fra : Kent Friis

Dato : 28-11-05 17:08

Den Mon, 28 Nov 2005 08:35:29 +0100 skrev Kasper Dupont:

> [...]
>
> Er det ikke anklageren, der har bevisbyrden i sådan en sag?

Eftersom "hensigt" ikke kan bevises (man kan ikke skille folks hjerne
ad og kigge efter), men stadig er strafbart, kan det logisk set aldrig
blive andet end ord mod ord.

Mvh
Kent

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-11-05 18:23

Den 28-11-05 17.08 skrev Kent Friis følgende:

> [...]

Jo.

> Eftersom "hensigt" ikke kan bevises (man kan ikke skille folks hjerne
> ad og kigge efter), men stadig er strafbart, kan det logisk set aldrig
> blive andet end ord mod ord.

Der kan være andre ting, der peger på en bestemt hensigt. Fx hvis man
har programmer, der kan bruges til at bryde ind på andres computere.
Hvis browserhistorikken viser, at man har besøgt hackerhjemmesider. Hvis
man har besøgt et hackerforum, kan eventuelle indlæg give et fingerpeg
om ens hensigter. Hvis der findes logfiler, der viser lignende forsøg
mod andre sider, hvor samme forklaring måske ikke er særlig sandsynlig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gratis tetris-klon i form af Tetrix.